Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ogier vykročil za devátým triumfem

Ogier vykročil za devátým triumfem

Rallye Monte Carlo - čtvrtek

Suverénní tažení Sébastiena Ogiera, dramatický moment Thierryho Neuvilla i technické potíže u Otta Tänaka nebo Takamota Kacuty. Tak odstartovala nová sezona WRC, jejíž úvodní podnik Rallye Monte Carlo měl ve čtvrtek na programu úvodní dvě rychlostní zkoušky.

Šlo sice o první den soutěže a celé sezony, rozhodně se ale nedal nazvat oddechovým. První rychlostní zkouška byla slavným úsekem z obce La Bolléne-Vésubie na průsmyk Col de Turini a měřila 15,12 kilometrů. Druhý čtvrteční test La Cabanette/Col de Castillon představoval se svými 24,90 kilometry nejdelší erzetu letošního ročníku. Obě dvě zkoušky se konaly až večer, posádky se tak musely vypořádat s tmou a sníženou viditelností. Dalšími výzvami byly posolené cesty na konci první rychlostní zkoušky a zledovatělá vozovka na té druhé.

Už před soutěží bylo jasné, že jedním ze žhavých kandidátů na vítězství bude Sébastien Ogier. Osminásobný mistr světa sice nepatří mezi adepty na titul, neboť i letos absolvuje pouze vybrané podniky (chtěl by odjet zhruba polovinu sezony), v minulosti už ale ukázal, že na Monte zajet umí. Zvítězil zde totiž osmkrát a v historických tabulkách soutěže se dělí o rekord spolu s další legendou Sébastienem Loebem. A po čtvrtku může Ogier reálně pomýšlet na deváté vítězství.

Svou sílu ukázal už na shakedownu, kde byl nejrychlejší. Poté ovládl také obě rychlostní zkoušky, kde se mu vyhnuly potíže. Na RZ1 porazil svého týmového kolegu Elfyna Evanse o 1,3 sekundy. Brit byl nejbližším Ogierovým pronásledovatelem i na druhé rychlostní zkoušce, kde od Francouze dostal naděleno 4,7 sekundy. To znamená, že po čtvrtku činí Ogierův náskok před Evansem přesně šest sekund.

"Když zvládnete v Monte Carlu první večer, můžete být vždy spokojení. Víme totiž, že vás může potkat řada překvapení. Dnes večer jich sice moc nebylo, i tak ale byly na konci první rychlostní zkoušky posolené a kluzké části a potom hodně zledovatělá zatáčka na druhé rychlostní zkoušce. Je proto dobře, že to máme za sebou. Vést soutěž se dvěma vyhranými rychlostními zkouškami je také pozitivní. Náš náskok ovšem není příliš velký. Rallye teprve začala a zítra musíme pokračovat stejným způsobem,"
hodnotil jezdec Toyoty své čtvrteční účinkování.

Se svým vstupem do soutěže byl spokojen i Evans. Přiznal ale, že zvolil spíše opatrnější přístup.

"Na první rychlostní zkoušce jsem se dokázal docela brzy dostat do celkem slušného rytmu a zajel jsem slušný čas. Převážně sice bylo sucho, u vrcholu Col de Turini to ale dost klouzalo. Na druhé erzetě jsem v určitých místech trochu váhal. V jedné zatáčce jsme najeli na černý led, což bylo docela děsivé. Celkově to ale byl solidní začátek," řekl dvojnásobný vicemistr světa.

Potíže pro Neuvilla nebo Tänaka



O třetí místo se po čtvrtku přetahují Thierry Neuville a Ott Tänak. Ti byli ještě loni týmovými kolegy u Hyundai. Tänak se ale rozhodl tým opustit a pro letošek zakotvil u M-Sportu, kde v roce 2011 zahájil svou kariéru na nejvyšší úrovni mistrovství světa. Zatímco na první erzetě zajel třetí čas Neuville, na druhé Tänak. V celkovém pořadí je třetí Tänak. Neuville ovšem zaostává o pouhou desetinu.

Dvojice sice bojuje o bronz, to ale neznamená, že zažila bezproblémový čtvrtek. Na Tänakově Fordu Puma totiž zlobila elektronika, kvůli které v ani jedné z erzet nemohl zařadit nejvyšší pátý rychlostní stupeň. Neuville byl zase jedním z jezdců, které na druhé rychlostní zkoušce nachytal zmíněný led v zatáčce. Belgičan dokonce vylétl z trati a na okamžik zůstal stát. I přesto ale zvládl pokračovat a dokončit rychlostní zkoušku.

"Kompletně mě to překvapilo. Nechali jsme se nachytat a ztratili asi šest nebo sedm sekund,"
uznal jezdec Hyundai.

Thierry Neuville měl namále už ve druhé erzetě. Foto: Hyundai Motorsport



Pokud by se Neuville zvládl tomuto zdržení vyhnout, nejspíše by přenocoval na třetím místě. Bez této ztráty by navíc na druhé rychlostní zkoušce neskončil čtvrtý, ale druhý.

Ott Tänak a Thierry Neuville ale nebyli jedinými závodníky s vozy specifikace Rally1, kteří se ocitli v potížích. Takamoto Kacuta sice začal na první rychlostní zkoušce slibným čtvrtým časem, na druhém testu měl ale potíže s ruční brzdou. To ho limitovalo zejména ve vlásenkách a skončil až desátý s padesátisekundovým mankem na Ogiera. Celkově je Japonec devátý.

Ještě hůře než Kacuta ale dopadl Jourdan Serderidis. Brzy 59letý soukromník startuje s Fordem Puma od M-Sportu. Zatímco na první erzetě skončil až čtyřicátý, na druhé se ocitl v problémech poté, co uklouzl na černém ledě a obsadil až 49. pozici. Celkově je čtyřicátý osmý.

 

Vlažnější rozjezd pro šampiona



Jako úřadující šampion vstupuje do letošní sezony Kalle Rovanperä. Fin se loni stal ve věku 22 let suverénně nejmladším rallyeovým mistrem světa v historii. Jeho vstup do nového ročníku ale zatím nelze nazvat jako oslnivý. Na obou erzetách totiž skončil pátý, přičemž na té první byl dokonce nejpomalejším jezdcem Toyoty. Pátý je i celkově se ztrátou 17,1 sekundy na Ogiera.

"V plánu bylo začít v bezpečném tempu, abychom se udrželi v bitvě s ostatními. Do zítřka proto vstoupíme v dobré pozici. Na první rychlostní zkoušce to bylo docela záludné. Takové rychlostní zkoušky opravdu nepatří mezi mé oblíbené a navíc jsem musel čistit trať. Na konci bylo hodně soli, takže ti, kteří startovali za námi, tady byli rychlejší. Na druhé rychlostní zkoušce to byla další čistá jízda. Pokud jde o zamrzlé pasáže, dával jsem velký pozor na led,"
přiznal Fin.

Rallye Monte Carlo je jednou ze soutěží, kde ještě Rovanperä nezískal pódiové umístění. Zatímco v roce 2020 zde dojel s Toyotou pátý, v uplynulých dvou ročnících bral pokaždé čtvrtou pozici. V současném kalendáři najdeme ještě dalších pět soutěží, kde Rovanperä ještě nestál na pódiu. Jsou jimi Mexiko, Sardinie, Chile, Středoevropská rallye a Japonsko. U Středoevropské rallye je něco takového logické. Soutěž, o jejíž pořádání se budou dělit Česko, Rakousko a Německo, se totiž letos uskuteční vůbec poprvé. V Chile pak Rovanperä ještě nikdy nestartoval s vozem nejvyšší kategorie.

Úřadující šampion Kalle Rovanperä zatím příliš nezazářil. Foto: Toyota Gazoo Racing

 

Nová Fabia určuje krok



Velkou pozornost letos přitahuje také nižší kategorie WRC 2. V její startovní listině totiž najdeme řadu konkurenceschopných jezdců. Jsou mezi nimi dokonce i tři loňští účastníci kategorie WRC, kteří pro letošek nesehnali v nejvyšší třídě místo - Oliver Solberg, Gus Greensmith a Adrien Fourmaux.

První den Rallye Monte Carlo ale patřil někomu úplně jinému - Nikolaji Grjazinovi. Rus jedoucí s modelem Škoda Fabia RS Rally2, pro který jde na scéně mistrovství světa o vůbec první vystoupení, ovládl obě rychlostní zkoušky a vede. Za ním se nacházejí dva Citroëny. Zatímco druhý je Stéphane Lefebvre (+16,7), třetí Yohan Rossel (+18,3). Rossel drží třetí místo i přesto, že mu na první rychlostní zkoušce zhasl motor a ztratil pět sekund. Nebýt toho, mohl být druhý.

Kromě vedení v kategorii WRC 2 drží Grjazin i poslední bodované desáté místo v absolutní klasifikaci. Jezdec stáje Toksport WRT přitom v cíli neměl pocit, že ukázal celý svůj potenciál.

"Moc jsem na to netlačil. Nejel jsem pomalu, ale bylo to dobře kontrolované tempo. Kdybych chtěl tlačit více, tak bych mohl," prozradil v cíli.

Adrien Fourmaux s Fordem Fiesta Rally2 stáje M-Sport figuruje po prvním dni na páté pozici. Jen o dvě příčky za ním se nachází český jezdec Erik Cais. Pro zlínského rodáka jde na Monte o první start se Škodou Fabia RS Rally2. V předchozích letech usedal za volant Fordu Fiesta. Pozornost budí i účast vicemistra světa z roku 1993 Francoise Delecoura. I francouzská legenda, která si připisuje na Rallye Monte Carlo už 23. start, jede také se Škodou Fabia RS Rally2 a po prvním dni je devátý.

Erik Cais drží po prvním dni sedmou příčku ve WRC2. Foto: Orsák Rallysport



Oliver Solberg, který letos také jede s novou Fabií, se sice Rallye Monte Carlo účastní, nejede však o body (každý jezdec WRC 2 si může určit pouze sedm závodů, v nichž bude bojovat o body, započítá se mu šest nejlepších výsledků). A po prvním dni se zdá, že rozhodnutí nebojovat v Monte Carlu o body bylo správné. Syna bývalého šampiona Pettera Solberga totiž zastihly potíže, kvůli kterým je celkově pouze třicátý.

"Dest kilometrů před koncem druhé rychlostní zkoušky jsme náhle dostali defekt. Nemám tušení, proč k němu došlo. Stálo nás to dvě minuty," popisoval své trable.

S novou Škodou Fabia RS Rally2 stáje Toksport WRT bude letos jezdit i Gus Greensmith. Loňský jezdec M-Sportu ve WRC ale zahájí svůj útok na titul až při březnové Rallye Mexiko. To samé platí o třetím muži loňského ročníku Kajetanu Kajetanowiczovi. Obhájce titulu Emil Lindholm začne až ve Švédsku.

V letošním ročníku WRC 2 by se ale mohla objevit i další zvučná jména. Pro zbytek sezony jsou ve hře například i starty čtyř jezdců, kteří v minulosti dokázali vyhrát podnik WRC - Andrease Mikkelsena, Krise Meeka, Madse Ostberga nebo Haydena Paddona. Minimálně v Mexiku a Keni se ukáže také Martin Prokop.

Prvního podniku sezony se účastní i legendární Francois Delecour. Foto: Toksport WRT



Z českých jezdců se můžeme těšit také na Filipa Kohna. Ten bude účinkovat v kategorii WRC 3 a bude se zaměřovat zejména na juniorské hodnocení, do kterého spadají soutěže ve Švédsku, Chorvatsku, Itálii, Estonsku a Řecku. Je ale o možné, že absolvuje i šestý, zatím blíže nespecifikovaný start na scéně MS.

Rallye Monte Carlo se chtěl původně zúčastnit i Jan Černý, který loni obsadil třetí místo ve WRC 3. Když ale viděl, že je jediným přihlášeným v kategorii Rally3, tak svou účast odvolal. Jestli ho uvidíme v jiných podnicích světového šampionátu, zatím není jisté.

O české zastoupení v mistrovství světa by se ale nemuseli letos starat pouze Erik Cais, Martin Prokop, Filip Kohn a Jan Černý. Očekává se, že zejména při Středoevropské rallye bude startovní listina obsahovat řadu českých jmen.

Rallye Monte Carlo po prvních dvou rychlostních zkouškách:
1. Sébastien Ogier - Vincent Landais (oba Francie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) 26:33,7, 2. Elfyn Evans - Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +6,0, 3. Ott Tänak - Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +15,4, 4. Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +15,5, 5. Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +17,1, 6. Dani Sordo - Cándido Carrera (oba Španělsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +32,1, 7. Pierre-Louis Loubet - Nicolas Gilsoul (Francie - Belgie, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +40,3, 8. Esapekka Lappi - Janne Ferm (oba Finsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +41,4, 9. Takamoto Kacuta - Aaron Johnston (Japonsko - Irsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +57,0, 10. Nikolaj Grjazin - Konstantin Aleksandrov (oba neutrální vlajka, Toksport WRT 2, Škoda Fabia RS Rally2) +1:06,6... 16. Erik Cais - Petr Těšínský (oba Česká republika, Orsák Rallysport, Škoda Fabia RS Rally2) +1:52,7.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRT

 

Komentáře ke článku