Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Čtyři dekády vlčího vozu

Čtyři dekády vlčího vozu

Na trh přichází šestá generace VW Polo GTI

Historie modelu Volkswagen Polo GT začala již v roce 1979. Sportovní verze tehdy ještě nové modelové řady Polo se nemusela po vizuální stránce před nikým schovávat.

Dynamický charakter prvního sportovního modelu Polo dávaly najevo rozmanité stylistické prvky, mezi něž patří především červený rámeček masky chladiče ve stylu modelu Golf I GTI, černo-červeně lakovaná kola, decentní přední spoiler, ozdobné lišty a loga GT. Pod kapotou pracoval malý atmosférický motor o objemu 1,3 litru. S výkonem 44 kW/60 k sice nebyl žádným „svalovcem“, ale pro Polo I s necelými 700 kilogramy to postačovalo k velmi dynamické jízdě.

Ve znamení G: Polo II GT G40 (1987)

O „malém Wolfswagenu“ – vlčím voze – hovořila tehdejší reklama na nové Polo GT G40. A rozhodně nepřeháněla. Pozoruhodný výkon 85 kW/115 k ze zdvihového objemu pouhých 1,3 litru, nejvyšší rychlost 196 km/h – to bylo v roce 1987 u malého vozu skutečně neslýchané. Za tím stálo mechanicky poháněné spirálové dmychadlo, které přivádělo do válců ochlazovaný stlačený vzduch, což vedlo k výraznému zvýšení výkonu. Označení G40 bylo odvozeno od tvaru dmychadla, který se podobá písmenu G.

Poprvé s I: Polo III GTI (1998)

V roce 1998 dostalo Polo poprvé dodatečné označení se „třemi magickými písmeny“: GTI. Volkswagen tehdy omezil výrobu prvního modelu Polo GTI na 3000 vozů a toto množství bylo zanedlouho vyprodáno. Nový motor 1,6 litru s výkonem 88 kW/120 k a chutí po otáčkách zrychlil Polo GTI z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy. Sportovní podvozek, převzatý z modelu Polo 1.6 (74 kW/100 k), měl ve variantě GTI o dalších 10 mm sníženou světlou výšku. Malý silák dával však svůj potenciál najevo spíše zdrženlivě. Pouze pohledná patnáctipalcová kola BBS z lehké slitiny a ohnivě červenou barvou lakované brzdové třmeny prozrazovaly přítomnost sportovního ducha.

Působivý návrat s přeplňovaným motorem: Polo IV GTI (2006)

Po několikaleté přestávce byla v roce 2006 uvedena na trh další verze GTI modelu Polo. Motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, byl vyladěn na 110 kW/150 k a s vozem Polo o hmotnosti pouhých 1200 kg měl snadnou práci. Mimořádnou lahůdkou byla verze Cup Edition o výkonu 132 kW/180 k, jejíž vzhled připomínal závodní vozy z pohárových závodů Polo Cup. Toto Polo dokázalo ohromit zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 225 km/h.  

Svalnatý malý vůz: Polo V GTI (2010)

Také předchůdce nového modelu Polo GTI se měl čím pochlubit. Jeho motor 1.4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem poskytoval nejvyšší výkon 132 kW/180 k a fanouškům vozů GTI snadno vlil do žil pořádnou dávku adrenalinu. Při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu zvládl sprint z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy.

V roce 2014 následovalo další zvýšení dynamiky. Motor TSI poskytoval nejvyšší výkon 141 kW/192 k a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí až 236 km/h. A pro individualisty byl na přání k dispozici podvozek Sport Select se sadou Sport Performance Kit pro ještě podmanivější zážitky z dynamické jízdy.

Fanoušci modelu Polo se však již nyní mohou těšit na nové, ještě dynamičtější GTI šesté generace modelové řady Polo. Na českém trhu je již v předprodeji za cenu od 569 900 Kč.

Komentáře ke článku