Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Učijamada: Elektromobily potřebují další vývoj

Učijamada: Elektromobily potřebují další vývoj

Rozhovor s otcem hybridního pohonu

Hybridní technologie jsou praktičtější než čisté elektromobily. V rozhovoru pro CNBC to řekl Takeši Učijamada, tvůrce Toyoty Prius.

Je dnešní Prius vozem, který jste si představoval před více než dvěma dekádami?

Hybridní technologie vnesla do automobilového světa totální převrat. Nabídli jsme zákazníkům nový parametr – ekologičnost provozu. To považuji za nejvýznamnější přínos modelu Prius.

Proč jste se rozhodli právě pro tuto cestu?

Byli jsme si vědomi toho, že pokud se mají vozidla spojující pohon na benzin s elektřinou prosadit v masovém měřítku, je klíčové zajistit patřičné uživatelské pohodlí. Hybrid řidiče neomezil, naopak jim snížil četnost návštěv na čerpacích stanicích, protože spotřeboval méně paliva. V průběhu další práce jsme si uvědomili ještě něco dalšího: že elektrifikace je nevyhnutelná a vozidlo musí být vybaveno systémem dodávajícím elektřinu pro elektromotor.

 

Toyota Prius byla prvním sériově vyráběným hybridem

 

Před několika lety jste vyjádřil svoji nedůvěru ohledně toho, zda zákazníci přijmou auta s čistě elektrickým pohonem. Máte stále stejný názor?

Aby dnes elektromobil nabídl dlouhý dojezd, musí mít spoustu baterií, jejichž dobíjení je velmi zdlouhavé. A řekněme si popravdě, životnost akumulátorů není dostačující. V dalších vývojových projektech to bereme v potaz. Ale jsme skeptičtí k prudkému nástupu čistě elektrických automobilů, neboť musíme zohlednit otázku praktičnosti pro motoristu.

Jsou baterie s pevným elektrolytem klíčem k tomu, aby se elektromobily prosadily v masovém měřítku?

Ano. Není to však otázka týkající se samotných elektromobilů. Baterie budou určující komponentou dalšího vývoje. Pokud však vozidla mají být poháněna pouze s jejich pomocí, potřebujeme ještě dva nebo tři další technologické průlomy.

Jak to vidíte s rozdělením trhu: Jaký podíl budou mít modely na palivové články a jaký čisté elektromobily?

Toto bude nakonec záviset na volbě zákazníků, nikoli automobilek. Sám spotřebitel rozhodne, který systém je nejlepší. Další hybnou silou bude rozšíření potřebné infrastruktury. Ať již se jedná o elektřinu nebo vodík k pohonu elektromotoru, musí zde být zásobovací síť, jejíž rozvoj závisí na národní energetické politice.

Myslíte, že máte ještě nějaká další esa v rukávu?

Jsou tři věci, které bych chtěl prosadit napříč celou Toyotou. Uvést do komerčního provozu vozidla na palivové články. Klimatické změny jsou velké téma a my musíme jednat, než bude příliš pozdě. Druhým cílem je vyvinout technologii autonomního řízení. Třetím úkolem je propojení vozidel s cloudem. Vůz se tak proměňuje v jakýsi senzor, který funguje v rámci širšího sociálního systému. Během jízdy shromažďuje informace a tato data pak slouží jeho majiteli.

Komentáře ke článku