Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Autem 776 km/h - cílem je 800 km/h

Autem 776 km/h - cílem je 800 km/h

Team Vesco a Turbinator II v novém světovém rekordu

Šest týdnů poté, co Danny Thompson vytvořil nový světový rekord automobilů poháněných pístovými motory, padl další. Podobně jako v případě Thompsona jde opět o pozoruhodnou rodinnou ságu. Team Vesco připravil vozidlo Turbinator II a jezdec Dave Spangler s ním v Bonneville dosáhl rychlost 776,577 km/h, což je nový světový rekord pro automobily, které jsou poháněné přes kola.

Team Vesco Turbinator II

Držitelem dosavadního rekordu z roku 2001 byl výkonem 737,794 km/h Don Vesco s vozidlem Turbinator. Mnohonásobný rekordman nedlouho poté zemřel ve věku 63 let na rakovinu.

Team Vesco vede Donův bratr Rick, který kdysi sám v Bonneville jezdil. Rickův a Donův otec John Vesco začal s rekordními jízdami v roce 1933 v Kalifornii a roku 1949 byl mezi účastníky úplně prvního ročníku Týdne rekordů na solné pláni na dně vyschlého jezera Bonneville ve státě Utah. Jako mnoho jiných jezdil se speciálem vyrobeným z nádrže bombardéru, než si v roce 1957 postavil první aerodynamické vozidlo. Jeho syn Don Vesco celkem 18x překonal rychlostní rekord s motocykly a poté ještě šestkrát s turbínou poháněným vozidlem Turbinator.

Na vývoji vozidel Turbinator a posléze Turbinator II už 30 let pracuje Rick Vesco. Ten v roce 1988 toto vozidlo původně postavil pro použití pístového motoru, ale jeho nasazení při rekordních jízdách se ukázalo jako velmi drahé vzhledem k neustálé potřebě výměny dílů. Proto se bratři rozhodli pro turbínu ve spojení s redukční převodovkou, z níž jsou vyvedeny hnací hřídele k předním i zadním kolům. Toto zjednodušení okamžitě Vesca posunulo mezi uchazeče o světový rekord.

Team Vesco Turbinator II

Jen na okraj - turbínu Lycoming LTC-4, používanou od 50. let ve vojenských vrtulnících a menších letadlech, Vescové koupili od legendárního rekordmana Arta Arfonse. Ten ji měl mnoho let v garáži poté, co se v polovině 60. let rozhodl raději své vozidlo Green Monster vybavit proudovým motorem ze stíhačky F104 Starfighter.

Zatímco Danny Thompson po vytvoření světového rekordu ohlásil ukončení projektu Challenger, zahájeného před půl stoletím jeho otcem, v Teamu Vesco ještě nejsou spokojeni a už ohlásili další pokusy. Příští týden (2. až 5. října) chtějí překonat hranici 500 mph (800 km/h).

Komentáře ke článku