Novinky

  • 12.12.2019 Neutral Testy F1 před sezonou 2020 se uskuteční 19. - 21. a 26. - 28. února v Barceloně

  • 09.12.2019 Bad Mladí zelení požadují zákaz vjezdu soukromých vozidel, i elektromobilů, do Berlína.

  • 09.12.2019 Bad Koncern GM končí svou účast ve společném podniku s ruským AvtoVAZ.

Facebook Instagram

Sto kilometrů ujetých za šedesát korun

Sto kilometrů ujetých za šedesát korun

Economy Run 2018

Sedmatřicátý ročník soutěže v úsporné jízdě Economy Run přilákal do Kosmonos šedesát posádek z České republiky a Finska. Na startu byly k vidění různé modely značky Škoda od nejmenších Citigo přes Fabie až po nejvyšší zastoupenou třídu, představovanou Octaviemi.

Letošní trasa měřila 325,70 km. Byla rozdělena do dvou etap a celý okruh museli závodníci absolvovat nejdéle za 375 minut. Při přepočtu na minimální průměrnou rychlost vychází hodnota 52,11 km/h.

Jak už bývá zvykem, i tento rok byla první etapa delší - 193,70 km. Posádky zavedla ze z Kosmonos přes Doksy, Českou Lípu, Mnichovo Hradiště, Turnov a Hostinné do závodu Škody Auto ve Vrchlabí. Druhá část nasměrovala účastníky zpět do Kosmonos do areálu Škoda Service Training Center a byla dlouhá 132 km. Cestou závodníci projeli přes Hostinné, Jičín, Kopidlno, Nymburk a Mladou Boleslav.

Při pohledu do startovní listiny zjistíme, že převažovaly vozy s benzinovým pohonem, kterých bylo přihlášeno 40. Byly rozděleny do dvou kategorií. V B1000 se objevily automobily, jejichž motor dosahoval maximálního objemu 1000 cm3. B3000 pak obsáhla všechny ostatní zážehové vozy.

Pro vozidla se vznětovým pohonem byla připravena kategorie Diesel bez dalšího rozlišení objemu. Tuto skupinu tvořilo celkem 17 posádek. Tři automobily byly opatřeny pohonnou jednotkou na stlačený zemní plyn (CNG).

V cíli bylo v nejpočetnější kategorii klasifikováno 39 soutěžících, neboť jeden nedodržel stanovený čas a trať projel pomaleji. Vítězem v B1000 se stali Jan a Pavel Horníčkovi s vozem Citigo 1.0 MPI (44 kW), kteří dosáhli celkové spotřeby 2,93 l na 100 ujetých kilometrů. Hned za nimi se umístili Michaela Vavrušková a Petr Vavruška s Octavií III 1.0 TSI (85 kW). Ti soutěž zvládli s průměrnou spotřebou 3,09 l/100 km. Bronzovou pozici obsadili Jiří a Antonín Honzejkovi opět s vozem Citigo 1.0 MPI (55 kW). Finální spotřeba činila rovněž 3,09 l/100 km, ale při nižší průměrné rychlosti.

 

S touto Škodou Citigo na pohon CNG obsadila posádka naší redakce druhé místo

 

Skupinu vznětových motorů vyhrála dvojice Jiří Pilný - Petr Šíma s automobilem Octavia I Combi 1.9 TDI (74 kW), kteří se mohli pochlubit průměrnou spotřebou 2,78 l/100 km. Stříbro vybojovala trojice Daniel Lukáš - Adam Lukáš - Anna Lukášová s Fabií I FL Combi 1.4 TDI (59 kW) s průměrnou spotřebou 2,90 l/100 km, následovaná Prokopem Linertem a Davidem Péterem na voze Octavia I Combi 1.9 TDI (66 kW). U nich se průměrná spotřeba zastavila na 3,01 l/100 km.

Poslední povolené palivo v soutěži představoval CNG. Tuto novinku přinesl loňský ročník. Zajímavý souboj přineslo porovnání větší a těžší Octavie III Combi G-Tec 1.4 TSI (81 kW), se kterou nastoupili experti na úspornou jízdu Marek a Mirek Tomíškové, s menšími Citigo I CNG 1.0 MPI (50 kW), do kterých usedli za redakci webu AUTONOVINY.cz Jiří a Petr Hájkovi a dále Radek a Daniel Pecákovi. Ti také zvítězili díky spotřebě 2,10 kg/100 km. Hájkovi spotřebovali na sto kilometrů 2,39 kg a Tomíškovi 2,55 kg CNG. Ačkoliv je Octavia mohutnější, rozdíl byl minimální. Palubní počítače Citigo a Octavie ukazovaly stejnou hodnotu, rozhodlo až přesné měření diagnostikou.

Letošní Economy Run opět dokázala, že s moderními motory se dá jezdit velmi úsporně. A to neplatí pouze pro malá Citiga nebo Fabie. Přestože se situace na trati měnila ze dne na den, pořadatelé celou akci připravili bravurně a se všemi problémy se vypořádali bez sebemenšího zaváhání.

Foto: Škoda Auto a Petr Hájek

Komentáře ke článku