Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

První testování automatizovaného řízení

První testování automatizovaného řízení

Euro NCAP prověřil dálniční asistenty

Asi 70 % z 1500 dotázaných motoristů věří, že si již můžete koupit autonomní vozidlo. To je výsledek průzkumu v sedmi zemích, které zadaly nové programy hodnocení vozu Euro NCAP a Global NCAP. Jenže skutečnost je tomu hodně vzdálená. V současné době existuje řada asistenčních systémů, které řidiči pomáhají, ale v žádném případě ho nenahrazují.

EuroNCAP asistenty

Vzhledem k tomu, že se asistenční systémy stále více využívají, a to i v malých autech a vozech střední třídy, byly dálniční asistenty poprvé zahrnuty do programu zkoušek Euro NCAP. Udržování vozu ve středu jízdního pruhu, tempomaty a adaptivní tempomaty (ACC) byly hodnoceny u vozů celkem deseti značek: Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz třídy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla a Volvo V60.

Výsledek: Pomocné systémy pro dálnice (Highway Assist systems) řidiči poskytují komfort a bezpečnost, ale ten i nadále zůstává plně odpovědný a musí vždy držet ruce na volantu. V současné době na trhu neexistuje žádné vozidlo, které by fungovalo zcela autonomně.

Testy

Aby spotřebitelům poskytl realistický přehled o možnostech na trhu dostupných asistenčních systémů, připravil Euro NCAP řadu testů, které umožnily vyhodnotit jejich schopnosti v kritických provozních scénářích, simulovaných na zkušební dráze.

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) automaticky upravuje rychlost jízdy v reakci na pomalejší vozidlo vpředu a udržuje od něj bezpečnou vzdálenost. ACC byl testován v rychlosti, která je ve shodě s typickou jízdou na evropských dálnicích. Tyto systémy jsou navrženy tak, aby přizpůsobovaly rychlost při přiblížení se k pomaleji se pohybujícímu vozidlu nebo brzdily. Obecně se v testech velmi dobře osvědčují, ale ne všechny stejně dobře fungují v případech, kdy se vozidlo blíží k zastavenému autu.

EuroNCAP asistenty
EuroNCAP asistenty
EuroNCAP asistenty

Nejnáročnější zkouškou pro tyto asistenční systémy jsou scénáře „myšky“, tedy s náhlým vjetím (cut-in) nebo vybočením (cut-out) vozu vpředu. Při zkoušce vjetí se vozidlo z vedlejšího pruhu zařadí těsně před testovaný automobil. To je situace, která se děje zcela běžně a zkušený řidič obvykle dokáže tento manévr včas předvídat a odpovídajícím způsobem sníží rychlost. Při zkoušce vybočení vozidlo vpředu náhle opustí jízdní pruh, aby zabránilo střetu se stojícím autem před ním, přičemž systém má jen velmi krátkou dobu k identifikaci a reakci na tuto situaci.

EuroNCAP asistenty

Druhá série testů byla vyvinuta k prověření funkce Lane Centering, která podporuje řidiče, aby udržoval auto ve středu jízdního pruhu. Intenzita podpory řízení, poskytovaná každým ze systémů, se zjišťovala v „testu v esíčku“ (S-bend test) v různých rychlostech. Další test měřil sílu, kterou řidič potřebuje k tomu, aby se vyhnul malé překážce na silnici, jakou je například rigol.

EuroNCAP asistenty
EuroNCAP asistenty

Kromě testování hlavních funkcí Euro NCAP rovněž prověřil informace poskytované výrobcem v médiích, reklamách nebo v uživatelské příručce, aby zjistil, zda nejsou uváděna falešná nebo přehnaná tvrzení, a zda jsou údaje o systému a jeho omezeních dostatečné jasné a úplné. 

Výsledky

Adaptivní tempomat (ACC):

Jak DS, tak i BMW nabízejí nízkou úroveň asistence, přičemž kontrolu má především řidič.

Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan, Volvo nabídly rovnováhu mezi řidičem a systémovou asistencí.

Tesla riskuje nadměrné spoléhání se na asistent s primárním ovládáním systémem vozidla.

Řízení:

Při testu v esíčku se projevily různé úrovně asistence, ale systém Tesly vyvolával dojem přehnané důvěry.

Ve scénáři malé překážky všechny testované vozy řidiči umožnily spolupracovat a zvládnout situaci s výjimkou Tesly. Systém Tesly řidiči neumožňuje odchýlit se z dráhy ve snaze držet se středu jízdního pruhu a uvolní se, až když vyvine velké úsilí. Opět je zde riziko, že řidič bude příliš spoléhat na tento systém.

Vjetí a vybočení:

Scénáře vjetí a vybočení jsou nejnáročnějšími zkouškami Euro NCAP. Bylo zjištěno, že všechny vozy zde mají závažné problémy. Žádný ze systémů nebyl schopen pomoci a nehodě by se dalo předejít pouze tehdy, pokud pozorný řidič zabrzdí nebo vybočí do strany, aby předešel problému. Tyto náročné scénáře ukazují, jak důležité je to, aby řidič zůstával pozorný a nespoléhal se na pomoc systému.

Uživatelská příručka a marketingové informace:

Uživatelské příručky vesměs jasně uvádějí, jaká jsou omezení systémů a kde mohou být používány. Obecně jsou oficiální marketingová sdělení jasná v tom, jakou roli hraje lidský faktor, avšak v případě BMW je propagační video pro řadu 5 zavádějící, protože řidič zde sundává ruce z volantu, takže se předpokládá, že vozidlo může jet autonomně. Tesla používá propagační videa, která také naznačují autonomní řízení. To vytváří nesoulad mezi mnohem přesnějšími informacemi obsaženými v uživatelské příručce a zavádějícími sděleními v marketingových materiálech.

EuroNCAP asistenty

Funguje to?

Pokud se využívají tak, jak se mají, pak mohou asistenční systémy pro dálnice (Highway Assist systems) řidiči umožnit pohodlnější a méně stresující prostředí a pomáhají udržet bezpečnější vzdálenost od vozidel vpředu. Systémy na testovací scénáře reagovaly různě. Různé přístupy vedly k rozdílům v rovnováze mezi řidičem a působením vozu a v pravděpodobnosti nadměrného spoléhání se na systém. V náročnějších scénářích s vjetím a vybočením vozu vepředu lze předejít srážce pouze s pomocí pozorného řidiče, který dokáže včas reagovat.

Tato první řada testů systémů pomáhajících řidiči jasně ukazuje, že nejsou ani autonomní, ani samořídící, ale jen asistenční. Kromě přetrvávající skutečnosti, že za volantem je člověk, je nezbytně nutné, aby i nejmodernější systémy aktivní a pasivní bezpečnosti zůstaly v pozadí jen jako záloha.

Komentáře ke článku