Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Vidět a být viděn

Vidět a být viděn

Po roce opět možnost seřízení světlometů zdarma

Ve dnech 5. 11. - 11. 11. 2018 proběhne 5. ročník preventivně bezpečnostní akce Vidět a být viděn. V těchto dnech si mohou ve vybraných servisech nechat zdarma zkontrolovat a dát seřídit světlomety.

Vidět a být viděn

Cílem akce Vidět a být viděn je upozornit řidiče na rizika spojená s provozem vozidla, které nemá správně seřízené nebo funkční světlomety, a na nutnost pravidelné kontroly autožárovek a funkčnosti osvětlení vozidel. Správné seřízení světlometů nebo změření intenzity osvětlení autožárovky, která v průběhu její životnosti klesá, nemohou řidiči zvládnout v domácích podmínkách.

V týdnu Vidět a být viděn budou mít všichni řidiči možnost kontroly a seřízení svých světlometů na vozidle ve vybraných servisech, které disponují regloskopem (profesionální přístroj na správné seřízení světlometů automobilu), po celé České republice.

Letošní ročník akce nově podpoří i výuku studentů specializovaných automobilových škol, kteří se mohou zdarma zúčastnit speciálního školení na seřízení a kontrolu moderních světlometů.

Vidět a být viděn

Zásady správného svícení, vedoucí ke zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu:

1) Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, čistými světlomety a správnými brýlemi pro řidiče s rovněž čistými skly

2) Před jízdou vždy zkontrolujeme funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale i koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.

3) Do světlometů kupujeme kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádíme vždy v páru - pokud přestane svítit jedna ze žárovek, automaticky vyměníme žárovku i ve druhém světlometu

4) Světlomety necháváme minimálně jednou za rok (nejlépe před zimní sezonou) odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vůz, kde ho řidič nejvíce potřebuje. Dosvit do vzdálenosti až 200 m je optimální. Jen pokud budeme mít správně seřízené světlomety, můžeme včas zaznamenat překážky na cestě, nestandardní dopravní situace, ale i dopravní značky, cyklisty i chodce, což nám umožní včas reagovat.

5) Pokud máme světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijeme před každou jízdou, při které nám náklad nadměrně zatíží záď vozu

6) Vždy s sebou vozíme náhradní pár vhodných autožárovek - automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl (toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami)

7) Svítit za jízdy je povinné, světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda jsou zapnuté. Většina vozů s automatickým denním svícením svítí pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené, takže se například v hustém dešti stává neviditelným!

8) Mlhová světla užíváme vždy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeneme je vypnout - světlo z nich může způsobit nepříjemné oslnění.

9) Nejenom automobily mají povinnost svítit, také cyklista je povinen mít za snížené viditelnosti za jízdy rozsvíceny světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným. Varovné blikající koncové světlo lze spatřit až do vzdálenosti 1000 m.

10) I chodci by měli být vidět - reflexní prvky a odrazky jsou důležitým prvkem pro bezpečnost a mohou výrazně zvýšit jejich viditelnost a tím ochránit jejich zdraví či dokonce život.

Komentáře ke článku