Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Michaelu Schumacherovi je padesát let

Michaelu Schumacherovi je padesát let

Sedminásobný mistr F1 narozeniny nejspíše neslaví

Na dnešní den připadají padesáté narozeniny Michaela Schumachera. Je však nejisté, zda si to jubilant vůbec uvědomuje. Od těžkého úrazu hlavy v roce 2013 kolují o zdravotním stavu sedminásobného mistra světa F1 jen nepodložené spekulace.

Michael Schumacher se narodil 3. ledna 1969 v Hürth-Hermülheimu v německé spolkové zemi Severní Porýní – Vestfálsko. Jeho otec Rolf byl stavitelem krbů a později nájemcem motokárové dráhy v Kerpenu, matka Elisabeth měla na starosti tamní bufet. Na této trati Michael dělal svoje první závodnické krůčky. V kartingu to dotáhl k titulu německého a evropského mistra.

Cesta vzhůru byla trnitá, protože Schumacher pocházel ze skromných poměrů. Prvním, kdo si jeho talentu všiml a finančně ho podpořil, byl obchodník s hracími automaty Jürgen Dilk. Později se o jeho kariéru staral Willi Weber, muž s podezřelou minulostí, ale všemi mastmi mazaný manažer.

Dva velikáni na počátku kariéry - Mika Häkkinen (vlevo) a Michael Schumacher ve VC Makaa F3 1990

Schumacher postupně prošel seriály formule König, formule Ford, německé F3 (v roce 1989 se v ní představil na Masarykově okruhu v Brně), světového šampionátu sportovních vozů a japonské F3000. Ve F1 si odbyl debut v roce 1991 ve VC Belgie ve Spa-Francorchamps. Řídil tehdy monopost Jordan, ale záhy přestoupil k Benettonu. S ním vybojoval svoje první dva světové primáty (1994 a 1995).

Potom zamířil k Ferrari. Scuderia tehdy procházela vleklou krizí a mnozí jeho krok nechápali. Kolem něj a šéfa týmu Jeana Todta se však podařilo seskupit skupinu mimořádně nadaných techniků (Ross Brawn, Rory Byrne). V tvrdých bojích s tehdy dominujícím Williamsem a později McLarenem, v nichž si mnohdy nebral rukavičky, se „Schumi“ krůček po krůčku šplhal na vrchol.

Ve VC Španělska v mistrovském roce 2001

Na něj vystoupil v sezoně 2000 a setrval na něm další čtyři roky. Vytvořil tak rekord v počtu získaných titulů.

Na konci roku 2006 znovu překvapil, když náhle ukončil aktivní činnost. Později vešlo ve známost, že příčinou byly trvalé rozpory se šéfem Ferrari Lukou di Montezemolem. Ve službách vzpínajícího koníka nicméně setrval, když pro něj pracoval jako poradce a testovač. 

V roce 2006 prohrál s Fernandem Alonsem a poprvé opustil F1

Bez závodění ale nevydržel. Před sezonou 2010 kývl na nabídku Mercedesu, jenž se po desítky let trvající pauze vrátil do F1. Po boku Nika Rosberga učil po tři léta syrové a vrtošivé auto správným způsobům. Na prahu nadcházející zlaté éry trojcípé hvězdy odešel ze světa rychlých kol podruhé a definitivně.

Na svém kontě měl 91 vítězství ve velkých cenách, 68 pole position a 77 nejrychlejších kol. Ve formuli 1 získal 1566 bodů a absolvoval 5111 kol v čele. 

Závěr kariéry absolvoval ve službách Mercedesu

Když se 29. prosince 2013 rozlétla zpráva, že Schumacher vletěl do skaliska při lyžování ve francouzském Meribelu, mělo se zpočátku za to, že jde „jen“ o těžký otřes mozku. Skutečnost bohužel byla mnohem horší. Schumacher se od té doby neobjevil na veřejnosti a zůstává v péči své rodiny, manželky Corinny (rozené Betschové) a dětí Giny Marie a Micka, který se vydal v tátových stopách.

Velmi obsáhlý je výčet poct, jichž se mu dostalo. Patří k nim ocenění Nejlepší sportovec světa (2002, 2004), důstojnický stupeň francouzského Řádu Čestné legie (2010), členství v Síních slávy německého sportu a FIA či čestná občanství Kerpenu, Maranella, Modeny, Spa a Sarajeva. Jsou po něm pojmenovány ulice v Kerpenu, zatáčky na Nürburgringu a v bahrajnském Šachiru a dokonce planetka ve vesmíru.

V červenci 2012 převzal během návštěvy Prahy cenu Zlatý volant jako vůbec první cizinec v historii.

Komentáře ke článku