Novinky

  • 16.07.2019 Neutral V prvním pololetí Německo předstihlo v prodeji elektromobilů a plug-in hybridů Norsko.

  • 14.07.2019 Neutral Brit Lewis Hamilton z Mercedesu vyhrál VC Velké Británie F1 v Silverstone

  • 13.07.2019 Bad Členka německé SPD Ingrid Remmersová chce zákazat „přemotorované tanky“ SUV.

Facebook Instagram

Auto, které se stalo filmovou hvězdou

Auto, které se stalo filmovou hvězdou

Se supersportem Toyoty jezdili Bond i Paul Walker

Minulý týden byla na autosalonu v Detroitu slavnostně představena pátá generace sportovního vozu Toyota Supra. Podívejme se při této příležitosti trochu do historie tohoto modelu.

Ta se začala odvíjet v šedesátých letech. Konkrétně v roce 1965, kdy přišlo na trh kupé 2000GT. Mělo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci, maximální výkon 152 koní a na 100 km/h se rozjelo za 8,6 s. Bylo jich vyrobeno jen 351 kusů a dodnes jeden z nich můžeme vídat v bondovce Žiješ jenom dvakrát. 

Toyota 2000GT

Supra se objevila až o třináct let později. Byla tak pokřtěna větší a silnější verze Celicy. Liftback Celica Supra dostal agregáty R6 o objemech 2, 2,6, a dokonce i 2,8 l. Nejsilnější z nich ze sebe dostal 125 koní. Vůz disponoval nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami u všech kol a posilovačem řízení. Velké popularity došel zejména ve Spojených státech.

Toyota Celica Supra

Třetí pokolení (na titulním snímku) z roku 1986 již nemělo v názvu slovo Celica. Díky třílitrové pohonné jednotce se stádo koníků rozrostlo na 235. Připojila se také přeplňovaná verze, dostupná ovšem pouze v Japonsku. Konstruktéři použili dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Rozběhl se rovněž prodej v Evropě, největší poptávka nicméně přetrvávala v Americe, kde se Supra stala Autem roku.

A konečně dosud poslední podoba spatřila světlo světa už v našem století, v roce 2002. Nesla označení A80 a na výběr byly tentokrát jen dva motory, atmosférický s 220 koni a dvojitě přeplňovaný s 330 koni. S ním Supra uháněla stovkou za pouhé 4,6 sekundy. V rukách tunerů se ovšem proměnila v tisícikoňovou raketu. Zahrála si také ve filmu Rychle a zběsile, což jí definitivně dodalo kultovní status.

Toyota Supra čtvrté generace

 

Komentáře ke článku