Přidáte se k nám?
Auto, které se stalo filmovou hvězdou
Se supersportem Toyoty jezdili Bond i Paul Walker
Minulý týden byla na autosalonu v Detroitu slavnostně představena pátá generace sportovního vozu Toyota Supra. Podívejme se při této příležitosti trochu do historie tohoto modelu.
Ta se začala odvíjet v šedesátých letech. Konkrétně v roce 1965, kdy přišlo na trh kupé 2000GT. Mělo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci, maximální výkon 152 koní a na 100 km/h se rozjelo za 8,6 s. Bylo jich vyrobeno jen 351 kusů a dodnes jeden z nich můžeme vídat v bondovce Žiješ jenom dvakrát.
Toyota 2000GT
Supra se objevila až o třináct let později. Byla tak pokřtěna větší a silnější verze Celicy. Liftback Celica Supra dostal agregáty R6 o objemech 2, 2,6, a dokonce i 2,8 l. Nejsilnější z nich ze sebe dostal 125 koní. Vůz disponoval nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami u všech kol a posilovačem řízení. Velké popularity došel zejména ve Spojených státech.
Toyota Celica Supra
Třetí pokolení (na titulním snímku) z roku 1986 již nemělo v názvu slovo Celica. Díky třílitrové pohonné jednotce se stádo koníků rozrostlo na 235. Připojila se také přeplňovaná verze, dostupná ovšem pouze v Japonsku. Konstruktéři použili dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Rozběhl se rovněž prodej v Evropě, největší poptávka nicméně přetrvávala v Americe, kde se Supra stala Autem roku.
A konečně dosud poslední podoba spatřila světlo světa už v našem století, v roce 2002. Nesla označení A80 a na výběr byly tentokrát jen dva motory, atmosférický s 220 koni a dvojitě přeplňovaný s 330 koni. S ním Supra uháněla stovkou za pouhé 4,6 sekundy. V rukách tunerů se ovšem proměnila v tisícikoňovou raketu. Zahrála si také ve filmu Rychle a zběsile, což jí definitivně dodalo kultovní status.
Toyota Supra čtvrté generace
Komentáře ke článku