Přidáte se k nám?
Jak si lze rychle přivodit nemalou újmu
Nejčastější řidičské zlozvyky
Noha odložená na spojce, neutrál při jízdě z kopce anebo zařazená rychlost během stání na křižovatce. Tím vším si řidiči mohou „přivydělat“.
Přinášíme přehled některých prohřešků, kterých se motoristé často dopouštějí.
Spojka
Problémem je zde pokládání nohy na spojkový pedál místo opření vedle něho, případně jeho zbytečné sešlapování. Spojka je tak rozpojena a její ložisko tím trpí. Když s autem stojíme anebo zpomalujeme do úplného zastavení, je potřeba pokaždé vyřadit na neutrál. Chybou je také řazení jedničky jen proto, aby se vůz nepohnul, když zastaví ve stoupání. Prokluzující spojka se přehřívá a extrémně opotřebovává.
Neutrál při jízdě z kopce
Častým nešvarem, který je obvykle podnícen snahou ušetřit, je vyřazení rychlosti při jízdě z kopce a používání brzdy. Tímto způsobem velmi rychle dojde k destrukci brzdových destiček. Při dlouhém klesání navíc hrozí, že se brzdy „uvaří“ a jejich nefunkčnost povede k nehodě. Při častém stání na brzdách bez oddychu se dokonce můžou zkroutit jejich kotouče. Lepším řešením je proto podřadit a brzdit motorem.
Rychlý rozjezd v zimě
Automobilu ublížíme také agresivním rozjezdem bez zahřátí v zimních podmínkách. Promrznutý motor, převodovka a například i části podvozku se temperují pomaleji a jsou citlivější na zacházení. Vhodné je tudíž vyrazit pomaleji a nevytáčet motor do vyšších otáček. Teprve po 10–20 minutách jízdy můžeme pořádně sešlápnout plyn.
Parkovací brzda
Měli bychom ji zatáhnout pokaždé, když vozidlo odstavíme v kopci. Pokud tak neučiníme, je řetěz rozvodů vystaven vyšší námaze a může se předčasně vytahat. Rozhodně nelze doporučit tahání „ručky“ takzvaně přes zuby, tedy bez aktivace tlačítka na její uvolnění.
Komentáře ke článku