Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Padesát let služby českému motorsportu

Padesát let služby českému motorsportu

Ing. Petr Bold, generální ředitel MTX, spol. s r.o.

Je tomu padesát let, co se v hlavním městě tehdejšího Československa sešla skupinka motoristických nadšenců a založila Metalex. Podnik, který si za dobu své existence vydobyl skvělou pověst nejen mezi automobilovými a motocyklovými závodníky, ale i u odborné veřejnosti, oceňující pokrokovost a preciznost jeho výrobků. Jedním z těch, kteří stáli u jeho kolébky, byl i jeho současný generální ředitel Ing. Petr Bold.

Metalex oficiálně vznikl 1. ledna 1969. Jeho kořeny však, předpokládáme, sahají hlouběji do minulosti.

Počáteční myšlenka se objevila už v průběhu roku 1968, tedy v době určitého politického uvolnění. U zrodu stála parta závodníků, kteří vesměs jezdili za ASK Stavby Praha. Patřili k nim Karel Jílek, Vašek Bervid, Dalibor Janek, já, Vašek Král, Zdeněk Treybal nebo Jirka Navrátil. Posledně jmenovaný už tenkrát dělal ve stodole v Roztokách u Prahy auta, upravené škodovky, které se jmenovaly Studio. Bervid tenkrát přišel s nápadem, že by nebylo od věci zřídit hospodářské zařízení Svazarmu. To byla jediná tehdy přípustná forma, jak si vydělávat na vlastní činnost, a o to nám především šlo. Do té doby jsme si všichni upravovali vozy doma v garáži. Peníze jsme sháněli, jak se dalo, takříkajíc jsme okrádali vlastní rodinu.

Co vlastně název Metalex znamená?

Nejprve byla ustavena 206. základní organizace Svazarmu v Praze-Holešovicích, což byla nutná podmínka k žádosti o povolení k hospodářské činnosti. Bylo to 18. srpna 1968, tři dny před vstupem sovětských vojsk do tehdejšího Československa. Metalex jako hospodářské zařízení Svazarmu byl schválen 1. ledna 1969 a začal se zabývat metalizací, odtud také název Metalex.

Takže jste vlastně s motorsportem zpočátku neměli nic společného?

To se nedá takhle říci. Co jsme metalizací vydělali, hned jsme investovali do výroby závodních vozidel. V Plzni bylo v roce 1970 zhotoveno prvních deset monopostů MTX 1-01 pro novou formuli Škoda, které byly v následujícím roce zdarma nabídnuty závodníkům.

Jak jste se do západočeské metropole dostali?

Bervid i Jílek z tohoto města pocházeli. V něm se k nám připojili inženýři Václav Pauer a Karel Kleinmond. Jeden byl erudovaný konstruktér, druhý zase velmi zkušený technik a praktik. Někdy se spolu dostávali do sporu, ale většinou to bývalo ku prospěchu věci. V Plzni jsme postupně působili v dosti skromných podmínkách na třech různých místech a po celé toto období zde běžela produkce trubkolaminátových monopostů pro formule Škoda, Easter a Mondial, ale také dvoumístných spiderů. Postupně ještě přibyly provoz pro úpravu plechových aut v Mělníku a motocyklová divize v Příbrami. 

Ing. Petr Bold byl také velmi úspěšným rallyovým závodníkem. Zde sedí za volantem Lady MTX pro tehdejší skupinu A5.

Vy jste byl zaměstnancem Metalexu od samého počátku?

Ne, já jsem pracoval v Potravinoprojektu a měl jsem v něm docela dobrou perspektivu. Jenže pak si soudruzi všimli, že metalizací si vyděláváme „příliš velké peníze“, které jsme však plně investovali do sportu, a promptně nám ji zatrhli. Lidé, kteří ji prováděli, odešli jinam a my se ocitli bez významného zdroje peněz. Přišel za mnou Karel Jílek a chtěl, abych mu pomohl v této těžké situaci s výrobou sportovních vozů.

Jaké to bylo?

Jednoho dne jsem se objevil v suterénní dílně v Kamenické ulici, kousek od Národního technického muzea. Našel jsem v ní dva otrávené mechaniky a zpočátku dělal opravdu všechno – od konstruktéra po uklízečku a svačinářku. Časem jsem se vypracoval na technického náměstka, což bylo maximum, kterého jsem jako nestraník mohl dosáhnout.

S Metalexem je neodmyslitelně spjat i legendární designér Václav Král. Jak na něj vzpomínáte?

Formálně vzato Václav nikdy součástí Metalexu nebyl. Velmi úzce s námi ale spolupracoval. Měl to vzácné nadání, že jeho návrhy byly opravdu realizovatelné. Mnoho jeho souputníků totiž sice nakreslilo krásné věci, ale ty nakonec nebyly uskutečnitelné. Král měl zase štěstí, že jsme jeho ideje zhmotňovali. Prospěch, a to i komerční, z toho nakonec měly obě strany.

Připravovali jste okruhové a soutěžní škodovky a lady, které konkurovaly i továrním provedením. Jak se s tím automobilky vyrovnávaly?

Dost těžce. Souboje s Rusy, hlavně v tehdejším Poháru míru a přátelství, byly tvrdé, protože to byli velcí bojovníci. Já si třeba hodně vážím skalpu tehdy hodně uznávaného Stasise Brundzy na bulharské Rallye Zlaté Písky. Mladé Boleslavi jsme asi nejvíce zamotali hlavu projektem MTX 160 RS, kdy do karoserie Škody Garde byl zabudován motor z Lady 1600. Škodovka v té době měla agregát pouze s obsahem 1300 kubíků. Vůz vykazoval skvělé výkonnostní parametry, jenže výroba dvou set kusů homologační série byla nad naše síly a fabrika od toho, vcelku pochopitelně, dala ruce pryč.

Rok 1989 přinesl zásadní společenské změny. Jak se projevily na aktivitách Metalexu?

Do té doby jsme byli v podstatě monopolním tuzemským dodavatelem závodní techniky. Najednou se u nás objevila spousta materiálu ze zahraničí. Bylo jasné, že je potřeba pozměnit výrobní program. Metalex byl záhy privatizován formou podílů zaměstnanců a změněn na společnost s ručením omezeným. Bohužel si nemohl z právních důvodů ponechat původní jméno. Nazvali jsme ho proto MTX, což bývala vždy zkratka označení našich automobilů. 

Na okruhu s Ladou Samarou MTX Racing A

Od závodění jste ale úplně neodešli…

Soustředili jsme se především na značkové poháry s vozidly Ford a BMW. Také jsme repasovali z Německa dovezené formule Ford. Dnes se v této oblasti koncentrujeme hlavně na dodávky náhradních dílů. Ovšem také naše první auto pro běžný provoz, Tatra V8, má sportovní prapůvod.

V devadesátých letech jsme stavěli roadstery a kabriolety na bázi škodovek, ale i plážové buginy pro provoz na pozemních komunikacích. Později jsme se orientovali zejména na úpravy automobilů pro speciální účely. Mezi naše zákazníky patří kupříkladu i Armáda a Policie České republiky. Velmi zajímavým projektem byla přestavba vozidel Škoda Forman na užitkové automobily pick-up, označené jako MTX Pick-up D.C., kterých jsme zhotovili 1400 kusů pro syrský trh. Vůz vyvinuli a vyrobili v provozovně MTX Mělník a konstruktérem byl Ivan Solfronk.

Kromě těchto větších sérií v Metalexu vznikla řada pozoruhodných konstrukcí, od elektromobilu Alfa pro jednu švýcarskou banku po odtahovky, sanitky a další užitkové vozy. Ekonomicky významným projektem pro MTX byly přestavby vozidel M1 na N1, které se postupně rozšiřovaly nejen u nás, ale i v zahraničí, z důvodu odpočtu DPH.

Čím se zabývá MTX dnes?

Naši činnost jsme rozšířili o prodej dálničních kuponů, což rovněž pomohlo firmu ekonomicky stabilizovat. Tato práce byla značně logisticky náročná a velmi dobře ji zvládl Vladimír Ondroušek díky své předchozí praxi. Pokračujeme ve speciálních úpravách pro armádu, hasiče a Policii ČR. Vyrábíme speciální přepážky pro bezpečný převoz zvířat a nákladu v automobilech. V Mělníku disponujeme výbornou lakovnou a zabýváme se zde nejen běžnými opravami, ale i renovací vzácných historických vozů. K padesátiletému výročí Metalexu jsme se rozhodli postavit speciální sérii vozů MTX Roadster Edition 50 na bázi původního úspěšného modelu z let 1991-1996, který se stal cenným sběratelským kouskem.

Komentáře ke článku