Novinky

  • 20.07.2019 Bad Autonomní minibus ve Vídni srazil a lehce zranil chodkyni.

  • 20.07.2019 Neutral Toyota a největší výrobce elektromobilů na světě čínský BYD se dohodli na spolupráci.

  • 16.07.2019 Neutral V prvním pololetí Německo předstihlo v prodeji elektromobilů a plug-in hybridů Norsko.

Facebook Instagram

Se sedmiletou zárukou jsme pořád jediní

Se sedmiletou zárukou jsme pořád jediní

Ing. Arnošt Barna, KIA Motors Czech s.r.o.

Málokterá automobilová značka prošla v našem prostředí tak zásadní proměnou. Jihokorejská KIA se vypracovala z podceňovaného outsidera v respektovaného hráče na trhu. Současný generální ředitel společnosti KIA Motors Czech Ing. Arnošt Barna zažil shodou okolností obě tyto etapy.

Co Vás přivedlo mezi automobily?

U mě to byla poměrně přímá cesta. Od malička jsem tíhnul k autům a motorům. Proto jsem šel studovat strojní průmyslovku a po maturitě strojní fakultu ČVUT se specializací na konstrukci spalovacích motorů.

Už na škole jsem od Leteckých opraven Malešice obdržel podnikové stipendium a kooperoval s nimi i na své diplomové práci. Zabýval jsem se v ní tématem konstrukce leteckého pístového motoru. Jak jsem se později dozvěděl, dokonce ho pak i postavili, dali na brzdu, odzkoušeli a on fungoval. Na což jsem dodnes pyšný.

Nicméně jsem se chtěl přece jen raději věnovat autům. Nastoupil jsem tedy na konci roku 1992 do tuzemského zastoupení Daihatsu. Napřed jsem dělal asistenta obchodního ředitele, potom ředitele samotného. Jenže firma se po pěti letech globálně rozhodla ukončit produkci automobilů a věnovat se jinému byznysu.

Díky přátelským kontaktům s Liborem Šrámkem jsem zakotvil u značky KIA, opět na postu obchodního a marketingového šéfa. Po třech letech, kdy KIA jednala v důsledku tíživé ekonomické situace s různými automobilkami o převzetí, jsem kývl na nabídku od Toyoty. V ní jsem se osm let zabýval obchodem a rozvojem sítě. Když se naskytla šance vrátit se zpět, bral jsem to jako velkou výzvu. Znovu jsem se věnoval marketingu a prodeji. V posledních dvou letech jsem generálním ředitelem. 

Ing. Arnošt Barna, generální ředitel společnosti KIA Motors Czech

V automobilovém oboru se pohybujete řadu let. Změnily se za tu dobu základní podmínky úspěšného prodeje?

V devadesátých letech šlo všechno tak nějak samo. Pustila se do toho spousta lidí, začala servisovat a prodávat auta. Zákazníci houfně vyměňovali staré vozy za nové. Řada značek meziročně rostla rekordním tempem. V zásadě stačilo být ochotný pracovat, jít za klientem, nabídnout mu auto, předváděcí jízdu. Motoristé většinou nebyli příliš nároční, spokojili se se základní výbavou. Také financování bylo v plenkách, zájemci měli značné úspory. Teprve, když se vyčerpaly, nastal čas finančního leasingu.

Prvotní zakolísání přišlo při zpomalení ekonomiky kolem roku 1997. Někteří podnikatelé, kteří neuměli úplně dobře byznys, skončili. Docházelo ke koncentraci, vytváření multibrandových dealerství.

Na přelomu tisíciletí se vše dále zkomplikovalo. Zvýšil se tlak na zkvalitnění služeb, na využívání databází zákazníků. Bylo potřeba zefektivnit proces prodeje. Nezbytné investice přinesly nutnost zvýšit odbyt a zisk, aby se vložené prostředky vrátily.

Ekonomická recese v závěru první dekády položila hodně dealerství. Od té doby zaznamenáváme enormní důraz na kvalitu, spokojenost zákazníka a jeho maximální vytěžení.

Týká se to zejména oblasti poprodejních služeb. Jestliže v 90. letech se auta prodávala se ziskem, tak po roce 2000 už s tím byl problém. Nyní tato činnost není vůbec profitabilní a dá se vydělat pouze na servisu. 

Mezi zákazníky roste zájem o vozy Kia ProCeed

Přitom bez odpovídající ziskovosti je prodejce ztracen. Pokud má poskytovat odpovídající služby, musí investovat jak do hardwaru, tak do softwaru. To znamená mít k dispozici dobré dealerství, odpovídající počet vozů skladem a k předváděcím jízdám. Ale i vhodné zaměstnance, vyškolené, inteligentní, ochotné pracovat.

Do jaké míry se naplnily představy, se kterými jste se do automobilky KIA vracel?

Přišel jsem v roce 2007, kdy právě nastaly hospodářské otřesy. KIA Motors Czech již byla vlastněna evropskou centrálou automobilky ve Frankfurtu. Tím pádem to byl úplně jiný typ společnosti, než jsem znal předtím. Předchozí vlastník se jednoznačně orientoval na dosahování zisku. Dceřiná společnost výrobce měla naopak za úkol generovat co nejvíce prodejů a zajistit odbyt. Zisk byl až na druhém místě.

Od roku 2006. kdy se rozeběhla produkce v továrně v Žilině, majitelé mocně přitlačili na zvýšení kvality výroby. První žilinský model, Ceed, byl nabízen s tehdy nevídanou sedmiletou zárukou. Někteří konkurenti nad tím kroutili hlavou a předvídali nám blízký krach. Přesvědčili jsme je, že se nejen nepoložíme, ale že tento závazek je dlouhodobě udržitelný. Od 1. ledna 2010 jsme ho rozšířili na všechny modely, vyráběné jak v Evropě, tak v Koreji. Dodnes nás nikdo nedokázal napodobit.

Řada automobilek momentálně preferuje elektromobily nebo automobily s hybridním pohonem. Registrujete zvýšenou poptávku také v České republice? A co můžete nabídnout?

Tento trend jsme nepodcenili a včas přistoupili k vývoji elektrifikovaných pohonů. První vlaštovkou v tomto smyslu se stal v roce 2014 elektromobil Soul. O dva roky později ho následoval hybrid Niro. Ten se záhy představil i jako plug-in hybrid spolu se stejně koncipovanou Optimou.

Letošní novinkou je částečně hybridní automobil Sportage a ještě bychom chtěli stihnout uvést dva plně elektrické modely. Prvním je Soul druhé generace, nazývaný nyní e-Soul, druhým pak e-Niro. Oba se mohou vykázat pozoruhodným dojezdem. E-Soul zvládne na jedno nabití 452 kilometrů a e-Niro 455 kilometrů. V městském provozu to dokonce činí přes 600 kilometrů u e-Nira. 

Kia Stonic si ve světě získává stále větší oblibu

Zájem kupujících roste, hlavně o hybridní Niro. U plug-inů je to zatím slabší, zejména kvůli vysokým pořizovacím nákladům. V případě elektromobilů se čeká na cenu, ale prakticky každý náš obchodník již eviduje několik potenciálních odběratelů. Napřesrok se dokonce, podle dostupných informací, v prodeji objeví vůz s vodíkovým palivovým článkem.

Odbyt nových automobilů v České republice meziročně klesl o desetinu. Jaký bude podle vás další vývoj?

Trh je v současnosti skutečně v útlumu. Výkyvy tohoto typu, následující po dlouhé epoše stabilního růstu, považujeme za v podstatě přirozené. Propad o deset procent je ovšem pochopitelně značný. Poprvé jsme nástup recese zaznamenali v září minulého roku, kdy vešla v platnost nová evropská direktiva ohledně emisí. Další příčinou jsou vzrůstající ceny vozidel, související s povinným zaváděním progresivních a drahých technologií, například filtrů pevných částic.

Jsme však přesvědčeni, že je otázkou poměrně krátké doby, kdy nastane obrat. V letošním prvním čtvrtletí dosahoval pokles dvanácti procent, ale v dubnu už jenom pěti. Ve druhém pololetí očekáváme vyrovnání a nastartování pozvolného vzestupu.

KIA disponuje velmi pestrou paletou modelů. Co si od nich v jednotlivých segmentech slibujete?

Patříme mezi ty importéry, kteří by ve skutečnosti prodali mnohem více kusů. Kvóty se ale precizně rozdělují mezi jednotlivé země podle toho, jaký je v nich počet čekajících zákazníků.

Nedostatek vozů souvisí s celosvětovou oblibou některých modelů, což se týká především Stonicu a ze slovenské produkce ProCeedu. O něj se zájem zvyšuje každým měsícem. Naším bestsellerem je řada Ceed, kterou dnes máme ve třech karosářských verzích – jako pětidveřový hatchback, kombi a ProCeed. Letos na podzim představíme čtvrtou variantu. Ponese označení XCeed a bude to crossover na podvozkové platformě Ceedu.

V posledních letech se prosazujeme i v segmentu luxusních automobilů. Když pomineme velké SUV Sorento, které existuje již ve třetí generaci, je tahounem především Stinger. S ním uspokojujeme množství klientů, kterým jsme neměli v minulosti co nabídnout. Překvapivě se nejlépe prodává nejdražší verze s nejsilnějším motorem o objemu 3.3 litru V6 T-GDI, výkonem 366 koní a pohonem 4x4. Vzhledem k charakteru tohoto automobilu ho má ve svém portfoliu jen osm vybraných dealerů v Česku. Jde nám totiž o to, aby byl nabízen v co nejvyšším standardu.

V posledních letech se značka prosazuje i v segmentu luxusních vozů

Ing. Arnošt Barna

Vystudoval automobilový design motorů na Českém vysokém učení technickém v Praze. Po absolutoriu nastoupil do Leteckých opraven Malešice.

Od roku 1992 působil ve firmě Daihatsu Auto Czechoslovakia, nejprve jako asistent manažera prodeje a posléze zástupce obchodního ředitele. Odtud přešel v roce 1997 do společnosti KIA Motors Czech, kde zastával posty manažera prodeje a marketingového manažera.

Další zastávkou jeho profesní kariéry se stala v letech 2000 až 2007 Toyota Motor Czech, v níž vykonával funkce manažera prodeje, manažera strategického plánování a vedoucího prodeje.

Do tuzemského zastoupení značky KIA se vrátil v roce 2007. Poté, co v něm byl činný jako ředitel prodeje a marketingu a obchodní ředitel, byl v roce 2018 jmenován generálním ředitelem společnosti KIA Motors Czech.

Komentáře ke článku