Přidáte se k nám?
Španělský býk pod drobnohledem
Test vozu Seat Arona
Redakce dostala možnost otestovat vůz Seat Arona s koncernovým zážehovým agregátem o objemu jeden litr a výkonem 85 kW. Stejný motor jsme měli před časem i ve voze Škoda Scala.
S automobilem jsme absolvovali více než 1600 kilometrů, měli jsme tudíž dostatek prostoru pro otestování všech jeho vlastností a schopností. Většina trasy (1000 kilometrů) vedla po dálnici v České republice nebo v Německu. Po ostatních komunikacích mimo obec jsme ujeli přibližně 350 kilometrů, ve městě pak asi 250 kilometrů.
Interiér
Interiéru dominuje centrální displej multimédií, který je příjemně zasazen do přístrojové desky a nevystupuje do prostoru nad ní. Většina prvků je ovládána dotykově jako u většiny novějších automobilů. Na displeji zůstávaly otisky prstů, což nevypadalo úplně vzhledně a bylo by potřeba ho hodně leštit. Pod ovládáním multimédií a dvouzónové klimatizace je možné umístit mobilní telefon.
Sedadla mají dobré boční vedení, tudíž i v rychleji projeté zatáčce cestující podrží. Opěrku rukou mezi předními sedadly lze posouvat dopředu, je ale umístěna poměrně nízko. Řidič i spolujezdec mají možnost si sedačku v chladném období vyhřát. Plasty na palubní desce byly tvrdé a před cestujícími pokryté měkkou koženkou.
V testovaném modelu nás překvapila absence držáků u stropu pro cestující. Na zadních sedadlech se mohou usadit i vyšší osoby, je zde však nutno počítat s posunem předních sedaček více dopředu.
Praktičnost
Arona svým cestujícím poskytuje mnoho úložných prostorů pro zavazadla a různé drobnosti. Zavazadlový prostor disponuje objemem až 400 litrů. Pro běžné cesty je tato hodnota naprosto dostatečná. Dalšími možnostmi pro odložení nebo uschování věcí je schránka před spolujezdcem nebo prostor pod opěrkou mezi předními sedadly.
Jistě by bylo lepší, kdyby opěrka ruky byla umístěna výše. Pod přístrojovou deskou na začátku středového tunelu je umístěna bezdrátová nabíječka mobilních telefonů. Všechna tlačítka byla umístěna přehledně a dostupně z místa řidiče. Osmipalcový dotykový displej, ideálně umístěný a zasazený do přístrojové desky, nijak nevyčníval a bylo možné jeho prostřednictvím ovládat základní prvky vozu. Nevýhodou ale bylo ulpívání otisků na obrazovce. Je tudíž potřeba ji častěji otírat.
Velmi se nám líbila možnost nastavení intenzity osvětlení interiéru. Jednotlivé displeje nebo světelné části bylo možné nastavit na různou sílu.
Ačkoliv většinou chválíme LED světlomety, v našem případě byly nastaveny velmi nízko. Potkávací světlomety na dálnici svítily na krátkou vzdálenost, a ačkoliv se měly přizvednout při vyšší rychlosti, nepoznali jsme rozdíl. Oproti tomu dálková světla svítila nádherně a dohled byl úžasný.
Konektivita
Zmíněný osmipalcový dotykový displej byl přesný. Přehrávání hudby je možné ze dvou různých USB konektorů, AUX, bluetooth zařízení nebo z SD karet. Ovládání hlasitosti nebo frekvencí se provádí přes dvě kolečka umístěná na opačných koncích obrazovky.
Připojení mobilního telefonu přes Bluetooth proběhlo rychle, přesně a jednoduše. Rovněž musíme pochválit reprosoustavu ve vozidle. Automobilka Seat do Arony montuje kvalitní značkovou aparaturu Beats. Výkon soustavy šesti reproduktorů se zesilovačem je 300 W, o kvalitní basový projev se pak stará subwoofer.
Dvanáctivoltová zásuvka pro nabíjení elektrických zařízení byla ukryta pod opěrkou ruky mezi předními sedadly. Velmi nás potěšila dvouzónová klimatizace, která i ve velmi horkých dnech dokázala vzduch příjemně ochladit.
Pohonná jednotka
Pod kapotou byl umístěn známý agregát, který jsme již měli možnost otestovat v modelu Scala automobilky Škoda. Jednalo se o pohonnou jednotku 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní) při točivém momentu 200 Nm. Výkon agregátu byl směřován přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola. Maximální rychlost, které Arona mohla dosáhnout, činila 182 km/h.
Všechny tyto údaje ukazují, že se rozhodně nejedná o sportovní vůz. To ale neznamená, že by se nedokázal s touto pohonnou jednotkou rozjet. Pro vyznavače rychlé a ostré jízdy je vhodnější volbou 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní).
Pozitivně hodnotíme plynulost rozjezdu. Nepociťovali jsme žádné prudké cuknutí při záběru turbodmychadla, ale slušné a postupné zrychlení. V otáčkách okolo záběru turbodmychadla zní motor dunivě, proto je ideální následně udržovat jeho otáčky na hodnotě 1700 a výše.
Během testu jsme si vyzkoušeli nejenom dálnice v České republice a v Německu, ale i silnice nižších kategorií a komunikace v obcích. Arona si v průměru řekla o 5,6 litru paliva na 100 ujetých kilometrů. Díky menšímu motoru je v obci a na vedlejších komunikacích, kde se cítí nejlépe, Arona velmi úsporná. Zde není problém dosáhnout hodnoty lehce pod pět litrů. Na dálnici spotřeba stoupala k hranici sedmi litrů. Ač jsme jeli po ní delší trasu než se Scalou, finální průměrná spotřeba byla nižší.
Jízda
Jízda v Aroně byla plynulá a klidná. Ve vyšších rychlostech okolo 140 km/h začal již do vozu pronikat vyšší aerodynamický hluk. Jak jsme už zmínili, záběr turbodmychadla je plynulý, stejně jako rozjezd. Při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu vystřelí Arona rychle kupředu. Při hodnotě okolo 1500 otáček motor duněl. Ve vyšších otáčkách byl ale velmi tichý a občas nebylo ani poznat, že je třeba přeřadit.
Adaptabilní tempomat poskytuje vyšší stupeň bezpečnosti v provozu. Reagoval i na vozy na levé straně automobilu při pokusu o souběžnou jízdu tím, že zpomalil na jejich rychlost. Pérování bylo mírně tužší a po ujetí více než 300 kilometrů jsme již přemýšleli, jak si sednout. Brzdy byly příjemně ostré a nevadly ani při dlouhodobějším brzdění.
Shrnutí
Vždy je třeba mít na paměti, k čemu je vůz primárně určen. Vzhledem k použité pohonné jednotce a karoserii je patrné, že se nejedná o sportovní vůz. To ale neznamená, že nelze do Arony naložit zavazadla a jet svižným tempem na dovolenou. Nicméně při klidnější a plynulejší jízdě v optimálních otáčkách se dosáhne značné úspory paliva a tím i nákladů na provoz.
Během testu se nám líbily kvalitní reprosoustava, úsporná a přesto výkonná pohonná jednotka nebo přehledný infotainment. Naopak nastavení potkávacích světlometů nebylo ideální. Vadily nám rovněž níže umístěná opěrka ruky mezi předními sedadly nebo aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.
Cena základní testované verze se pohybuje těsně pod hranicí 444 000 Kč. Pokud se přidají další prvky výbavy, částka se může vyšplhat až 550 000 Kč.
Základní údaje - Seat Arona 1.0 TSI
Karoserie: | crossover |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | - |
Hlavní konkurenti: | Hyundai Kona, Nissan Juke, Škoda Kamiq |
Příbuzné modely: | Škoda Kamiq |
Platforma: | MQB |
Pohon: | 4x2 |
Motor: | zážehový 1.0 TSI |
Výkon: | 85 kW |
Točivý moment: | 200 Nm |
Umístění motoru: | vpředu |
Převodovka: | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost: | 182 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 9,8 s |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 5,1 l/100 km |
Délka: | 4138 mm |
Výška: | 1543 mm |
Rozvor náprav: | 2566 mm |
Průměr otáčení: | 10,6 m |
Provozní hmotnost: | 1189 kg |
Užitečné zatížení: | 436 kg |
Zavazadlový prostor: | 400 l |
Místo výroby: | Španělsko |
Záruka | prodloužená na pět let nebo do ujetí 150 000 km |
Cena testovaného modelu: | 550 000 Kč |
Foto: Jiří Hájek mladší a Pavlína Klementová
Komentáře ke článku