Novinky

  • 18.10.2019 Neutral Zelení chtějí v Německu prosadit rychlostní limity 130 km/h pro německé dálnice.

  • 17.10.2019 Neutral Korea chce do roku 2030 dosáhnout podíl 33 % prodeje elektrifikovaných vozidel.

  • 16.10.2019 Bad V Německu v posledních měsících dramaticky rostou ceny ojetých aut.

Facebook Instagram

Plug-in hybridy nám dávají smysl

Plug-in hybridy nám dávají smysl

Kamil Šilhavý, generální ředitel M Motors CZ s.r.o.

Auta značky Mitsubishi nepotkáváme na našich silnicích na každém metru. Téměř vždy se ale za nimi ohlédneme. Vykazují totiž už dlouhá léta jedinečný styl a zaručenou kvalitu. Jejich majitelé jim zůstávají věrní a totéž se týká i mnoha lidí, kteří je prodávají a dále se o ně starají. Patří k nim také Kamil Šilhavý, generální ředitel společnosti M Motors CZ, výhradního dovozce automobilů značky Mitsubishi do České a Slovenské republiky.

Jak dlouho jste s Mitsubishi spojen?

Jako většina kolegů, kteří se pohybují v téhle branži, mám kořeny v Motokovu. Začínal jsem v divizi Barum, vyvážel jsem pneumatiky do celého světa. V roce 1991 jsem se nechal zlákat inzerátem do Hondy, kde jsem působil 11 let na pozicích od logistika po obchodního ředitele. V roce 2004 mě pan Nevrla přemluvil, abych přešel do skupiny Auto Palace. Tenkrát prohlásil, že má pro mě zajímavou nabídku, ale nemůže ještě prozradit, jakou. On už samozřejmě věděl, že je na spadnutí zisk zastoupení Mitsubishi, a že mě pro něj potřebuje. Také jsem do něj po asi dvouměsíčním intermezzu v Mazdě nastoupil. Třináct let jsem dělal obchodního a marketingového ředitele a před dvěma roky jsem převzal řízení celé firmy.

Patnáct let v jedněch službách, to je v našich končinách téměř rarita. Co vám na Mitsubishi tak imponuje?

Je to něco jako japonský národní klenot. Veřejnost zná většinou jen automobily, ale uvědomte si například, že Mitsubishi Heavy Industry vyrábí obrovské tankery a podílí se na vesmírném programu. Je to záruka kvality, nových technologií. Líbí se mně, že značka má určité charisma a k tomu, troufnu si říci, až rodinný charakter.

Mitsubishi v současnosti neprodukuje automobily, které by byly předmětem masové spotřeby. Jaký je tedy váš typický zákazník?

Vy říkáte, že nejsme masová značka, ale s tím nemohu úplně souhlasit. Zaprvé je třeba si ujasnit, co tento pojem vlastně znamená. Prodávat auta v segmentu B a C, nebo v segmentu SUV, který za posledních deset let narostl čtyřikrát? A to je přesně naše hřiště. Za druhé se na věc nelze dívat evropskýma očima. Odbyt Mitsubishi činí ročně v globálním měřítku více než 1 200 000 vozů a jsou regiony, v nichž má sedmiprocentní tržní podíl.

Teď k těm zákazníkům. Skutečně to obvykle nejsou osmnáctiletí fajnšmekři milující design. Jde o jedince, kteří už vědí, co mohou od života čekat, a umějí ocenit technologie, kvalitu, pověst a serióznost značky. Nepřelétají každý půlrok k jinému modelu. Věkově bych je zařadil někam do skupiny nad 35 let.

Kamil Šilhavý při přebírání ocenění Eco Car, které v anketě Zlatý volant získal vůz Mitsubishi Outlander PHEV

Na letošním ženevském autosalonu jste představili modely Engelberg Tourer, ASX a L200. Co od nich očekáváte?

Všechny tři novinky jsou pro nás velmi významné. ASX je v posledních několika letech naším klíčovým modelem. Pick-up L200 sice nedosahuje tak vysokých prodejních čísel, jedná se však o důležitý protipól k nabídce osobních automobilů. U Engelbergu se pak vlastně bavíme o novém Outlanderu. První dva automobily si budou moci zájemci prohlédnout už za pár dní a rovnou mohu potvrdit, že jich bude od počátku dostatek. Engelberg přijde v příštím roce.

Jaké jsou současné aktivity Mitsubishi na poli alternativních pohonů?

Preferujeme plug-in hybridy a dává nám to smysl. Vždyť Outlander PHEV je náš obchodně nejúspěšnější artikl. Není to tak dávno, co jsme u něj překonali hranici 200 000 prodaných aut. Porovnejte si čistý hybrid, který vám možná pomůže vyjet do jednoho kopce, s plug-inem, s nímž projedete celou Prahou čistě na elektřinu. To už není jen o úspoře pár desetinek litru paliva, zde je to o celkové koncepci. Posuďte sami, který vůz se chová vůči městské aglomeraci šetrněji. Doufám, že v budoucnosti budou touto navýsost ekologickou technologií vybaveny všechny modely Mitsubishi.

Naopak stoprocentně elektrický pohon není úplně na pořadu dne. Kdysi jsme si ho vyzkoušeli na i-MiEV a zjistili jsme, že má své klady i zápory. Vyšlo nám, že plug-in hybrid má těch výhod víc. Když vám v elektromobilu dojde energie v baterii, končíte. Tedy na nějaký čas, než znovu nabijete. S plug-inem vám naopak nic nebrání v tom, abyste pokračovali se spalovacím motorem třeba až do Košic.

Co se skrývá pod názvem Dendo Drive House?

Je to projekt, na jehož praktickou realizaci se moc těším, protože přináší úžasnou energetickou nezávislost. Klíčovým hráčem je zde stále vozidlo, konkrétně plug-in hybrid. Můžeme ho dobíjet ze zásuvky a současně ho používat jako alternativní zdroj energie. Funguje to zhruba tak, že na střeše obydlí je umístěno několik solárních panelů, v domě se pak nachází akumulátor energie, chcete-li, baterie. Večer se z něj vůz takto získanou energií dobíjí. Avšak v okamžiku, kdy třeba dojde k blackoutu, se jednoduše zapojí auto do baterie a naopak dodává energii domácnosti ono. A v tom je právě ona zmiňovaná energetická nezávislost.

Vaše dealerská síť je zvláštní v tom, že sestává jak z multibrandových, tak i jednoznačkových prodejců, navíc často v menších sídlech.

Ano, je tomu tak. V současnosti využíváme služeb 30 plnohodnotných dealerů a dále čtyř servisních míst. Přitom z původních 15 partnerů, které jsme svého času převzali od předchozího importéra, s námi dodnes zůstalo plných deset. To také o něčem vypovídá. Exkluzivních prodejců je devět a moc si jich vážím. Jsou to opravdoví srdcaři, kteří se tomu věnují naplno, závisí na tom jejich bytí a nebytí. 

Mitsubishi Outlander PHEV obsadil výborné páté místo v letošní Eco energy Rally Bohemia

Už poněkolikáté získalo Mitsubishi ocenění J.D.Power Award, hodnotící spotřebitelskou spokojenost. Čím to?

J.D.Power provádí průzkum v Německu, ale dovoluji si podotknout, že v ničem podstatném se situace v České republice neliší. Spokojenost klienta je pro nás klíčová a pracujeme na ni léta. Výsledky se, myslím, dostavují. Zákazník auto koupit může, ale servisovat ho musí. Vždy mu to trochu komplikuje program, chtěl by v tu dobu třeba dělat něco jiného. Tudíž je podstatné, aby byl uspokojen na první pokus, aby tam strávil minimum času a byl mu poskytnut maximální servis za přijatelnou cenu. Nebo aby nenarazil na zaměstnance, který mu dá najevo, že na něj zrovna nemá náladu.

A k tomu potřebujeme primárně kvalitní lidi. Snažíme se je shánět, i když zvláště dnes to není úplně jednoduché. Dealerům neustále klademe na srdce, že lidé jsou jejich nejcennějším kapitálem. Že je třeba je udržet i ve slabších letech.

Mitsubishi a rallye, to dlouhá léta patřilo neodmyslitelně k sobě. Fanoušci by určitě uvítali, kdyby se tato symbióza obnovila…

To já také, ale nic není zadarmo. Hodně automobilek nyní z motorsportu odchází. Také Mitsubishi se rozhodlo, že se nebude dále angažovat. Po dvanácti vítězstvích v Rallye Dakar se tomu ani moc nedivím. Sázíme nicméně na určité alternativní druhy soutěžení. Zúčastňujeme se různých ekologických klání, která se stále častěji stávají součástí klasických rallye. Naposledy jsme kupříkladu s naprosto sériovým Outlanderem PHEV obsadili páté místo v Eco energy Rally Bohemia.

V jednom rozhovoru jste uvedl, že na účinnost sponzoringu moc nevěříte. Jak tedy efektivně oslovit potenciálního kupce?

Nejsme společnost, která úplně ovlivňuje trh. Vždy přemýšlíme nad tím, co má pro nás smysl a co ne. Sponzoringy, ambasadoři, to se strašně špatně měří. Ale jde to u televize, internetu nebo rádia. Pak snadno zjistíme, jestli peníze byly dobře investované nebo zda jsme někde udělali chybu. Trvalý význam si udržuje přímý marketing. Dobře se nám osvědčují akce, při nichž jdeme za zákazníkem. Může si auto ohmatat, sednout si do něj. Záleží hodně i na iniciativě každého dealera. Vzpomínám si na případ, kdy dotyčný odvezl člověka, který pořád váhal, jestli se mu vůz vejde do domu, přímo k němu a zaparkoval auto v jeho garáži. Hned bylo po problému. A to je onen přístup, který jsem nazval jít za zákazníkem.

Cílem každého manažera je úspěch. Jak si ho představujete vy?

Shrnul bych to takto. Když budou spokojení zákazníci, budou spokojení dealeři. Když budou spokojení dealeři, budou spokojení moji kolegové. Když budou spokojeni oni, bude spokojen náš nizozemský vlastník a také já. Přitom právě dealer je v tomto řetězci pro nás jako importéra zásadní. On je vlastně naším prvním zákazníkem.

Komentáře ke článku