Novinky

  • 18.10.2019 Neutral Zelení chtějí v Německu prosadit rychlostní limity 130 km/h pro německé dálnice.

  • 17.10.2019 Neutral Korea chce do roku 2030 dosáhnout podíl 33 % prodeje elektrifikovaných vozidel.

  • 16.10.2019 Bad V Německu v posledních měsících dramaticky rostou ceny ojetých aut.

Facebook Instagram

Kultovní kupé slaví 50 let

Kultovní kupé slaví 50 let

Ford Capri přišel do prodeje v roce 1969

V roce 1969 Ford na autosalonu v Bruselu představil nový model Capri. „Mustang od Rýna“ má dodnes kultovní status. Při uvedení na trh propagovala automobilka model Capri jako „auto, které jste vždy chtěli“ a více než 1,8 milionu kupujících jej skutečně chtělo.

Ford Capri

Ford Capri Mk. I

Model Capri se stal sportovním vozem, který obyčejnému řidiči umožnil žít si v každodenním shonu svůj automobilový sen v autě navrženém pro potěšení z jízdy. Vyráběla jej továrna v Kolíně nad Rýnem. Až do ukončení produkce v roce 1986 přišly na svět celkem tři generace.

Ford na vývoji lidového sportovního vozu pracoval od poloviny 60. let. Pokusil se zopakovat americký úspěch Mustangu, a tak přišel s evropským Ponycarem. Původně měl mít i americky znějící jméno Colt, jenže u Mitsubishi byli rychlejší.

Dvoudveřové kupé s konceptem 2 + 2 poskytovalo dostatek prostoru pro celou rodinu. Po uvedení na trh skutečně okamžitě vzbudilo nadšení, takže během prvních šesti měsíců prodeje jich bylo dodáno 75 000 kusů.

Ford Capri

Ford Capri Mk. I

První generace Capri (1969 - 1973) měla jednoduché efektivní tvary od tvůrce Fordu Mustang, amerického designéra Philipa T. Clarka. Při uvedení na trh bylo k dispozici celkem pět modelových variant: 1300, 1500, 1700 GT, 2000 a 2300 GT s výkony v rozmezí od 50 do 108 koní. Základní verze si vystačila se skromným motorem 1,3 l o výkonu pouhých 50 koní. Na zrychlení z nuly na 100 km/h potřebovala plných 22,7 sekundy a dech jí došel už při rychlosti 133 km/h. Stála ale pouhých 6995 marek, zatímco základní verze Porsche 911 T vyšla na 22 000 marek.

Na podzim roku 1969 přišla silnější varianta 2300 GT s výkonem 125 k a maximální rychlostí 190 km/h. Do konce roku 1973 následovaly různé modifikace pohonných jednotek. Motory V4 nahradily moderní řadové čtyřválce 1,3 l a 1,6 l s 55 a 72, respektive 88 koni a pro německé modely byla k dispozici také verze 3,0 l V6 o výkonu 140 koní.

Ford Capri

Ford Capri 3000 V6

Roku 1970 v Kolíně nad Rýnem vyrobili homologační sérii 1000 kusů vylehčené verze s převrtaným motorem RS 2600 o výkonu 110 kW (150 k) za 15 800 marek. Při hmotnosti 1000 kilogramů zrychlila z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosáhla až 202 km/h. Tato verze, která se stala základem pro velmi úspěšný závodní vůz, je dnes jednou z nejvyhledávanějších mezi sběrateli.

Rok 1973 byl nejlepším s prodejem více než 230 000 kusů. Jen v Německu bylo v prvních pěti letech vyrobeno 784 000 vozů.

Ford Capri

Ford Capri Mk. II

Druhá generace Capri (1974 - 1977) přišla do období ropné krize. Novou podobu s velkoplošnými obdélníkovými světlomety s integrovanými směrovkami a hladkými povrchy při zachovaných proporcích první generace s dlouhou kapotou a krátkou zádí jí dodal hlavní designér Fordu Uwe Bahnsen.

Ford Capri

Ford Capri Mk. III

Třetí generace Capri (1978 - 1986) se objevila v březnu 1978 s duálními halogenovými světlomety a integrovaným spoilerem pro zlepšení aerodynamické účinnosti. Zlepšily se především podvozek a brzdy. Ve verzi 3,0 S z roku 1978 se tento vůz stal legendou poté, co s ním jezdil William Bodie (hrál ho Lewis Collins) v populárním televizním seriálu Profesionálové. Tento automobil, používaný při filmování, byl před třemi roky prodán v aukci za 55 000 liber.

V roce 1981 přišla limitovaná série 200 kusů Capri Turbo s turbodmychadlem KKK na motoru 2,8 l. Od svých sourozenců se Turbo lišilo širokými pneumatikami pod aerodynamicky tvarovanými blatníky, jakož i předním a zadním křídlem.

Ford Capri

Ford Capri RS 2600 v Le Mansu (1972)

Mimořádná sportovní kariéra modelu Capri začala v roce 1970 s modelem 2600 RS. V roce 1971 Ford se dvěma továrními vozy triumfoval v mistrovství Evropy cestovních vozů. Titul získal Dieter Glemser. V německém šampionátu v konkurenci vozů Porsche 911 celkově vyhrál Jochen Mass. Také v roce 1972 vládly Fordy Capri závodním okruhům - v mistrovství Evropy cestovních vozů zvítězil Jochen Mass a v německém šampionátu Hans-Joachim Stuck. Navíc Capri 2600 RS získaly první a druhé místo ve třídě ve 24hodinovce v Le Mansu a trojnásobné vítězství absolutně ve stejně dlouhém závodě ve Spa-Francorchampsu.

Ford Capri

Ford Capri RS 2600, Norisring (1974)

Po přechodném období se v roce 1978 do německého šampionátu vrátilo Capri Turbo týmu Zakspeed a v roce 1979 vyhrálo v divizi nad dva litry čtyři závody. V roce 1980 Super Capri Turbo triumfovalo ve velké divizi nad dva litry, když poráželo dominantní Porsche 935. S pěti výhrami byl Klaus Ludwig nejúspěšnějším jezdcem, i když kvůli kontroverzním předpisům nezískal titul.

Rok 1981 už byl vítězným, ale bohužel i posledním rokem Fordu Capri. Klaus Ludwig s Capri Turbo dosáhl 10 vítězství ve 13 závodech nižší kategorie do dvou litrů a díky tomu získal mistrovský titul, zatímco se Super Capri Turbo dosáhl Manfred Winkelhock ve velké divizi šest vítězství.

Ford Capri

Zakspeed Ford Super Capri Turbo, Klaus Ludwig (1980)

Komentáře ke článku