Novinky

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

  • 13.09.2019 Good Angela Merkelová slíbila německým automobilkám pomoc při zavádění elektromobility.

Facebook Instagram

Nejoblíbenější barvou je nadále bílá

Nejoblíbenější barvou je nadále bílá

Preference zákazníků se liší podle regionů i kategorie vozu

Automobilové odvětví zažívá revoluční vývoj, sahající od elektrické mobility až po digitalizaci. Zákazníky, kteří si kupují nový automobil, čeká však i dnes onen výjimečný okamžik, v němž si vybírají barvu svého budoucího vozu. Na základě čeho se každý den rozhodují tisíce lidí na celém světě?

Podle údajů společnosti Axalta Coating Systems je bílá nejoblíbenější barvou na světě. Dává jí přednost 39 % majitelů osobních vozů. Bílá je tak již sedmým rokem v řadě na vrcholu žebříčku. Tyto statistiky se shodují s daty značky Seat, jejíž zákazníci ve velkých počtech preferují bílou barvu.

Převaha bílé je však závislá na regionu. Například v Asii je tato barva mimořádně módní. Šest z deseti prodaných vozů v Číně je bílých. Na druhé straně v Evropě a v USA je její podíl podle společnosti Axalta přibližně 25 %. V případě značky Seat dominuje bílá barva deseti největším trhům s výjimkou Nizozemska, kde jsou nejpopulárnějšími barvami šedá a černá. Z nejvýznamnějších trhů značky Seat patří největší podíl bílých automobilů Španělsku se 45 % prodeje.

Je to čistá, univerzální barva, která odráží světlo v teplých regionech s intenzivním slunečním svitem, podobně jako domy na středomořských ostrovech, jejichž bílé nátěry exteriéru vytvářejí v místnostech příjemnější prostředí,“ vysvětluje Jordi Font z oddělení barev a materiálů ve společnosti Seat.

Černá je druhá nejoblíbenější barva na světě s 16% podílem. Ale rozdíly mezi zeměmi jsou i v tomto případě velké. Celkem 22 % všech vozů v Japonsku je černých, zatímco v Indii takové vozidlo téměř nepotkáte, zčásti proto, že lidé vnímají černou jako barvu, která soustředí více tepla. Černé vozy Seat jsou mimořádně oblíbené v Alžírsku a Nizozemsku. Naopak v Mexiku je černá až na šestém místě. V Turkmenistánu je dokonce oficiálně zakázána, protože přináší neštěstí.

Šedou barvu si pro svůj vůz volí 11 % zákazníků na celém světě a podle společnosti Axalta se těší stejné oblibě jako stříbrná. Ta je mimořádně oblíbená v již zmíněné Indii, kde má 30% podíl, zatímco pouze 6 % čínských zákazníků má vůz v této barvě. Co se značky Seat týče, šedá je druhou nejoblíbenější barvou v zemích, jakými jsou Německo, Španělsko, Velká Británie, Francie, Itálie, Rakousko a Švýcarsko.

Rozdíly mezi regiony vysvětluje několik faktorů, od klimatu a asociace barev se štěstím či neštěstím až po země, v nichž jsou automobily stále považovány za symbol společenského postavení, a proto si pro ně zákazníci vybírají elegantnější zbarvení. Proto mícháme rafinované odstíny, aby si všichni zákazníci mohli vybrat ideální barvu, která bude ladit s jejich životním stylem. Nesmíme ani zapomenout na skutečnost, že si vybírají nejprve model a pak barvu,“ říká Jordi.

U méně oblíbených barev jsou specifika jednotlivých regionů ještě zřetelnější. Například v Evropě a USA má prominentní postavení s 10% podílem modrá barva, zatímco v Číně se s modrou prakticky nesetkáte. Středomořské země preferují zářivější barvy. Ve Španělsku je u zákazníků značky Seat třetí nejoblíbenější barvou červená, která je na čtvrtém místě v Itálii a šestá například ve Švýcarsku.

Rozhodujícím faktorem je nejen zeměpisná poloha, ale také druh vozu. „Sportovní model nebude mít stejnou paletu barev jako SUV, které vyžaduje zemité odstíny, jež lépe ladí s přírodou. Malé automobily mohou mít jednoduché zářivé barvy, zatímco u větších vozidel převažují spíše tmavé metalické,“ zdůrazňuje Jordi.

Například 34 % luxusních SUV v Evropě je černých, zatímco u kompaktních vozů je to o polovinu méně. Na druhé straně pouze 3 % majitelů luxusních SUV volí červenou, jejíž podíl u kompaktních vozů činí 10 %. Řidiči si zkrátka vybírají barvu, která jim nejlépe vyhovuje.

Design je rozhodujícím faktorem při výběru modelu a v něm hrají zásadní roli barvy a materiály. Nesmíme zapomínat, že výběr barvy je velmi osobní záležitostí a vyjadřuje, jak chtějí být lidé vnímáni ostatními. A já bych dokonce řekl, že budoucnost bude charakterizována ještě větším výběrem pro individualizaci, jak ukazuje model Arona, který je nabízen s 68 různými barevnými kombinacemi,“ uzavírá Jordi.

 

Komentáře ke článku