Novinky

  • 18.10.2019 Neutral Zelení chtějí v Německu prosadit rychlostní limity 130 km/h pro německé dálnice.

  • 17.10.2019 Neutral Korea chce do roku 2030 dosáhnout podíl 33 % prodeje elektrifikovaných vozidel.

  • 16.10.2019 Bad V Německu v posledních měsících dramaticky rostou ceny ojetých aut.

Facebook Instagram

Jak se tvořil design Cupry Tavascan

Jak se tvořil design Cupry Tavascan

Ve vzduchu se vznášející přístrojová deska

Elektromobily jsou již neoddělitelnou součástí automobilového průmyslu. S jejich příchodem jsou spojeny změny v celém procesu vývoje a výroby automobilu, počínaje designem. Jaké prvky jsou eliminovány? Jak lze designem prodloužit dojezd?

Odpovědi nám dává design nového koncepčního vozu Cupra Tavascan, elektricky poháněného SUV ve stylu kupé. „Při navrhování designu elektromobilu je největší výzvou jeho aerodynamika,“ vysvětluje Alberto Torrecillas, designér exteriérů pro modely značky Cupra. Proto je karoserie koncepčního vozu samozřejmě vybavena aerodynamickými spoilery a dalšími prvky. „Všechno je záměrně tvarováno tak, aby vozidlo mělo duši. Není na něm nic, co by vypadalo jako vyrobené strojem. Jeho karosářské detaily zaujmou jako velké svaly, které definují siluetu SUV ve stylu kupé Cupra,“ připomíná. Výsledkem je nižší aerodynamický odpor vzduchu a prodloužený dojezd.

Elektromobily jsou vybaveny novým prvkem, který je zásadní pro jejich provozuschopnost – sadou akumulátorů. Designéři musejí pro ni najít vhodné místo. U studie Tavascan je umístěna ve spodní části vozidla. Vzhledem k hmotnosti akumulátorů se pro designéry stává prioritou práce s lehkými materiály. „Celý vůz je vyroben z uhlíkových kompozitů. Tímto materiálem chceme ukázat koncept lehké konstrukce,“ říká Alberto.

Snižování hmotnosti se v přímé úměře promítá do prodlužování dojezdu. V této oblasti hrají zásadní roli také kola. Ta mají v případě koncepčního vozu Tavascan průměr ráfku 22 palců. Měděné prvky a kryty kol jsou doplněny díly z uhlíkového kompozitu, které pomáhají usměrňovat proudící vzduch a chladit brzdy. „Při návrhu designu elektromobilu jsou extrémně důležité úspory energie a brzdění. Z toho důvodu jsou kola klíčovým komponentem,“ zdůrazňuje designér exteriérů pro modely Cupra.

Pokud bychom měli určit jednu věc, která definuje vzhled nových elektromobilů, pak je to přední partie, jež postrádá obvyklou masku chladiče, známou z automobilů, poháněných spalovacími motory. „Koncept přídě je zcela nový. Je navržen s velkými, funkčními otvory pro přívod vzduchu. Dva z nich umocňují šířku přídě. Jejich úkolem je přivádět vzduch kanály ke kapotě, z níž proudí ven,“ konstatuje Alberto. 

Také záď ztratila jeden z nejvíce charakteristických prvků, jimiž se vyznačují automobily se spalovacími motory – koncovky výfukové soustavy. „To nám umožňuje vytvářet dokonalou symetrii,“ potvrzuje designér.

Výzvou je také interiér elektromobilu. Akumulátory zabírají mnoho místa, ale zároveň musejí být pro cestující zachovány dostatečná prostornost a komfort. „Navrhli jsme interiér se čtyřmi sportovními sedadly z uhlíkových kompozitů, která maximalizují nabídku prostoru, a experimentovali jsme s lehkostí prvků, jakými jsou dvě středové konzoly nebo přístrojová deska,“ prohlašuje Marc Franch, designér interiérů pro modely Cupra.

Pocit prostornosti pomáhají vytvářet také barvy a materiály. „Na sedadlech a na horní části plovoucí přístrojové desky jsme použili bílou kůži Nappa, abychom vyvolali dojem prostornosti. Dekorační osvětlení, navržené speciálně pro tento koncepční vůz, vytváří iluzi, že se přístrojová deska vznáší v prostoru. Zároveň vzniká kontrast s černou neoprenovou podlahou,“ poznamenává Frederik Baumann, designér z oddělení barev a materiálů. 

Nejmodernější technologie, exkluzivní barvy a materiály, skvělý výhled, podpořený výkonnými světlomety, třináctipalcový centrální displej s „plovoucím“ uložením a nastavitelnou polohou, sedadla s individuální konektivitou a elektrická koloběžka. Čím vším se ještě shodují designy modelů Cupra se spalovacím motorem a elektromobilu stejné značky?

Touhou vyvolávat pocity, vášeň. V této souvislosti hovoříme o efektu překvapení, který musí být stejný jak u vozu se spalovacím motorem, tak i u elektromobilu. Touto filozofií se řídíme při navrhování designu všech vozidel,“ uzavírá svůj monolog Alberto.

Komentáře ke článku