Novinky

  • 05.12.2019 Neutral Konsorcium kanadského miliardáře Lawrence Strolla hodlá koupit Aston Martin.

  • 01.12.2019 Neutral Lewis Hamilton (Mercedes) vyhrál VC Abú Zabí, poslední závod F1 v roce 2019

  • 30.11.2019 Bad Daimler šetří a proto během tří let propustí nejméně 10 000 zaměstnanců.

Facebook Instagram

Ekologická plynová klasika

Ekologická plynová klasika

Test vozu Škoda Octavia CNG

Tentokrát jsme se v rámci testu podívali na vůz poháněný alternativním palivem, konkrétně CNG. Automobilka Škoda plánuje expanzi vozů s pohonem na CNG. Můžeme se těšit na modely Scala nebo Kamiq na stlačený zemní plyn a pokračovat v tomto trendu bude i nová generace vozu Škoda Octavia. Do té doby však nabízí pouze Octavii, kterou jsme nyní měli možnost otestovat.

Pod kapotou byla umístěna turbodmychadlem přeplňovaná patnáctistovka využívající k pohonu CNG. S Octavií jsme strávili celý týden, během kterého jsme najezdili více jak 2200 kilometrů. Většinu trasy zabraly dálnice (1725 kilometrů), kde se Octavia cítí nejlépe. Vedlejší silnice ukrojily 300 kilometrů a po městě jsme cestovali na vzdálenost 200 kilometrů.

Interiér

Škoda Octavia byla vždy prostorná a to dokazuje i tato končící generace. Po usednutí do pohodlných sedaček, které nezničí záda i na dlouhých vzdálenostech, jsme pocítíli okolo sebe prostornost. A to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Vzadu se pohodlně usadí i vyšší osoby. Nijak nejsou omezovány nad hlavou ani před koleny. Navíc se mohou opřít o rozměrnou loketní opěrku, která zároveň ukrývá záslepku průzoru pro převoz dlouhých předmětů.

Stejně jako v jiných vozech s vyšší výbavou, kterou náš vůz disponoval, jsme měli možnost využít dvouzónovou klimatizaci, která udržuje teplotu pro řidiče a spolujezdce zvlášť. Dotykový displej pro ovládání multimédií trpěl na otisky prstů, které na něm ulpívaly. Na přímém slunci to pak snižovalo jeho čitelnost. USB konektory pro přehrávání multimédií nalezneme v rohu pod ovládáním duální klimatizace.

Samozřejmostí je také 12 V zásuvka, která se nachází vedle ovladače automatické převodovky. Potěšilo nás, že byla blíže než v jiných testovaných vozech, takže nebyla potřeba tak dlouhého kabelu. Na výběr bylo hned několik barev ambientního osvětlení interiéru, takže si každý může nastavit takovou, která mu vyhovuje. Ve tmě bylo toto tlumené světlo velmi příjemné.

Škoda Octavia CNG interiér

Praktičnost

Pro uložení zavazadel mají cestující k dispozici obrovských 610 litrů prostoru. Pokud se sklopí zadní sedačky, získá se až 1740 litrů. Drobnosti lze umístit do klimatizované schránky před spolujezdcem nebo do prostoru pod opěrkou mezi předními sedadly. Do dveří se vejde i 1,5 litrová lahev. Velmi se nám osvědčil držák mobilního telefonu, klíčku a mincí na nákupní vozíky, který byl umístěn v jednom z úchytů na nápoje. Tím odpadl problém, kam s klíčkem během jízdy.

Občas se nám stalo, že jsme klíček zapomněli ve voze. Pokud se tak stane, bezpečnostní systém nedovolí vůz uzamknout přes kliku dveří. U některých vozů (například v modelu Scala) jsme neměli kam umístit brýle. To ale zde neplatilo a u stropu umístěná schránka poskytovala dostatek prostoru.

Testovaný vůz byl vybaven také adaptabilním tempomatem. Obecně máme na tento prvek rozporuplný názor. Na jednu stranu bezchybně udržoval předem nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Jenže pokud jsme chtěli daný vůz předjet, bylo nutné tak učinit z větší vzdálenosti, aby Octavia neměla tendence zpomalovat, čímž by manévr ztížila. To není problém testovaného vozu, ale daného prvku výbavy. Samozřejmostí jsou Simply Clever prvky, jakými jsou například deštník v sedadle spolujezdce, reflexní vesta pod sedačkou řidiče nebo výše zmíněný držák na drobnosti.

V rámci dlouhého testu jsme měli možnost testovat funkčnost LED světlometů a jejich automatického spínání. Při nočních jízdách jsme LED světlomety velmi ocenili, neboť i mimo obec prosvětlily vozovku. Velmi dobře se nám ovládala roletka zavazadlového prostoru. Stačilo zatlačit na místo označené press a roletka zajela po kolejnicích dozadu. Pro vrácení zpět není nutné složitě hledat úchytné body, stačí jí jenom zaklapnout.

Škoda Octavia CNG Zavazadlový prostor

Konektivita

Obligátní pokus o spojení automobilu s mobilním telefonem přes bluetooth proběhl naprosto bez problémů. Došlo ihned ke spárování a přehrávání hudby z mobilního telefonu fungovalo následně bez zasekávání. Testovaná Škoda Octavia byla vybavena infotainmentem Columbus o velikosti 9,2“ s navigačním systémem. Hudbu lze přehrávat také z USB konektoru nebo SD karet umístěných ve schránce před spolujezdcem. Ač v našem případě nebyla Octavia vybavena značkovým audiosystémem Canton, reprosoustava byla i tak velmi silná a kvalitní.

Pohonná jednotka

Předchozí modelový rok vozu Škoda Octavia CNG měl pod kapotou pohonnou jednotku o objemu 1.4 litru, poskytující 81 kW. Ten aktuální zvýšil objem o 0,1 litru a přidal 15 kW. Nový agregát poskytuje 200 Nm točivého momentu, poháněna je přední náprava. O přenos síly pohonné jednotky na kola se stará automatická sedmistupňová převodovka DSG, která je ale u vozu poháněného stlačeným zemním plynem jedinou volbou. Příznivci manuálního řazení mají bohužel smůlu.

Oproti předchozí verzi došlo k výraznému zmenšení nádrže na benzin. Nyní funguje pouze jako dojezdová, neboť lze na ní ujet jen něco okolo 120 kilometrů. Zároveň byla ale přidána jedna nádrž, čím došlo ke zvýšení kapacity pro uložení stlačeného zemního plynu. Dohromady nyní činí 17,7 kg, což znamená, že se čistě na CNG dá zdolat přibližně 430 kilometrů. 

Škoda Octavia CNG Motor

Jízda

Inovovaná jednapětka poháněná stlačeným zemním plynem neměla problém se svižnou jízdou. Při uvolnění brzdového pedálu chvíli trvalo, než pohonná jednotka zareagovala na sešlápnutí plynu. Tomu se ale dá přivyknout a brzdu pouštět trochu dříve. Pak již agregát reaguje okamžitě na plynový pedál. Automatická převodovka se přizpůsobovala stylu jízdy tím, že při brždění zvýšila otáčky podřazením. Bohužel ale ani v režimu Eco neuměla vyřadit na neutrál, což by občas bylo žádoucí. Většinu trasy jsme absolvovali po dálnici a ani při vyšší rychlosti nebyla spotřeba nijak vysoká.

Finální spotřeba nás velmi překvapila. Palubní počítač ukázal hodnotu 3,8 kg CNG na 100 kilometrů. Reálně si Škoda Octavia řekla o 4,12 kg (5,77 m3) stlačeného zemního plynu na 100 kilometrů. Při naší svižné jízdě na dálnici v Německu považujeme výsledek za krásný v porovnání s velikostí vozu. Jízdní režimy pak umožňovaly vlastnosti automobilu měnit dle potřeby. Sportovní nastavení upravilo řídící jednotku pro silnější akceleraci a udržování vyšších otáček. Řízení bylo přesné a ani záběr turbodmychadla nepřinesl cuknutí s vozem jako u starších TSI motorů.

Shrnutí

Nejvíce nás potěšila spotřeba vozu. Při aktuální průměrné ceně 25 Kč/kg stojí ujetý kilometr pouze 1,03 Kč.

Další předností vozu je jeho velikost. Do zavazadlového prostoru lze uložit mnoho věcí a ani při cestě na dovolenou nebude pro rodinu nouze o místo. A jako vždy musíme pochválit Bi-LED světlomety.

Naopak byla škoda, že převodovka DSG ani v režimu Eco nechtěla například při jízdě z kopce vyřazovat na neutrál. Zároveň musíme zmínit klasický problém dotykových displejů, kdy na nich velmi ulpívají otisky prstů a je třeba je tudíž častěji leštit. Někoho může také odradit pořizovací cena vozu, na kterou se ještě zaměříme v poslední části.

Pojďme se ještě podívat na cenu Octavie na CNG. Základní verze ve výbavě Ambition se dá pořídit již za 648 900 Kč. Za výbavu Style se připlácí přesně 60 000 Kč. Její součástí jsou kupříkladu LED hlavní světlomety, Kessy bezklíčové startování nebo dvouzónová klimatizace.

Námi testovaná varianta je ale ještě dražší, neboť obsahuje další příplatkovou výbavu. Dostali jsme se tak k částce 830 000 Kč. 

Škoda Octavia CNG Jízda
Škoda Octavia CNG Jízda 2
Škoda Octavia CNG back

Základní údaje - Škoda Octavia CNG 1.5 TSI

Karoserie: Combi
Počet míst: 5
Předchůdce: Škoda Octavia 2. generace
Hlavní konkurenti: Volkswagen Golf Variant, Hyundai i30 Kombi, Kia Ceed Sportswagon
Platforma: MQB A
Pohon: 4x2
Motor: zážehový 1.5 TSI
Výkon: 96 kW
Točivý moment: 200 Nm
Umístění motoru: Vpředu
Převodovka: Automatická sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení 0-100 km: 10,1 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,4 m3/100 km
Spotřeba paliva naměřená: 5,77 m3/100 km
Délka: 4667 mm
Výška: 1495 mm
Rozvor náprav: 2667 mm
Průměr otáčení: 10,6 m
Provozní hmotnost: 1389 kg
Užitečné zatížení: 450 kg
Zavazadlový prostor: 610 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka Prodloužená záruka 5 let nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu: 830 000 Kč

 

 Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

 

 

 

Komentáře ke článku