Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Kde se spěch nevyplácí

Kde se spěch nevyplácí

Formy na plechové díly musejí být dokonalé

Jejich ruce vytvářejí jedinečná díla, která však nejsou vystavována v muzeích. Jejich kreace lze každý den obdivovat v ulicích měst a na silnicích. Jejich úkolem je vytvarovat lisovací formy pro výrobu plechů dveří a dalších částí karoserií modelů Seat. Jejich cílem je dokonalost.

Mají-li být dveře automobilu dokonalé, musejí se jejich plechy lisovat v dokonalé formě. Jedná se o jedinečné formy, které slouží například k výrobě předních dveří určitého modelu. Pokud by lisovací forma měla nějakou vadu, byla by tím postižena všechna vyrobená vozidla příslušného modelu.

Seat svěřil výrobu lisovacích forem nástrojářům v partnerské společnosti Audi Tooling Barcelona, kteří pečlivě dbají na to, aby k tomu nikdy nedošlo. Před zahájením sériové výroby automobilu probíhá více než 2000 testů, aby byly opraveny dokonce i ty nejmenší, sotva měřitelné defekty lisovací formy.

José Barba se na tuto práci specializuje již více než 25 let. „Je to velmi pečlivá práce, kterou se naučíte jen sbíráním zkušeností,“ tvrdí. Z lisovacího stroje putuje první díl ke kontrole, která prozradí, nakolik dokonalá je lisovací forma. V tomto okamžiku přicházejí ke slovu nástrojáři, kteří se v první fázi spoléhají na svůj zrak a citlivé ruce. „Při prvních testech používáme naše smysly a zkušenosti, ale v dalším průběhu se musíme spoléhat na jiné metody, které nám pomohou detekovat skutečnosti, jež jsou zrakem neodhalitelné,“ vysvětluje José.

Jeho nejlepším pomocníkem je světelný tunel s intenzitou světla 5000 luxů na metr čtvereční. Světlo, dopadající na testované díly, odhalí jakékoli nepravidelnosti povrchu, které se musejí odstranit. Lisovací forma se tak znovu dostává do jeho rukou a tento koloběh neskončí dříve, než budou všechny díly dokonalé.

Lisovací formy pro Seat vznikají v továrně Audi Tooling v Barceloně

José Barba se však nezabývá jen manuálním leštěním lisovacích forem. Svými zkušenostmi také formuje budoucí nástrojaře. Společnost Audi Tooling Barcelona provozuje již pět let program duálního vzdělávání, který kombinuje teoretickou výuku s praktickým výcvikem. To umožňuje předávat znalosti a dovednosti studentům v posledních ročnících vzdělávacích programů.

Čtyřiadvacetiletý Jorge García se pod Josého vedením učí již jeden rok. „Když sem přijdete poprvé, nevíte vůbec nic. Tato práce je velmi specifická a můžete se ji naučit jen hodinami usilovné činnosti pod dobrým vedením. Důležitou věcí je touha učit se,“ říká Jorge.

Nad přípravou každé lisovací formy stráví zaměstnanci téměř dva roky. Každý díl je opakovaně testován po nesčetném broušení a leštění. Tento proces pokračuje, dokud lisovací forma neprodukuje dokonalé dveře. „Pohled na dokončené dílo, které vyžadovalo tak obrovské úsilí, přináší enormní uspokojení. Naplňuje mě hrdost, když vidím na silnici nový model a vím, že jeho díly jsou bezvadné a že tohoto excelentního výsledku bylo zčásti dosaženo i díky zručnosti našich rukou,“ prohlašuje José.

Jemu svěřený učeň Jorge se brzy stane mentorem nových studentů a bude prožívat stejné pocity uspokojení jako jeho učitel při pohledu na své výtvory, jedoucí po ulici.

Komentáře ke článku