Novinky

  • 15.02.2020 Bad Při stavbě továrny Tesla u Berlína už bylo objeveno 13 amerických leteckých bomb z války.

  • 12.02.2020 Good Slovenská vláda navrhuje zrušení dálničních poplatků pro vozy do 3,5 t.

  • 10.02.2020 Good Film Le Mans 66 (Ford v. Ferrari) získal Oscary za střih a zvuk - jako Grand Prix v roce 1966.

Facebook Instagram

Zrcátko z tiskárny

Zrcátko z tiskárny

Nový Leon pro TCR využívá díly z aditivní výroby

Na první pohled to vypadá jako normální zrcátko, ale není tomu tak. Tento díl vznikl použitím metody aditivní výroby, známé též pod hovorovým označením 3D tisk.

Značka Cupra začala tuto technologii používat ve vývoji nového závodního vozu Leon Competition ve spolupráci se společností HP. Mezi výhody systému, který způsobí revoluci ve vývoji automobilů, patří rychlejší a efektivnější výroba s mimořádnou flexibilitou.

Pro nový závodní vůz Cupra Leon Competition jsme tímto způsobem vytvořili centrální ovládací modul na volantu, kryty ventilačních otvorů na kapotě, vnější zpětná zrcátka a přívody chladicího vzduchu k brzdám a chladičům,“ říká Xavi Serra, vedoucí technického vývoje oddělení Cupra Racing.

Tyto díly byly zhotoveny pomocí zařízení HP Jet Fusion 5200 pro průmyslovou aditivní výrobu a podrobeny náročným testům v rámci vývoje nového závodního vozu. Tato technologie přináší mnoho výhod. „Hlavním cílem je mít hodně dílů během krátké doby. Můžeme rychle otestovat širokou škálu rozdílných konstrukcí. Vývoj vozidla navíc nyní probíhá souběžně, takže nám tato technologie umožňuje rychle reagovat na jakékoli změny v jeho procesu,“ zdůrazňuje Xavi.

Spolupráce se značkou Cupra ukazuje sílu aditivní a digitální produkce – měníme tím způsob, jímž svět navrhuje design, konstruuje a vyrábí,“ vysvětluje Virginia Palaciosová, vedoucí oddělení Systems Product Management divize 3D Printing & Digital Manufacturing ve společnosti HP Inc.

V závodech TCR musejí mít vnější zpětná zrcátka podle pravidel stejný tvar jako u sériově vyráběného vozu. Inženýři značky Cupra šli však o krok dál. „Chtěli jsme, aby zrcátka plnila ještě jednu novou funkci: ochlazovala jezdce. Tohoto efektu jsme dosáhli umístěním přívodu vzduchu v oblasti s maximálním tlakem,“ uvádí Xavi. 

Díly z 3D tiskárny prokázaly svoji pevnost a odolnost

Tyto materiály jsou důkladně testovány v aerodynamickém tunelu. V něm jsou díly z aditivní výroby podrobovány stejným zkouškám jako všechny ostatní komponenty. „Čím více různých dílů můžeme testovat v tomto zařízení, tím lépe. Výrazně se tím urychlí náš pokrok,“ libuje si Xavi.

Finální fáze vývoje závodního vozu může být realizována na jediném místě: na závodním okruhu. Leon Competition byl se svými díly z aditivní výroby testován na limitu konkrétně na závodním okruhu Portimao v Portugalsku. „Výsledky byly vynikající a některé dokonce překvapivé, protože jsme se snažili vystavit veškerý materiál extrémnímu zatížení,“ podotýká inženýr značky Cupra.

 Vůz Cupra Leon Competition bude představen již za několik dní

Aditivní výroba představuje významný přelom pro další vývoj automobilového průmyslu, protože zkracuje dobu uvedení produktu na trh. Technologie tisku 3D společnosti HP pomáhá designérům vytvářet díly, které by nebylo možné vyrábět jinými způsoby,“ tvrdí Palaciosová. „Tato technologie je a nadále bude klíčová v bezpočtu oblastí, protože umožňuje realizovat i ty nejkomplexnější nápady,“ uzavírá Xavi.

Nový závodní vůz Cupra Leon Competition nyní vstupuje do poslední fáze vývoje, po níž se konečně postaví na start. Jeho premiéra se uskuteční 20. února v rámci slavnostního otevření reprezentačního showroomu Cupra Garage. Značka Cupra s ním přináší do světa motoristického sportu další úspěšnou inovaci, protože se jedná o první závodní cestovní automobil, který si lze rezervovat předem.

Komentáře ke článku