Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Seat vykázal za rok 2019 dvojciferné nárůsty

Seat vykázal za rok 2019 dvojciferné nárůsty

Prodal celkem 574 078 vozidel

Seat pokračoval v roce 2019 v pozitivním trendu předchozích čtyř let a dosáhl rekordních finančních výsledků, které mu umožní úspěšně čelit výzvám roku 2020.

Španělská společnost vykázala zisk po zdanění ve výši 346 milionů eur, což je o 17,5 % více než v roce 2018 (294 milionů eur). Provozní zisk vzrostl o 57,5 % na 352 milionů eur (2018: 223 milionů eur) a příjmy z prodeje se zvýšily v porovnání s rokem 2018 (9,991 miliardy eur) o 11,7 procenta na celkových 11,157 miliardy eur, a to především díky nárůstu prodeje.

Carsten Isensee, předseda představenstva společnosti Seat a člen představenstva odpovědný za finance a IT, zdůraznil, že „rok 2019 byl pro značku Seat pozitivní. Výsledky, které přinesla týmová práce všech zaměstnanců, nás staví do optimální pozice. Loňské výsledky poskytují pevné základy, na nichž můžeme budovat dlouhodobou budoucnost společnosti.

Seat v roce 2019 vynaložil 1,259 miliardy eur, aby urychlil realizaci svého programu investic, a to převážně v oblasti vývoje nových modelů včetně elektrifikovaných vozidel. To je nejvyšší částka v historii společnosti. V porovnání s rokem 2018 (1,223 miliardy eur) se jedná o 3% nárůst. Z toho směřovalo 705 milionů eur, respektive 6,4 % celkových příjmů z prodeje, do výzkumu a vývoje, což je o 7,5 % více než v roce 2018 (656 milionů eur).

Seat se podílel téměř 5 % na celkových výdajích na výzkum a vývoj ve Španělsku, a je tak největším průmyslovým investorem v této oblasti ve své zemi. Provozní cash flow navíc vzrostlo o 56,2 % na 1,092 miliardy eur (2018: 699 milionů eur), což představuje 9,8 % příjmů z prodeje. Seat je jednou z 10 nejlepších španělských společností z hlediska provozního cash flow, což potvrzuje trvalou udržitelnost v oblasti financí a schopnost financovat budoucí investice z vlastních zdrojů.

Isensee uvedl, že „tyto ukazatele podporují finanční sílu společnosti Seat. Úsilí optimalizovat náklady ve všech odděleních naší společnosti nám umožnilo dosáhnout jejich snížení, podporovat inovace u dodavatelů a mít pod kontrolou nepřímé výdaje. Naším hlavním cílem je zvyšování ziskovosti celé produktové řady, efektivity a provozní marže.“ 

Carsten Isensee, předseda představenstva společnosti Seat

Celkový počet dodaných vozů Seat dosáhl již druhým rokem v řadě rekordní výše. V roce 2019 bylo zákazníkům předáno 574 078 vozidel, což je o 10,9 % více než v předchozím roce. Kromě toho se podařilo zvětšit podíl prodaných vozidel s vyšší ziskovou marží. Seat zvýšil v roce 2019 průměrný příjem na jeden vůz o 4,2 % na 15 050 eur/vůz (v roce 2018: 14 450 eur/vůz) díky úspěchům vozů v segmentu SUV (44 % vozidel prodaných značkou Seat v roce 2019 byly Arona, Ateca nebo Tarraco) a modelů Cupra. Nová značka Cupra významně přispěla k úspěšným výsledkům a s 24 662 prodanými vozy překonala předchozí rok o 71,8 %.

Vývoz vozidel a komponentů v roce 2019 zajistil 81 % celkových příjmů z prodeje společnosti Seat (9,014 miliardy eur). Seat si tím upevnil postavení největšího průmyslového vývozce ve Španělsku. Na celkovém exportu Španělska se podílí zhruba 3 %.

Společnost se v tomto kontextu a v rámci své globální strategie zaměřuje na Latinskou Ameriku s ambicí budoucího růstu v tomto regionu. Mexiko je hlavním trhem v Latinské Americe. V uplynulém roce na něm bylo prodáno 24 314 vozidel, o 5,4 % více než v roce 2018. Seat loni zahájil obchodní aktivity v Chile a pokračoval v expanzi v Kolumbii. V únoru 2020 spustila značka růstovou strategii také v Peru.

V Evropě stanovil španělský výrobce automobilů nový prodejní rekord v Německu, kde prodal 132 537 vozidel, meziročně o 16,1 % více. Ve Španělsku byl Seat znovu jedničkou na trhu se 107 954 dodanými vozidly, což představuje nárůst o 0,2 %. Prodeje pokračovaly v růstu také ve Velké Británii, která je třetím největším trhem společnosti, a s 68 822 vozy (+9,5 %) dosáhly nového rekordu. Seat zaznamenal historicky nejvyšší prodeje rovněž na dalších důležitých trzích, jakými jsou Rakousko, Švýcarsko, Polsko, Izrael, Švédsko a Dánsko.

Wayne Griffiths, člen představenstva společnosti Seat odpovědný za prodej a marketing a předseda představenstva značky Cupra, k tomu podotkl: „Počet dodaných vozů vzrostl třetím rokem v řadě dvouciferným tempem navzdory hospodářskému oslabení. Naším hlavním cílem pro letošní rok je zvýšení ziskovosti našich prodejů a stabilizace našeho tržního podílu. Cupra má v rámci společnosti Seat strategickou prioritu. Cílem značky Cupra je dosahovat příjmů z prodeje ve výši jedné miliardy eur, až budou na trhu všechny její emocionální modely s vyšší ziskovou marží. Značka sehraje zásadní roli ve zvyšování provozní marže společnosti.

Výroba vozidel Seat vzrostla v roce 2019 o 12,1 % na rekordních 592 019 vozů (2018: 528 293 vozů). Vozidla Seat byla v roce 2019 vyráběna v Martorellu, Kvasinách a Mladé Boleslavi (Česká republika), Wolfsburgu a Cvikově (Německo), Palmele (Portugalsko) a Bratislavě (Slovensko).

Seat Martorell vyrobil v roce 2019 celkem 500 005 vozidel a navzdory přerušení produkce v důsledku požáru u jednoho z dodavatelů dosáhl nejlepšího výsledku od roku 2000. V porovnání s rokem 2018 (474 300 vozů) se jedná o nárůst o 5,4 %. Martorell tím upevnil své postavení závodu, který vyrábí nejvíce osobních automobilů ve Španělsku, v zemi s druhým nejvyšším objemem produkce v Evropě. Martorell uzavřel loňský rok s více než 90% využitím svých maximálních výrobních kapacit a v průměru produkoval téměř 2300 vozidel denně.

Rok 2020 se nese ve znamení zahájení výroby nového modelu Leon s logy značek Seat i Cupra a Cupry Formentor. Letos bude také spuštěna výroba prvních elektrifikovaných vozidel Seat a Cupra v podobě externě nabíjitelných hybridních verzí modelové řady Leon.

Seat v rámci svého boje proti změně klimatu a úsilí o „dekarbonizaci“ investoval 27 milionů eur do trvale udržitelných iniciativ, jejichž cílem je snižování emisí CO2 ve výrobním závodě Martorell. Seat pracuje na realizaci ambiciózní ekologické strategie Move to Zero, usilující mimo jiné o snižování emisí CO2 v rámci celého produktového cyklu. Jedním z hlavních cílů tohoto plánu je dosažení nulové bilance emisí CO2 v závodě Martorell do roku 2030.

Seat je s 14 663 kmenovými zaměstnanci k 31. prosinci 2019 jedním z největších zaměstnavatelů ve Španělsku. Celkem 98 % zaměstnanců má smlouvu na dobu neurčitou. Díky výjimečným hospodářským výsledkům vyplatí Seat svým zaměstnancům na základě dosaženého zisku odměnu 1550 eur, o 250 eur více, než stanovuje kolektivní smlouva. Jedná se o nejvyšší bonus v historii společnosti jako ocenění za přínosy k loňským hospodářským výsledkům.

Automobilový průmysl prochází největší transformací ve své historii a v následujících několika letech dojde k zásadním změnám, které ovlivní celé odvětví. Mezi největší aktuální výzvy patří vývoj elektromobilů, snižování emisí, nová mobilita, boj proti změně klimatu a nepříznivý makroekonomický vývoj, umocněný závažnými dopady pandemie onemocnění COVID-19, která přinutila společnost Seat přijmout přechodný program pro optimalizaci zaměstnanosti.

Carsten Isensee, předseda představenstva společnosti Seat a člen představenstva odpovědný za finance a IT, potvrdil, že „v roce 2020 budeme velmi tvrdě pracovat na řešení různých výzev, které ovlivní naše podnikání, ať se jedná o poklesy na trzích nebo o důsledky šíření onemocnění COVID-19. Koronavirová pandemie znemožňuje učinit jakoukoli spolehlivou prognózu ohledně jejího vlivu na globální ekonomiku a obchodní výsledky společnosti Seat v roce 2020. V tomto kontextu bude v rámci pokračující krize nejdůležitější implementovat opatření pro zajištění likvidity. Po odeznění krize bude naší prioritou co nejrychlejší obnovení normálních procesů výroby a prodeje.

Seat přijal v roce 2019 strategická rozhodnutí spojená s důležitými projekty zaměřenými na výzvy budoucnosti. Seat se v rámci optimalizované strategie značek, trhů a systémů výroby koncernu Volkswagen rozhodl odložit svůj vstup do Číny a ustoupil od záměru stát se součástí akcionářské struktury ve společnosti JAC Volkswagen, přestože i nadále bude spolupracovat v oblastech designu, výzkumu a vývoje.

Volkswagen kromě toho nyní vede vývoj elektromobilů o délce přibližně čtyři metry na základě koncernové modulární platformy pro elektromobily MEB. Seat na tomto projektu aktivně spolupracuje s ostatními koncernovými značkami.

Na některých trzích, například ve Velké Británii nebo v Alžírsku, panují také další nejistoty, které mohou negativně ovlivnit aktivity společnosti. Alžírsko přijalo v polovině roku 2019 legislativní opatření, která přinutila společnost Seat, ale i všechny ostatní výrobce v této zemi, ukončit montáž vozidel. Seat a koncern Volkswagen v současnosti analyzují možnosti pokračování výroby v Alžírsku vzhledem k přetrvávajícímu zájmu o trh v této zemi i celém regionu.

Značky Seat a Cupra uvedou v letech 2020 a 2021 na trh pět nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem. Modelová řada Leon nabízená značkami Seat a Cupra bude v obou případech zahrnovat hybridní verze s možností vnějšího nabíjení. Stejný druh pohonu bude nabízen také pro modely Seat Tarraco a Cupra Formentor, první vůz navržený a vyvinutý pro značku Cupra. Dalším elektromobilem společnosti se stane el-Born.

Produktová řada Seat bude v blízké budoucnosti nabízet také ještě hospodárnější spalovací motory. Seat díky tomu poskytne svým zákazníkům širší výběr než dosud. Například nový Leon bude uveden na trh ve verzích s pohonem na benzin, naftu nebo stlačený zemní plyn, a to s konvenční nebo hybridní technikou. U hybridních systémů bude k dispozici částečně hybridní i externě nabíjitelný pohon.

Společnost Seat bude v roce 2020 pokračovat ve svém zaměření na městskou mobilitu a poprvé ve své téměř 70leté historii uvede na trh elektrický skútr a novou elektrickou koloběžku. Seat prodal v roce 2019 celkem 11 000 elektrických koloběžek Seat EXS KickScooter. Seat se těmito vozidly a probíhající produktovou ofenzivou včetně nabídky služeb pro alternativní mobilitu připravuje na úspěšné zvládnutí transformace automobilového průmyslu.

Komentáře ke článku