Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Tříkolky Laurin & Klement dojely až do Mexika

Tříkolky Laurin & Klement dojely až do Mexika

Používali je řemeslníci i pošťáci

Jednu z méně známých kapitol historie mladoboleslavské automobilky představuje produkce motorových tříkolek neboli tricyklů,

U jejich zrodu stály motocykly značky Laurin & Klement s vodním chlazením. U motoristů nedošly příliš velké obliby, proto se pro ně hledalo jiné uplatnění. Našlo se v podobě nákladního sajdkáru nebo přímo tříkolky.

Sahali po nich živnostníci i poštovní správy. Dochovala se zpráva o počinu doručovatele jménem Kundert, který vybral zásilky z 37 pražských schránek během pouhých 55 minut, zatímco jeho opěšalý kolega na to potřeboval dvě a půl hodiny. Dokonce se podařilo v roce 1908 realizovat export do dalekého Mexika.

Tricykl Laurin & Klement LW byl poháněn jednoválcem o objemu 780 cm3 s výkonem 5 k (3,7 kW). Vodní chladič, po stranách se dvěma stojatými bohatě žebrovanými členy, se nacházel před ním. Oběh kapaliny byl samočinný –„termosifonový“. Čím více se agregát zahříval, tím proudila voda rychleji: horká vzhůru vpřed do chladiče, ochlazená se vracela spodem.

Na teplotě byl závislý i karburátor, který se obešel bez trysky. Palivová směs totiž vznikala volným odpařováním lehkého benzinu z hladiny v nádržce, v létě rychleji, za chladna pomaleji. Také zapalování bylo provenience L&K, s nízkonapěťovým elektromagnetickým induktorem a odtrhovačem. 

Tříkolky LW se ve své době těšily značné oblibě

Mazání obstaral řidič ruční pumpičkou. Později se používalo samočinné zařízení s nastavitelnou rychlostí postupného odkapávání oleje, vedeného pak trubičkami k nejnamáhanějším místům pohonné jednotky.

Základ konstrukce tvořil tuhý trubkový rám. Přední nápravu s rozchodem 1150 mm nesla dvojice půleliptických listových per, rozvor činil 1650 mm. Hnané zadní kolo bylo neodpružené, šofér měl ale k dispozici pohodlné motocyklové sedlo.

Prázdné vozidlo vážilo 160 kilogramů, kromě muže za řidítky bylo schopné přepravit dvě osoby na vpředu umístěném kůží čalouněném dvousedadle s loketními opěrkami. Podlážka z plechu částečně chránila nohy před vodou a blátem. 

Mexičtí pošťáci se svými novými pomocníky

V případě užitkového provedení s užitečnou hmotností 200 kilogramů se před chladičem nacházela uzavřená skříňová nástavba, na víku s trubkovou „zahrádkou“ pro případná další zavazadla.

Tříkolka LW figurovala v nabídce v letech 1905-1911. Do dnešních dnů se dochovaly jen tři exempláře, z nichž jeden, ze sbírek Národního technického muzea, je vystaven v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Komentáře ke článku