Přidáte se k nám?
Z kosmu na silnice
Progresivní materiály v automobilové výrobě
Po materiálech, které původně vznikly v rámci výzkumu pro kosmický, letecký nebo vojenský průmysl, mnohdy sáhla i automobilová branže.
Je třeba ovšem zdůraznit, že především v případě sportovních vozů. U nich nejlépe vynikly příznivé vlastnosti a navíc nebyla na překážku ani relativně vysoká cena.
Asi nejčastěji se setkáváme s uhlíkovým vláknem neboli karbonem. Je mimořádně odolné a má poměrně nízkou hmotnost. Aplikuje se ve formě mnohovrstevné tkaniny pokryté syntetickou pryskyřicí při výrobě součástí karoserií nebo mechanických dílů, například hnacích hřídelů.
Aramidové vlákno (kevlar) slouží k vyztužování klíčových prvků - hadic chladiče, rozvodových řemenů nebo pneumatik.
Moderní materiály nacházejí uplatnění i při konstrukci motoru
Obrovskou houževnatostí se vyznačuje titan. Tento kov výborně vzdoruje působení extrémních teplot a korozi. V automotive oboru se používá například při produkci ojnic, sacích ventilů, výfuků, pružin tlumičů nebo brzdových třmenů.
Křemík se ve spojení s uhlíkovým vláknem objevuje v karbon-keramických brzdových kotoučích. Ty jsou vytrvalejší vůči otěru. Zároveň mnohem lépe zvládají silné zahřátí a jsou schopny zajistit účinné brzdění i při značné zátěži.
Mimořádně nízká váha je zásadní předností hořčíku. Jeho slitiny jsou přitom dostatečně pevné, takže je konstruktéři mohli uplatnit kupříkladu na víka hlav motoru.
Již prakticky od počátku automobilismu v něm má svoje místo také hliník, který se v kombinaci s jinými materiály zbavuje největší slabiny, totiž přílišné měkkosti. Proto z něj mohou být zhotoveny bloky či hlavy pohonných jednotek, ale i části karoserie.
Komentáře ke článku