Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Hajaja šel příliš brzy spát

Hajaja šel příliš brzy spát

Embéčko v podobě kombi

Od jara 1959 se v Mladé Boleslavi připravovala jedna z nejzásadnějších technologických transformací v historii podniku, model Škoda 1000 MB.

Především šlo o přechod od konstrukce automobilů se samostatným podvozkem (a rámem) k progresivní samonosné karoserii a dále o opuštění klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol ve prospěch soustředění kompletního hnacího řetězce v zádi.

Vývoj odstartoval v roce 1959, do října 1961 vznikla padesátikusová prototypová série. Kromě různých provedení čtyřdveřového sedanu se pracovalo také na alternativních dvoudveřových verzích bez horní části sloupků B, předobrazu sériových škodovek 1000/1100 MBX.

Nezapomnělo se ale ani na kombi. Na něj byl přestavěn 34. prototyp. Konstruktéři se museli vypořádat s problémem umístění agregátu pod podlahou. Vyřešili ho uložením řadového čtyřválce zcela naležato, s hlavou válců v levé části vozidla. To inspirovalo k přezdívce Hajaja, podle dobového seriálu rozhlasových pohádek na dobrou noc. Vpravo od pohonné jednotky se ocitl vodní chladič.

 

Kvůli naležato uloženému řadovému čtyřválci se prototypu dostalo přezdívky Hajaja

 

Úložný prostor byl přístupný zadním vzhůru výklopným víkem, v horní poloze fixovaným kovovou vzpěrou. V kombi dlouhém 4150 mm, širokém 1620 mm a vysokém 1400 mm bylo možné přepravovat předměty o délce až 1600 mm. Rozvor 2400 mm odpovídal standardnímu sedanu.

Poloha motoru za zadní poháněnou nápravou dovolila vytvořit v přídi další zavazadelník, plnící zároveň funkci deformační zóny. Z užitečné hmotnosti 380 kg zbývalo po odečtení čtyř osob po 75 kg na náklad 80 kg.

Z třítýdenního programu zkoušek, během nichž Hajaja na přelomu května a června 1963 absolvoval asi 7000 kilometrů, vyplynula spotřeba 7,6 l na 100 km při průměrné rychlosti 74 km/h. Se čtyřválcem o objemu 988 cm3 a výkonu 42 k (31 kW) při 4650 ot./min bylo dosaženo nejvyšší rychlosti 115 km/h.

Pozitivně byly hodnoceny vzdušnost interiéru a velkorysý objem dvou prostorů na náklad a zavazadla. K nevýhodám patřila komplikovaná vestavba motoru, potíže nastaly i s jeho chlazením. I proto padlo rozhodnutí nezařadit typ do výrobního programu.

Jediný existující exemplář Škody 990 Hajaja je dnes součástí expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Komentáře ke článku