Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Grandiózně rychlé Toyoty GR

Grandiózně rychlé Toyoty GR

Ve stopách speciálu pro WRC

V lednu 2017 debutoval v Rallye Monte Carlo Yaris WRC, o dva měsíce později pak Toyota v Ženevě předvedla hatchback Yaris GRMN. Zkratka znamená Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring.

Prodej vozu začal v červenci 2017, ale netrval dlouho, neboť Toyota omezila výrobu na 600 exemplářů, z nichž 400 skončilo v Evropě. Díky pozitivnímu ohlasu záhy vznikla celá řada s označením GR, tedy Gazoo Racing. Dnes je v ní zastoupeno jedenáct modelů: GR Supra, roadster Copen GR Sport, dvě verze Toyoty 86 – GR Sport a GR, hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport a Prius α GR Sport, SUV C-HR GR Sport a Harrier GR Sport a vany Voxy a Noah. 

Vlajkovou lodí řady GR je ikonická Supra

Sérii GR tvoří automobily s různým stupněm modifikace. Základní úroveň GR Sport má vylepšení umožňující využít potenciálu vozidla k dynamické jízdě a výbavu zvyšující pohodlí v kabině. GR disponuje sportovními prvky, jakými jsou sedačky, zavěšení, brzdy, doplňkové aerodynamické segmenty či vyztužení karoserie, a rovněž výrazně silnějším motorem. Nejvýše pak stojí závodní speciály.

Nejnovější přírůstky GR Supra a GR Yaris byly od základu zkonstruované pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Na zrodu GR Yarisu se podílel Tommi Mäkinen, šéf týmu WRC Toyoty. Auto totiž představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Toyota deklaruje, že ho lze přihlásit do regionálních automobilových soutěží. 

GR Yaris najde uplatnění i v amatérských rallye

Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spojený se šestirychlostní manuální převodovkou dodává výkon 261 koní a točivý moment 360 Nm, přičemž zrychlení z nuly na stovku je dosaženo za 5,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h.

Modulární architektura TNGA umožnila spojit předek subkompaktní platformy GA-B, na které je postaven Yaris, se zadní částí kompaktní desky GA-C, z níž vycházejí Corolla, Prius a Toyota C-HR. Díky tomu mohl vůz obdržet náhon na všechna čtyři kola GR-Four s elektronicky řízenou spojkou.

Komentáře ke článku