Novinky

  • 06.05.2021 Good Magistrát hl. m. Prahy oznámil záměr odstranit 1 800 informačních a směrových tabulí za účelem omezit vizuální smog

  • 21.04.2021 Neutral Světovým autem roku 2021 se stal Volkswagen ID.4

  • 19.04.2021 Good Max Verstappen (Red Bull) vyhrál Velkou cenu Emilie-Romagni F1

Facebook Instagram

Na počátku stál vozík Voiturette A

Na počátku stál vozík Voiturette A

Před 115 lety vznikl v Mladé Boleslavi první automobil

Před 115 lety, v roce 1905, spatřil v Mladé Boleslavi světlo světa první vůz značky Laurin & Klement s označením Voiturette (v překladu z francouzštiny doslova vozík) A. Šlo o výsledek více než pětiletého vývoje.

Detailně ho veřejnosti představil redaktor tehdy velmi oblíbeného časopisu Sport a hry Vilém Heinz. „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce. Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní. Jest to dokonalý automobil o dvou místech. Rychlost může býti regulována od 5 do 45 km/h. Převody jsou tak voleny, že možno vyjeti i stoupání 20 %,“ napsal v tehdejším, dnes trochu úsměvném stylu.

"Áčko" se dočkalo schválení do provozu 18. ledna 1906 a o tři měsíce později si odbylo premiéru na pražském autosalonu. V základním provedení stálo 3600 korun rakouské měny. 

Vůz prokázal svoje schopnosti i v zimním provozu

Základ vozidla tvořily žebřinový rám a dvě tuhé nápravy s listovými pery. Na vpředu umístěný kapalinou chlazený motor V2/55° o objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k (5,2 kW) navazovaly kuželová spojka s koženým obložením a třístupňová přímo řazená převodovka. Zadní kola poháněl kardanový hřídel, na přání řetězy.

Sešlápnutí pedálu brzdy působilo na buben za převodovkou. Kromě standardních dřevěných loukotí a špic mohli zákazníci zvolit drátová kola. Na výběr bylo mezi dvojicí dělených sedadel či společnou lavicí s navazujícím prostorem pro zavazadla. Příplatková výbava zahrnovala osvětlení či střechu.

V období 1905–1907 vzniklo nejméně 44 kusů Laurin & Klement Voiturette A, z nichž se dochovalo pět originálních exemplářů. Jeden z nich tvoří součást stálé expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Komentáře ke článku