Novinky

  • 16.04.2025 Good Automotodrom Brno zahájil kompletní rekonstrukci Masarykova okruhu

  • 16.04.2025 Good Titul Světové auto roku 2025 získala Kia EV3

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

Facebook Instagram

Vozový park ve střední a východní Evropě stárne

Vozový park ve střední a východní Evropě stárne

Průzkum společnosti MOL

Podle nedávného průzkumu skupiny MOL, provedeného v šesti zemích střední a východní Evropy, je průměrné stáří vozidel 12 let nebo více. Řidiči ale obměnu auta odkládají. Každý desátý si nemůže dovolit ani drobnou opravu.

Přestože téměř polovina respondentů (48 %) jezdí vozem starším než deset let, velká část řidičů je tak nevnímá — 44 % z nich označuje svůj automobil za „už ne nový, ale ještě ne starý“. 

Průzkum založený na odpovědích více než 1 700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku zkoumal návyky při údržbě vozů a postoje k prémiovým palivům.

Řidiči podceňují stáří svých vozů 

Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Odhady uváděné samotnými řidiči jsou však ve všech zemích výrazně nižší, což naznačuje, že mnoho řidičů skutečné stáří svých vozů buď podceňuje, nebo ignoruje. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré - navzdory skutečnosti, že téměř dvě třetiny (62 %) jezdí s auty staršími než 10 let. 

 

Místo nových automobilů se často kupují ojetiny a vozový park dál stárne. Foto: Petr Dufek


Opožděná výměna, omezená finanční flexibilita 

Průzkum také odhalil, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech vyměnit svůj vůz - bez ohledu na jeho stáří. Alarmující je, že každý desátý respondent uvedl, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko. 

Jednoduchý krok k chytřejšímu řízení 

V této souvislosti nabývají na významu dostupné, každodenní nástroje, které pomáhají prodloužit životnost vozidla - například používání prémiových paliv. V celém regionu používá prémiová paliva alespoň občas 64 % řidičů a 30 % z nich tak při tankování činí čtyřikrát nebo vícekrát z deseti případů. Většina respondentů věří ve výhody prémiových paliv: 60 % souhlasí s tím, že zvyšují výkon motoru, a 56 % je přesvědčeno, že pomáhají zachovat jeho životnost.

Češi své vozy považují za „mladé“, ale realita je jiná

Navzdory tomu, že průměrný věk vozového parku v České republice činí 16,2 roku, a je tak nejvyšší v regionu, celých 79 % českých respondentů své auto označuje za spíše nové nebo alespoň ne staré. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v Česku výrazně nekoresponduje s realitou. Nákup nového vozu během následujících tří let pak zvažuje 38 % respondentů.

V rámci péče o vůz pak Češi pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi pak čeští respondenti průzkumu častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).

„Prémiová paliva doporučujeme používat pravidelně a dlouhodobě. Prodlužují životnost motoru a snižují riziko jeho poruchy. Dlouhodobé používání odstraňuje staré usazeniny z ventilů a vstřikovačů, čímž se snižují náklady na údržbu. Pravidelné používání prémiových paliv udržuje celý palivový systém – od palivové nádrže přes vstřikovače až po spalovací komoru v čistotě. Motor dosahuje dynamiky, zrychlení a spotřeby, jako by byl nový,“ říká Lukáš Kopecký, manažer palivového segmentu společnosti MOL ČR. 

Proč jsou prémiová paliva důležitá 

Prémiová paliva jsou obohacena o speciální aditiva, která účinně brání tvorbě škodlivých usazenin uvnitř motoru – především na vstřikovačích a ventilech. Tím pomáhají předcházet ztrátě výkonu, zvýšené spotřebě paliva i riziku častějších poruch. Společnost MOL vyvinula paliva EVO Diesel Plus a EVO 100 Petrol Plus právě s cílem tato rizika eliminovat, a to pomocí ověřených, nejmodernějších a vysoce účinných technologií.
Pravidelné používání těchto paliv výrazně zlepšuje čistotu palivového systému a přispívá k dlouhodobě hladkému chodu motoru. Výsledkem je tišší a stabilnější běh na volnoběh, nižší hlučnost a delší životnost motoru. Výhody přitom ocení nejen nová generace motorů s přímým vstřikováním, ale i starší vozy, u nichž je odstraňování usazenin obzvlášť důležité.

Zdroj: Jolana Břešťanová / knktr, úvodní foto Ford

 

Komentáře ke článku