
Přidáte se k nám?
Průzkum společnosti MOL
Podle nedávného průzkumu skupiny MOL, provedeného v šesti zemích střední a východní Evropy, je průměrné stáří vozidel 12 let nebo více. Řidiči ale obměnu auta odkládají. Každý desátý si nemůže dovolit ani drobnou opravu.
Přestože téměř polovina respondentů (48 %) jezdí vozem starším než deset let, velká část řidičů je tak nevnímá — 44 % z nich označuje svůj automobil za „už ne nový, ale ještě ne starý“.
Průzkum založený na odpovědích více než 1 700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku zkoumal návyky při údržbě vozů a postoje k prémiovým palivům.
Řidiči podceňují stáří svých vozů
Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Odhady uváděné samotnými řidiči jsou však ve všech zemích výrazně nižší, což naznačuje, že mnoho řidičů skutečné stáří svých vozů buď podceňuje, nebo ignoruje. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré - navzdory skutečnosti, že téměř dvě třetiny (62 %) jezdí s auty staršími než 10 let.
Místo nových automobilů se často kupují ojetiny a vozový park dál stárne. Foto: Petr Dufek
Opožděná výměna, omezená finanční flexibilita
Průzkum také odhalil, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech vyměnit svůj vůz - bez ohledu na jeho stáří. Alarmující je, že každý desátý respondent uvedl, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko.
Jednoduchý krok k chytřejšímu řízení
V této souvislosti nabývají na významu dostupné, každodenní nástroje, které pomáhají prodloužit životnost vozidla - například používání prémiových paliv. V celém regionu používá prémiová paliva alespoň občas 64 % řidičů a 30 % z nich tak při tankování činí čtyřikrát nebo vícekrát z deseti případů. Většina respondentů věří ve výhody prémiových paliv: 60 % souhlasí s tím, že zvyšují výkon motoru, a 56 % je přesvědčeno, že pomáhají zachovat jeho životnost.
Češi své vozy považují za „mladé“, ale realita je jiná
Navzdory tomu, že průměrný věk vozového parku v České republice činí 16,2 roku, a je tak nejvyšší v regionu, celých 79 % českých respondentů své auto označuje za spíše nové nebo alespoň ne staré. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v Česku výrazně nekoresponduje s realitou. Nákup nového vozu během následujících tří let pak zvažuje 38 % respondentů.
V rámci péče o vůz pak Češi pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi pak čeští respondenti průzkumu častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).
„Prémiová paliva doporučujeme používat pravidelně a dlouhodobě. Prodlužují životnost motoru a snižují riziko jeho poruchy. Dlouhodobé používání odstraňuje staré usazeniny z ventilů a vstřikovačů, čímž se snižují náklady na údržbu. Pravidelné používání prémiových paliv udržuje celý palivový systém – od palivové nádrže přes vstřikovače až po spalovací komoru v čistotě. Motor dosahuje dynamiky, zrychlení a spotřeby, jako by byl nový,“ říká Lukáš Kopecký, manažer palivového segmentu společnosti MOL ČR.
Proč jsou prémiová paliva důležitá
Prémiová paliva jsou obohacena o speciální aditiva, která účinně brání tvorbě škodlivých usazenin uvnitř motoru – především na vstřikovačích a ventilech. Tím pomáhají předcházet ztrátě výkonu, zvýšené spotřebě paliva i riziku častějších poruch. Společnost MOL vyvinula paliva EVO Diesel Plus a EVO 100 Petrol Plus právě s cílem tato rizika eliminovat, a to pomocí ověřených, nejmodernějších a vysoce účinných technologií.
Pravidelné používání těchto paliv výrazně zlepšuje čistotu palivového systému a přispívá k dlouhodobě hladkému chodu motoru. Výsledkem je tišší a stabilnější běh na volnoběh, nižší hlučnost a delší životnost motoru. Výhody přitom ocení nejen nová generace motorů s přímým vstřikováním, ale i starší vozy, u nichž je odstraňování usazenin obzvlášť důležité.
Zdroj: Jolana Břešťanová / knktr, úvodní foto Ford
Komentáře ke článku