Novinky

  • 21.11.2018 Good Podle Zprávy MŽP emise NOx a částic z dopravy v období 2000 - 2017 poklesly.

  • 19.11.2018 Bad V Tokiu byl zatčen předseda Nissan Motor Carlos Ghosn za falšování údajů o příjmech.

  • 18.11.2018 Neutral Závod WEC na 6 h v Šanghaji vyhrála posádka Conway, López, Kobajaši v Toyotě

Facebook Instagram

Upovídaná auta mění svět lidí

Upovídaná auta mění svět lidí

Chytrá komunikace už není sci-fi

Komunikace je stará jako lidstvo samo a co si budeme nalhávat, bez ní to zkrátka nejde. Podle statistik muž denně vysloví dva až čtyři tisíce slov a žena vypustí z úst průměrně šest tisíc slov, ty upovídanější dokonce až osm tisíc. Jenže s postupující dobou a přicházející autonomní mobilitou se statistiky budou muset zabývat i tím, kolik slov za den vysloví průměrné auto.

Zdá se vám to jako špatný vtip? Ale kdeže, upovídaná auta už dnes jezdí v běžném provozu, byť zatím jen v pilotních projektech. Povídají si nejen mezi sebou, ale taky s infrastrukturou a samozřejmě s řidiči.

Komunikující auto ale není nápad vůbec nový. Poprvé jsem zaznamenal ideu moderní vozidlové komunikace už v roce 2004, kdy se velké automobilky v rámci svého projektu Car-2-Car Comunication Consotium chlubily nápadem propojených aut, která si posílají decentralizované informace bezpečnostního charakteru, mající svůj význam pouze v daném místě a čase. Šlo například o upozornění na prudké brzdění blízkého vozidla, indikace zbývající délky zelené na semaforu nebo varování před blížící se záchrankou. Samozřejmě nesmím zapomenout na upovídaného Kitta v seriálu Knight Rider, který jsem hltal jako dítě a říkal si, jak je to obrovské sci-fi. Nečekal jsem, že se toho vůbec někdy dočkám v realitě.

Jsme o pár let dál a z nápadů a krásných prezentací se stává pomalu skutečnost. V Evropě přibývá silnic a dálnic, které pokrývá bezdrátový signál technologie ITS-G5, pracující ve frekvenčním pásmu 5,9 GHz, vyhrazeném pro bezpečnostní aplikace. Přibývá také aut, která umějí na této frekvenci komunikovat a zobrazovat řidiči důležité informace o blížícím se nebezpečí nebo jen o dopravním značení.

Prvním pilotním polygonem v České republice osazeným tzv. kooperativními systémy (někdy se setkáte se zkratkou C-ITS) je silniční okruh kolem Prahy v úseku od Mirošovic po Rudnou. V následujících dvou letech se připojí ještě dálnice D5, D11 a část D1 u Brna. Chytrá komunikace bude fungovat i ve vozidlech městské hromadné dopravy v Ostravě a v Plzni. Do poloviny roku 2020 si s vámi popovídají i čtyři železniční přejezdy v Pardubickém kraji.

Kooperativní systémy, které v České republice vznikají v rámci evropského projektu C-ROADS, čítající 15 zemí v rámci EU a 3 další spolupracující státy, budou vzájemně spolupracovat se všemi testovacími polygony v Evropě. Takže pokud si vaše auto necháte vybavit C-ITS vozidlovou jednotkou, budete moci přijímat informace o pracích na silnici, blížícím se vozidle IZS, vyjíždějícím autobusu ze zastávky či o kolonách před vámi. Jako první v Evropě u nás budou osazeny i železniční přejezdy, které budou vysílat informaci o blížícím se vlaku.

Rozvoj těchto systémů se může zdát trochu zdlouhavý, ale vyřešit veškeré aspekty na evropské úrovni zabere poměrně hodně času. A není to jen o technologických hlediscích, jakými jsou bezpečnost či hybridní komunikace ITS-G5 a LTE, ale také právní záležitosti spojené s GDPR. Pozornost vyžadují rovněž ergonomie a způsob zobrazování informací na vozidlových jednotkách tak, aby byly srozumitelné, řidič je viděl dostatečně včas a nebyly rušivé. A hlavně je potřeba mít dostatečně kvalitní dopravní informace, které můžeme řidičům poskytovat.

Před námi je sice ještě hodně práce, ale teď už věřím, že se brzy dočkáme upovídaných aut na našich silnicích, která nám řízení zpříjemní. Zkusím si proto tipnout, kolik takové auto asi řekne slov. Dvě stě slov na sto kilometrů bude tak akorát, abychom to ještě stačili vstřebat a nepřemýšleli, jak tu ukecanou bestii vypnout. Ale nebojte, na těch zbylých několik tisíc slovíček, které denně potřebujeme slyšet, máme přece naše blízké.

 

doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D.

Působí na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, kde vede výzkumné a vývojové projekty v oboru dopravní telematiky, autonomního řízení a kooperativních a dopravních systémů v silniční dopravě. Je soudním znalcem v oblastech informatiky, telekomunikací a dopravy. V minulosti pracoval také v mezinárodních společnostech Microsoft a Accenture, kde se zaměřoval na informační systémy pro oblast dopravy (elektronické mýtné a jízdné).

Komentáře ke článku

reklama
reklama