Novinky

  • 07.04.2020 Bad Podle sdružení AutoSAP ochromila epidemie koronaviru 90 % autoprůmyslu u nás

  • 06.04.2020 Neutral Ve V. Británii uspěla kolektivní žaloba na Volkswagen kvůli falšování množství emisí

  • 06.04.2020 Neutral Automobilka Ford přeruší výrobu v Evropě nejméně do 4. května

Facebook Instagram

Škoda Octavia - představení na dálku

Škoda Octavia - představení na dálku

Čtvrtá generace nejprodávanějšího modelu značky

Představení nového modelu je pro každou automobilku a její pracovníky velkým svátkem. Po měsících příprav se chtějí pochlubit výsledkem několikaletého úsilí a současně očekávají první reakce motoristických novinářů, kteří vůz vyzkoušejí.

Jenže v případě mladoboleslavského bestselleru nakonec bylo všechno jinak - naplánované první svezení po klikatých silnicích ostrova Kréta se v těchto dnech bohužel nemohlo uskutečnit. Na první osobní kontakt s novou Octavií si tedy musíme ještě nějaký čas počkat. Zatím si ji přiblížíme alespoň na základě dostupných informací.

Škoda Octavia crete

Od roku 1996, kdy byla představena první moderní Octavia, se jedná již o čtvrtou generaci. Díky více než sedmi milionům vyrobených vozů je Octavia historicky nejprodávanějším modelem značky vůbec. Stala se symbolem znovuzrození značky a pomohla jí úspěšně vstoupit na trhy téměř celého světa.

Škoda Octavia crete

Čtvrtá generace je prostornější, přináší řadu nových technických vymožeností a nabízí mnohem víc možností konektivity. Je delší a širší než předchozí generace a má ještě větší zavazadlový prostor. Nabídka motorů zahrnuje úsporné zážehové a vznětové jednotky, verzi s pohonem na zemní plyn a nově rovněž plug-in hybridní pohon a mild-hybridní technologii.

Škoda Octavia crete

Nově pojatá příď je tvořena předním nárazníkem a ostře řezanými, nižšími předními světlomety se standardně dodávanými LED potkávacími a dálkovými světly. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla. Nový koncept interiéru kombinuje tradiční funkčnost a prostornost s kvalitními materiály a promyšlenými designovými prvky.

Octavia dále narostla - s 4689 mm je o 19 mm delší než předchůdce, v případě Octavie Combi o 22 mm. Zavazadlový prostor liftbacku má 600 l, tedy o 10 l více než u předchozí generace, a u Octavie Combi dokonce vzrostl objem o 30 l na 640 l.

Škoda Octavia crete
Škoda Octavia crete

Nový koncept interiéru přináší měkčené materiály, přidávající mu na eleganci. Premiéru ve voze značky Škoda mají na přání nabízená ergonomická sedadla s elektricky ovládanou masážní funkci. Vrcholná verze ergonomických sedadel s pečetí kvality AGR nabízí také funkci ventilace.

Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Nově navržená přístrojová deska s velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou je rozdělena do několika horizontálních úrovní.

Středová konzole má jednoduchý design. Protože nová Octavia má jako první model značky elektronické ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, místo volicí páky je ve středové konzoli ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy, a tlačítko parkovacího módu.

Škoda Octavia crete

Součástí standardní výbavy je Virtuální kokpit s displejem 10,25“. Novinkou ve vozech Škoda je na přání dodávaný head-up displej, který promítá důležité informace na čelní sklo. Standardem je dvouzónová klimatizace a poprvé Octavia nabízí i třízónovou klimatizaci Climatronic. Elektrické ovládání všech oken a elektromechanická parkovací brzda jsou součástí standardní výbavy.

Octavia nabízí na výběr tři systémy infotainmentu nejnovější generace, vycházejícího z modulární stavebnice s displeji od 8,25“ do deseti palců. Lze je částečně ovládat gesty nebo hlasem pomocí Škoda digitální asistentky Laura. Vrcholný systém Columbus umožňuje také zobrazení mapy navigace v jiném přiblížení než vylepšený a uživatelsky přívětivější Virtuální kokpit. Tuto funkci lze nově ovládat pomocí inovativní dotykové lišty pod displejem, kterou se dá také regulovat hlasitost.

Díky zabudované eSIM má řidič přístup k nejnovějším mobilním službám Škoda Connect, mezi které patří například vzdálený přístup k vozu a aplikace infotainmentu s online podporou. Elektronická mobilní zařízení a USB paměťové disky lze s vozem propojit a dobíjet pomocí dvou USB-C konektorů umístěných na středové konzoli. K nabíjení mobilních zařízení je možné využít další tři USB-C konektory, z nichž jeden je umístěn na stropní konzoli nad vnitřním zpětným zrcátkem.

Škoda Octavia crete

Poprvé jsou ve voze Škoda k dispozici asistenty vyhýbání a odbočování, varování při vystupování z vozu nebo místní dopravní informace. Za příplatek se budou dodávat panoramatický kamerový systém (Area View), asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) a prediktivní adaptivní tempomat, který spolu s vylepšenou verzí rozpoznávání dopravních značek, adaptivním vedením v pruhu (Adaptive Lane Assist), asistentem při jízdě v koloně (Traffic Jam Assist) a nouzovým asistentem (Emergency Assist) tvoří komplexní Cestovní paket (Travel Assist). Pomocí funkce detekce HoD (Hands-on Detect) vozidlo sleduje, zda má řidič ruce na volantu.

Za příplatek se nabízejí inovativní hlavní světlomety Matrix-LED, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také TOP LED zadní světlomety s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovými světly.

Škoda Octavia crete

Rozsah výkonů pohonných jednotek sahá od 81 kW (110 k) do 150 kW (204 k). Čtvrtá generace modelu Octavia je poprvé k dispozici i v plug in hybridních verzích Octavia iV a Octavia RS iV (k nim se vrátíme samostatným článkem). Kombinace zážehového motoru 1,4 TSI a elektromotoru ve voze Octavia iV nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k), respektive 180 kW (245 k) ve voze Octavia RS iV. Vysokonapěťový li-ion akumulátor má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém režimu až 60 kilometrů podle WLTP.

Zážehové motory 1,0 TSI a 1,5 TSI nové generace Evo jsou v kombinaci s automatickou převodovkou DSG ve verzi e-TEC vybaveny mild-hybridní technologií. Nový 48 V řemenem poháněný startér-generátor v kombinaci se 48 V li-ion akumulátorem umožňuje rekuperaci brzdné energie, zlepšení dynamiky hnacího ústrojí prostřednictvím elektromotoru nebo také takzvané plachtění, tedy jízdu se zcela vypnutým spalovacím motorem.

Škoda Octavia crete

U vznětových motorů 2,0 TDI generace Evo je při úpravě výfukových plynů využíván nový proces Twin Dosing, při kterém dochází k vstřikování AdBlue před dva katalyzátory SCR, které jsou řazené za sebou. Díky tomu mají motory až o 80 % snížené emise oxidů dusíku.

Škoda Octavia 1,5 G-Tec nabízí díky zásobníkům na 17,7 kilogramu zemního plynu dojezd až 523 kilometrů při provozu na zemní plyn.

Adaptivní podvozek (DCC) s volbou jízdního režimu (Driving Mode Select), který se dodává za příplatek, nabízí poprvé také v rámci jednotlivých jízdních módů možnost přizpůsobit si pomocí posuvné lišty jednotlivá nastavení, například charakteristiku odpružení, tlumení či řízení, případně řazení automatické převodovky DSG.

Škoda Octavia crete
Škoda Octavia crete

Komentáře ke článku