Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Český vozový park nemládne

Český vozový park nemládne

Starší auta méně jezdí, více škodí

K 30. červnu 2018 bylo v České republice dle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrováno celkem 5 722 650 kusů osobních automobilů v průměrném stáří 14,63 roku. Jedná se přitom pouze o vozidla v provozu. Nejsou zde zahrnuty vozy v tzv. depozitu, auta ozbrojených sborů a s veteránskou či sportovní registrační značkou.  

Park osobních automobilů tak oproti konci roku 2017 vzrostl o 2,32 % (to je o necelých 130 tisíc kusů), přičemž v průběhu 1. pololetí 2018 jich bylo zaregistrováno 143 784 nových a 91 621 ojetých z dovozu. Naopak bylo za dané období vyřazeno 96 257 kusů (16 048 vyvezeno a 80 209 zrušeno). Ke zvýšení či snížení průměrného věku však v podstatě nedošlo.

Jeho relativně vysoká úroveň má celou řadu negativních dopadů. I když starší vozidla logicky vykazují nižší roční kilometrové proběhy, vyprodukují neúměrně vyšší množství nebezpečných emisí HC a NOx. Dle technické zprávy TÜV SÜD Czech č. TECH - Z 01/16 se v roce 2015 automobily plnící pouze normu Euro 2 a nižší (tj. vyrobené před rokem 1996) podílely na celkovém ročním kilometrovém proběhu 18,4 %, v případě ročních emisí HC a NOx však šlo o 49,5 %. Lze však předpokládat, že od té doby došlo k určitému zlepšení. U starších vozidel se vznětovými motory budou poměry z hlediska produkce pevných částic zřejmě obdobné.

Nelze opomenout ani vliv stáří vozidel na bezpečnost přepravovaných osob. Například v roce 2015 (za něj byly naposledy ze strany Sdružení automobilového průmyslu zpracovány údaje poskytnuté Policií ČR) se osobní automobily starší deseti let podílely na celkovém ročním kilometrovém proběhu 41 %, na množství nehod však 48 % a na počtu usmrcených osob dokonce 60 %.

Jedním z důvodů, proč zatím nedochází k žádoucímu snižování průměrného věku, je stále nízká obměna. Ta dosáhla za rok 2017 hodnoty 5,06 %, přičemž by měla být alespoň 7,5 % až 8 %. To by však představovalo 400 000 prvních registrací nových osobních automobilů ročně, což je zřejmě nereálné.

Zajímavý je pohled na výši obměny u jednotlivých značek, která u některých z nich přesahuje 10 % či více. Při hodnocení tohoto ukazatele je však nutno vzít v úvahu celkový počet registrovaných vozidel dané značky, resp. dobu, po jakou je etablována na českém trhu.

Podíl registrovaných osobních automobilů starších než 10 let se bohužel zvyšuje. V polovině roku 2018 jich bylo v ČR registrováno celkem 3 822 569 kusů (66,80 % vozového parku), zatímco v roce 2008 to bylo „pouze“ 2 606 406 kusů (58,92 %). Došlo tedy k navýšení o více než 45 %. To koresponduje s nevyhovující věkovou strukturou dovážených ojetin i nízkou obnovou vozového parku novými osobními automobily.

Nejrozšířenější značkou osobních automobilů je Škoda. Škodovek je registrováno 1 918 224 kusů (33,52 % vozového parku), průměrný věk činí 15,6 roku. Přes 68 % z nich je starších 10 let. Následuje Volkswagen s 9,18 % (525 362 kusů v průměrném věku 12,9 roku, podíl vozidel ve věku přes 10 let tvoří 65,6 %) a dále Ford (419 237, 13,5, 70,5 %), Renault (317 156, 14,3, 73 %) a Peugeot (305 904,14,1, 75 %).

V Centrálním registru vozidel bylo k 30. 6. 2018 mimo jiné evidováno 56 505 osobních automobilů  Lada/VAZ (průměrné stáří 37,4 roku), 21 488 trabantů (44,2), 12 982 wartburgů (45,6), 12 126 moskvičů (44,3), 5295 tater (59,3), 4420 volh (45,0) a 4377 oltcitů (29,5). Naopak z luxusních značek možno uvést 867 kusů ferrari (13,4), 685 maserati (8,7), 456 bentleyů (9,7), 253 rolls royceů (29,3), 169 lamborghini (8,2), 22 mclarenů (2,7) nebo sedm maybachů (10,4).

 

Ing. Antonín Šípek

Je absolventem ČVUT Praha, fakulta strojní, obor motorová vozidla. Pracoval v automobilovém průmyslu od roku 1972.

Začínal jako vědeckotechnický pracovník ve VZS 080 – Státní zkušebně 21 (vývoj a zkoušky vojenské kolové techniky, zkoušky nákladních automobilů, autobusů, přívěsů a návěsů) a od roku 1983 do poloviny roku 1989 působil v odboru technického rozvoje Československých automobilových závodů.

Podílel se aktivně na vzniku Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a od jeho založení v červnu 1989 do ledna 2016 zde vykonával funkci ředitele sekretariátu. Byl mimo jiné členem Představenstva Hospodářské komory ČR, Rady vlády pro BESIP a Akreditační komise pro vyšší odborné školství.

Nyní pracuje jako nezávislý analytik v oblasti statistik automobilového průmyslu, bezpečnosti silničního provozu a dopravy.

Komentáře ke článku