Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Podcenění stavu brzdové kapaliny se může vymstít

Podcenění stavu brzdové kapaliny se může vymstít

Kontrola je nutná alespoň jednou za dva roky

Brzdové komponenty jsou pravděpodobně nejdůležitějšími bezpečnostními díly vozu, proto je dobré znát, jak a kdy mají být udržovány. Často je například ze strany motoristů podceňován stav brzdové kapaliny.

Interval výměny by v jejím případě neměl být dán čistě jen ujetou vzdáleností (obvykle se doporučuje po 40 až 80 tisících kilometrů), ale spíše časovým úsekem. Důkladné prověření je vhodné každé dva roky, protože má sklon k absorpci vlhkosti, která pak ovlivňuje její výkonnost.

Vhodným prostředkem ke zjištění stavu brzdové kapaliny je její tester. Měří přímo teplotu bodu varu pomocí ohřívání kapaliny a díky tomu poskytuje spolehlivé výsledky. Jedním z hlavních problémů je totiž uvolňování páry, k němuž může snadno dojít při běžném použití vozidla. Přímo v brzdovém systému tak vznikají nebezpečné bubliny, které kladou při stačování menší odpor, což snižuje účinnost destiček a třmenů. Při výměně brzdové kapaliny je ovšem třeba věnovat velkou péči jak správnému postupu, tak i jejímu výběru.

Intervaly výměny musejí vycházet z hygroskopických vlastností kapaliny, tedy jejího sklonu k absorpci vlhkosti, ať už při poškození hadičky nebo v důsledku přirozené degenerace kvality. Kapalina DOT5 na bázi silikonu je přitom hygroskopičtější než DOT3 nebo DOT4 obsahující glykol. Při prudkém brzdění se může ve styku s pryžovými součástmi a písty brzdových třmenů zahřát až na 200 °C. Zadržovaná vlhkost se při vysokých teplotách mění na páru, které je stlačitelná. Úplné sešlápnutí pedálu pak trvá nebezpečně dlouhou dobu a postupně se zhoršuje i účinnost brzd.

Stačí jediný rok, aby se bod varu kapaliny snížil až o 80 °C. Jeho minimální teplota je dána následovně: DOT3, 205 °C; DOT4, 230 °C; DOT5, 250 °C; DOT5.1, 260 °C. Je třeba brát do úvahy, že s vyšším DOT a hodnotou bodu varu roste i sklon k pohlcování vlhkosti. Proto by třeba kapaliny DOT5.1 měly být za běžných podmínek obměňovány každých šest měsíců.

Komentáře ke článku