Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Nejrychlejší auto světa

Nejrychlejší auto světa

Světový rekord po 50 letech!

V neděli byl na Solné pláni v Bonneville ve státě Utah ustaven nový světový rychlostní rekord vozidel poháněných pístovým motorem. Pozoruhodné na tom je, že byl vytvořen automobilem Challenger 2, který postavil Mickey Thompson před půl stoletím. Nyní do vozu usedl jeho syn Danny Thompson.

Challenger 2

Mickey Thompson byl úspěšný závodník s dragstery. V roce 1960 jeden z nich přestavěl, opatřil aerodynamickou karoserií a pod názvem Challenger I s ním dosáhl rychlost 654,2 km/h (406,6 mph), tedy vyšší, než stávající světový rychlostní rekord. Jenže Thompson jel jen jedním směrem, takže jeho výkon nemohl být uznán za světový rekord.

V roce 2003 byl jeho syn Danny Thompson pozván do Bonneville, aby tam absolvoval ukázkovou jízdu s jedním z otcových vozů. Od té doby se stal pravidelným návštěvníkem Týdne rekordů. V roce 2010 při připomínce půl století od jízdy svého otce s Challengerem I se Danny rozhodl znovu oživit Challenger 2, odpočívající v rodinné garáži.

Challenger 2

Danny Thompson se svým týmem vůz zrekonstruoval a místo motorů Ford vyrobil nové na bázi bloků Chrysleru Hemi V8. S použitím 84% nitrometanu jako paliva mají celkový výkon 2500 k (1840 kW). Pohon všech kol je zajištěn přes dvě třírychlostní převodovky se spřaženým řazením, využívajícím originální mechanismus Mickeyho Thompsona. V přídi vozidla je hliníková nádrž na 114 l paliva. Celková hmotnost vozidla činí 2360 kg.

Challenger 2

Danny Thompson se s Challengerem 2 do Bonneville vydal poprvé v roce 2014, ale čelil mnoha technickým potížím a problémům s pneumatikami. Až v roce 2016 zajel 654,491 km/h (406,769 mph). Pak došlo k nehodě, kterou Danny přestál bez újmy na zdraví, ale Challenger 2 byl hodně poškozen. Vloni už Danny Thompson výkonem 701,097 km/h (435,735 mph) ukázal jeho skutečný potenciál. Přitom při jízdě opačným směrem praskla ojnice jednoho z motorů a po opravě už špatný stav povrchu vyschlého jezera nedovolil další pokusy.

Letos při 50. výročí posledních jízd Mickeyho Thompsona se Danny do Bonneville vrátil, aby konečně splnil sen svého otce. Hned v sobotu, první den Týdne rekordů, dosáhl vynikajícího výkonu 718,587 km/h (446,605 mph), ale praskla mu jedna ventilová pružina. Jeho tým dal vše do pořádku a v neděli ráno mu naměřili rychlost 725,512 km/h (450,909 mph). Průměr ze dvou jízd opačnými směry činil 722,050 km/h (448,757 mph)!

Vytvořil tak nový světový rychlostní rekord pro vozidla s koly poháněnými pístovým motorem, když překonal stávající maximum George Poteeta. Ten v roce 2012 s vozidlem Speed Demon zajel 707,408 km/h (439,562 mph). Absolutní rekord pro vozidla s poháněnými koly drží od roku 2001 Don Vesco s vozidlem Turbinator s turbínovým pohonem rychlostí 737,794 km/h (458,444 mph).

Challenger 2

Komentáře ke článku