Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetinami

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetinami

Car-Pass proti stáčení odometrů

Místopředseda parlamentního podvýboru pro dopravu a poslanec za Piráty Ondřej Polanský uspořádal v Poslanecké sněmovně PČR seminář s názvem Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy. Spolupořadatelem akce byl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematice několik let věnuje na půdě EU. Cílem akce bylo představit způsob, jak lze zamezit podvodům se stáčením odometrů.

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými vozy a zavést v Česku certifikát vozidla Car-Pass, tedy systém, který se už 12 let osvědčuje v Belgii a s úspěchem se používá i v Nizozemsku a nově též na Slovensku. Proto hledají podporu pro zavedení tohoto systému také v České republice.

Belgický systém detailně představil výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který v minulosti už několikrát nabídl ministerstvu dopravy pomoc s jeho zavedením do českého prostředí. Během semináře zástupcům z ministerstva dopravy i úřadu vlády doporučil, aby i oni začali tlačit na Evropskou komisi a co nejrychleji tak vznikl nějaký celoevropský systém sdílení dat.

„Podvody se stáčením jsou vážným problémem v celé Evropě. Nejvíc ohrožené jsou země, do nichž se ojetiny dovážejí ze zahraničí podobně jako do České republiky. Efektivní národní systém přitom může být zaveden velmi rychle,“ uvedl Peelman.

V systému jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počítadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto je bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi třemi až sedmi eury podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou.

Systém spravuje nezisková organizace Car Pass s devíti zaměstnanci, přičemž investice státu byla pouze na počátku při vytvoření, a to ve výši pouze jednoho milionu eur. Výsledkem je, že v Belgii bylo v roce 2017 zaznamenáno jen 1557 pokusů o podvod s manipulací s najetými kilometry, což představuje 0,2 % ze všech prodejů ojetin, zatímco před zavedením systému to bývalo přes 60 000 prodaných stočených aut ročně.

„Cílem Pirátů je prostřednictvím intenzivní debaty podpořit ministerstvo dopravy, aby začalo tuto kritickou situaci řešit. V Česku jezdí auta, která mají stočené odometry i o více než 500 000 kilometrů. Odhaduje se, že až 40 % ojetin má stočený odometr. Nejde tady jen o ochranu občanů před podvodným jednáním, ale také o bezpečnost. Proto vynaložím maximální úsilí na to, aby se Česká republika stala čtvrtou zemí v Evropské unii, která Car-Pass zavede,” řekl Polanský.

„Podobný systém funguje i na Slovensku a Slováci si jej nemohou vynachválit. Za prvních šest měsíců používání systému zde klesl počet stočených aut pocházejících z Nizozemí ze 42,6 % na 11,26 %. Přitom se dokonce zvedl počet dovezených aut, kdy očekávané bylo spíše snížení a dovoz ze zemí, kde ještě není vše kontrolované,“ uvedl Zdechovský.

Zdechovský na semináři prezentoval i myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat i údaje o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent, protože i zde dochází k podvodům jen proto, aby se auto mohlo prodat dráž.
Zavedení Car-Passu ale samozřejmě nezamezí prodeji dovážených stáčených aut především z Německa, kde se jejich počet odhaduje mezi 30 a 50 %. Ostatně i v Belgii a Nizozemsku zjišťují, že po zavedení Car-Passu auta se stočeným odometrem pocházejí téměř výhradně z Německa.

 

Komentáře ke článku