Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Nezapomínejte na hasiče

Nezapomínejte na hasiče

Co také způsobí likvidace spalovacích motorů

Celý svět sleduje rozsáhlé lesní požáry v Kalifornii. Ničivý živel si vyžádal desítky lidských obětí a napáchal obrovské materiální škody. Před rychle se šířícím ohněm utíkají desetitisíce lidí. Prchají v autech, do nichž nakládají jen to nejnutnější, co stačí zachránit.

Požárům čelí stovky hasičských a záchranářských vozidel. Ta všechna jsou poháněna vznětovými motory a díky spalování nafty mohou být dlouhé hodiny v provozu a dostávají se všude tam, kde jsou právě potřeba.

Dokáže si někdo představit, o kolik více tragédií by se stalo, kdyby třetina z těchto vozidel stála v několikahodinové frontě a čekala, než se nabijí jejich akumulátory? A dokáže si někdo představit, co by se stalo, když by prchající z ohrožených oblastí zůstali stát stále v dosahu ničivého živlu a museli čekat, až na ně přijde řada, aby poté mohli několik hodin dobíjet svůj elektromobil?

Jistě - požáry v rozsahu, jaké tentokrát postihly Kalifornii, nejsou zcela běžné. Živelné katastrofy nebo průmyslové havárie ovšem čas od času postihují prakticky všechny části světa včetně Evropy. Od katastrofálních povodní u nás neuteklo zase tak mnoho času, abychom si nepamatovali, jak klíčovou roli při záchranných pracích hrála vozidla poháněná spalovacími motory.

Nyní jsme svědky toho, jak Evropský parlament pod heslem záchrany světa před skleníkovými plyny usiluje do roku 2030 snížit počet nově dodávaných aut se spalovacími motory o třetinu a nahradit je elektromobily, přičemž i ta zbývající vozidla spalující benzin nebo naftu budou drasticky omezena na výkonu. Přijaté limity emisí CO2 totiž znamenají, že by se průměrná spotřeba měla u osobních aut snížit pod hranici 3 l/100 km. V případě nákladních vozidel konečný požadavek na spotřebu zatím nikdo nezná, protože se bude počítat podle průměru z roku 2019. Přesto už nyní automobilky musejí této neznámé hodnotě uzpůsobit technická řešení vozidel, která budou dodávat kolem roku 2025.

V Evropě jsou dokonce i mnohem aktivnější státy, kde politici už nyní plánují úplný zákaz spalovacích motorů v automobilech v období mezi lety 2030 a 2040.

Uvědomují si tito politici, že automobily používají třeba i hasiči a záchranáři? Nebo věří v zázrak, který dokáže překonat limity dané fyzikálními zákony a přinese nám konečně ty zázračné akumulátory, schopné pojmout srovnatelné množství energie ve stejném objemu a ve stejné hmotnosti jako nádrž nafty, benzinu nebo zemního plynu?

 

Ing. Vladimír Rybecký
Volný novinář spolupracující s mnoha motoristickými tituly. Provozovatel vlastních webových stránek www.autoweek.cz a jediného českého elektronického týdeníku AutoTablet.cz. Od roku 2011 šéfredaktor specializovaného měsíčníku Autoservis. V minulosti působil v redakcích Automagazínu, Světa motorů, AutoExclusive, Formule a Autostylu ÚAMK.

Od roku 2001 reprezentuje Českou republiku v mezinárodní organizaci AutoBest.

Komentáře ke článku