Novinky

  • 22.04.2019 Neutral Lotus, patřící čínskému holdingu Geely, připravuje superauto s elektrickým pohonem.

  • 20.04.2019 Neutral Nový Ford Kuga se v USA představuje jako Ford Escape a Lincoln Corsair.

  • 20.04.2019 Bad Zahájení sériové výroby elektromobilu Audi e-tron zpožďuje nedostatek akumulátorů.

Facebook Instagram

Test Škody Karoq

Test Škody Karoq

Prostřední z rodiny SUV oplývá chytrými řešeními

Pro test byl redakci zapůjčen vůz Škoda Karoq v nejvyšší výbavové verzi. Model Karoq je prostřední z vozů SUV největší tuzemské automobilky. Největší Kodiaq jsme vám představili již dříve. Naopak nejmenším členem rodiny SUV je na letošním ženevském autosalonu představený model Kamiq. 

S testovaným modelem jsme měli možnost absolvovat bezmála 3100 kilometrů. Většina trasy vedla po dálnici (80 % celé trasy), část i po vedlejších komunikacích (16 % vzdálenosti) a zbytek byl v obci. S vozem jsme vyzkoušeli i průjezd lehkým terénem. 

Interiér

Karoq nabízí spoustu chytrých řešení, schránkou na dokumenty umístěnou na přístrojové desce počínaje, přes síťovanou kapsu v prostoru pro nohy až po vytápění sedaček.

Ale popořadě. Po otevření dveří řidiče nebo spolujezdce ohromí led podsvícení dveří, které doslova vyzáří na silnici slovo Škoda pro bezpečnější nastupování za snížených světelných podmínek. Karoq nabízí čtyři barevné kombinace interiéru. Naše verze měla béžové provedení, které podtrhuje lehce svítící barevná lišta, která se táhne po celé palubní desce a všemi bočními dveřmi až k zadním sedadlům. Palubní počítač umožňuje nastavení různých barevných odstínů. Nám se nejvíce líbila modrá barva, neboť i v noci působila uklidňujícím dojmem. 

Plastová výplň dveří je příjemně měkčená a do tvarovaných kapes se vejde PET láhev a jiné drobnosti. V případě novin nebo jiného lehce ohebného materiálu je možné využít gumy na přidržení. Na plechovky s limonádou je myšleno na středovém tunelu u řadicí páky, kdy do tvarovaného prostoru lze odložit klíčky od vozu, krytku 12V zásuvky či jiné drobnosti.

To ovšem nejsou jediné odkládací prostory. Standardem je již pouzdro na brýle nad hlavou řidiče nebo již zmíněná schránka na přístrojovce. Cestující na zadních sedadlech nejsou o nic ochuzeni. Krom kapes ve dveřích mohou využit prostor na nápoje v dělící opěrce či jejich držák ve stolečku na zádech předních sedadel.

Praktičnost

V zavazadlovém prostoru se nachází druhé dno, které je ideální při převážení menšího množství nákladu, aby se nemusela zvedat zavazadla přes zvýšenou hranu. Zároveň je spodní prostor ideální na ukrytí některých věcí, které se používají v sezoně. Pokud jde o velikost prostoru, mohli jsme ukládat zavazadla až do objemu 521 litrů a při složených sedačkách se do vozu vejde 1630 litrů nákladu. 

Ke sklopení zadních sedadel slouží páčky umístěné právě v kufru. Stačí za ně vzít a opěradla se automaticky sklopí. Zavazadlový prostor lze také otevřít pomocí virtuálního pedálu, umístěného na pravé straně zadní části vozu. Stačilo v daném místě mávnout nohou a víko se zvedlo, případně při aktivované zvukové výstraze šlo naopak dolů.

V zimním období jsme využívali vyhřívání čelního skla, které pomáhá odmlžit výhled z vozu. O bezpečnost posádky se stará mnoho asistentů, které známe z většího bratra. 

Velmi se nám líbily LED světlomety, které prozářily všechna tmavá místa na vozovce. Stejně tak jsme často využívali hlídání mrtvých úhlů, kdy se v zrcátkách rozsvítí varování při blížícím se vozidlu. Tento systém se nám ale dvakrát vypnul, přičemž poprvé to bylo při silném dešti. Po novém nastartování znovu naběhl.

Ocenili jsme i vyhřívání předních sedadel, které se poměrně rychle spustilo. Přihrádka na odkládání věcí před spolujezdcem neoplývala velikostí. Tento problém je ale vykompenzován další schránkou na přístrojové desce. Méně praktickým, ale o to hezčím doplňkem je osvětlení chodníku při otevření dveří nápisem Škoda. Virtuální kokpit měl pět různých podob a měnil se přepínáním na volantu. Kromě klasických ukazatelů bylo v jednom zobrazení možné sledovat aktuální výkon motoru.

Konektivita

Vůz je vybaven plnohodnotným multimediálním centrem, kterému vévodí dotykové rádio Columbus o velikosti 9,2“, vylepšené o ovládání gesty díky bezdotykovému senzoru ve spodní části. Zásluhou antény se zesilovačem, které se lidově říká žraločí ploutev, je možné chytat nejen FM, ale i DAB signál a GPS pro vestavěnou navigaci s nahranými mapovými podklady celé Evropy.

Technologie Bluetooth dovoluje spárovat systém s telefonem a využít tak rádio pro sdílení hudby či jako handsfree. Audiosystém nabízí možnost přehrávání z USB (2x vpředu, 1x vzadu) či z SD karty, jejíž čtečka je šikovně skrytá ve schránce u spolujezdce. V ní se nachází i čtečka mobilních SIM karet, která propojuje vůz s internetem napřímo. Pokud dojde energie elektrozařízením, je možné využít dvě 12V zásuvky (jednu pod přístrojovou deskou a druhou v zavazadlovém prostoru) nebo 230V zásuvku v prostoru středového tunelu, která je určena hlavně pro cestující na zadních sedadlech.

Pohonná jednotka

Pod kapotou testovaného modelu byl dvoulitrový turbodmychadlem přeplňovaný vznětový agregát. Ten byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a přenášel výkon 110 kW na přední nápravu. Výkon vozu je dle našich zkušeností naprosto dostačující.

Papírové spotřeby 4,7 l na 100 ujetých kilometrů jsme nedosáhli, ani se k ní nepřiblížili. Celková spotřeba však byla ovlivněna způsobem jízdy, nižší teplotou vzduchu a samozřejmě nezajetým motorem. Ten měl v době testu najeto 2500 kilometrů. Na dálnicích, kde je omezená rychlost, by finální spotřeba byla jistě nižší. 

Na konci testu se nám spotřeba paliva ustálila na hodnotě 5,8 litru. To považujeme za výborný výsledek, když uvážíme naši dlouhodobou rychlost na dálnicích v Německu mezi 150 a 160 km/h. Dojezd na jednu nádrž nafty je přibližně 800 kilometrů. Dotyková obrazovka nabízela několik jízdních režimů, které známe již z testovaného Kodiaqu. Jedná se o Comfort, Eco, Normal a Individual. Každý z uvedených režimů změní nastavení řídící jednotky, akcelerace, řízení nebo brzd. 

Jízda

Hlavní předností motoru je jeho plynulost. Při sešlápnutí pedálu se prakticky neprojeví zpoždění turbodmychadla a Karoq zrychluje, a to i ve vyšších rychlostech okolo 150 – 160 km/h, které jsme měli možnost zkoušet na německých dálnicích. Rovněž v kopci po sešlápnutí plynového pedálu vůz silně akceleruje. Velmi nás překvapily dlouhé převody, kdy na čtvrtý rychlostní stupeň při 50 km/h jsou otáčky motoru poměrně nízko.

Je třeba počítat, že při silnějším větru má vůz vyšší tendenci nechat se strhnout ve směru větru. Zároveň jsme měli menší problémy v extrémním dešti, kdy se stěrače mohly pohybovat rychleji. Odhlučnění je skvělé a menší aerodynamický hluk proniká do kabiny až při rychlostech přesahujících 150 km/h.

V mírném terénu nás vozidlo také nenechalo ve štychu. V rámci testu jsme projeli také úsek po nezpevněné cestě. Dvoukolka měla v těžším terénu menší problémy s prokluzem. Do něj je určitě lepší čtyřkolka.

Shrnutí

S vozem jsme byli velmi spokojeni, nejvíce jsme ocenili LED světlomety. Líbila se nám pohonná jednotka, konkrétně její plynulost a zátah i ve vyšších rychlostech. Celková spotřeba paliva nás příjemně překvapila, zvláště když ji porovnáme s námi dosaženou hodnotou s větším Kodiaqem. Méně jsme kvitovali malou schránku před spolujezdcem, do které se vešlo pouze pár drobností, a nižší rychlost stěračů i při maximálním možném využití.

Základní cena nového vozu začíná na 489 900 Kč. Za tuto částku lze získat základní výbavu včetně elektrických oken vpředu i vzadu, Front Assistu, manuální klimatizace nebo rádia Swing (velikost 6,5“) s Bluetooth a osmi reproduktory. Pod kapotou se v této cenové hladině nachází litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW.

Cena testovaného modelu v prakticky maximální výbavě dosáhla přibližně 870 000 Kč.

Základní údaje - Škoda Karoq 2,0 TDI

Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: ---
Příbuzné modely: Seat Ateca
Hlavní konkurenti: Seat Ateca, Nissan Qashqai
Platforma: MQB
Pohon: přední náprava
Motor: vznětový 2.0 TDI
Výkon 110 kW
Točivý moment: 340 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,0 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 4,6 – 4,7 l/100 km
Délka: 4382 mm
Výška: 1603 mm
Rozvor náprav: 2638 mm
Průměr otáčení: 10,2 m
Provozní hmotnost: 1461 kg
Užitečné zatížení: 608 kg
Objem zavazadlového prostoru: 521 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka: až 5 let nebo 100 000 kilometrů
Cena testovaného modelu: 870 000 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

Komentáře ke článku

reklama
reklama