Novinky

  • 18.08.2019 Good Jan Kopecký vyhrál s Pavlem Dreslerem už poosmé prestižní Barum Czech Rally Zlín

  • 18.08.2019 Neutral BMW prodloužilo titulární partnerství s prestižní golfovou PGA TOUR o tři roky

  • 14.08.2019 Neutral Nástupce supersportu Audi R8 bude mít elektrický pohon od chorvatské firmy Rimac.

Facebook Instagram

Nejslavnější testovací řidič zemřel ve věku 98 let

Nejslavnější testovací řidič zemřel ve věku 98 let

Norman Dewis se významně podílel na vývoji Jaguarů

Norman Dewis, odpovědný za vývoj nejslavnějších modelů značky Jaguar, zemřel ve věku 98 let. Dewis se u Jaguaru podílel na vývoji mnoha slavných vozů - závodních C-Type a D-Type, které vítězily v Le Mans, klasických sportovních XK 140 a 150, sedanů 2,4 l/3,4 l/Mk 2, Mk VII a Mk VIIM, kultovního E-Type včetně verze Lightweight, prototypu XJ 13, sedanů XJ, X i modelů XJ-S a XJ 40. Každý z nich byl vyvinut s pomocí informací a postřehů od Dewise a dodnes zůstávají legendami pro svou dokonalou kombinaci komfortu a ovládatelnosti.

Norman Dewis Jaguar

Dewis své poznatky sděloval přímo hlavnímu inženýrovi Jaguaru Williamu Heynesovi. Tato forma spolupráce mezi hlavním inženýrem a testovacím řidičem byla v rámci automobilového průmyslu ojedinělá a poskytovala hlavnímu inženýrovi (pozdějšímu technickému řediteli) okamžitou zpětnou vazbu z první ruky. Norman Dewis také poslal kopie svých zpráv zakladateli a šéfovi společnosti Jaguar siru Williamu Lyonsovi.

Dewis se narodil v Coventry a začal na autech pracovat už ve věku 14 let jako montér v továrně Humber. V 15 letech se přesunul k firmě Armstrong Siddeley, kde pracoval v oddělení podvozků a také se naučil řídit, když odvážel auta z výrobní linky. Během války sloužil v RAF jako obsluha kulometu v bombardéru Blenheim. Po válce krátce pracoval ve firmě Lea-Francis, až konečně zakotvil u Jaguaru.

Kromě mnoha vozů, kterým Dewis pomohl stát se legendami, měl mimořádný podíl na jednom z nejvýznamnějších projektů, který měl mimořádný vliv na celý automobilový průmysl, a to na vývoji kotoučových brzd. Dewis se podílel na vývoji revolučního brzdového systému ve spolupráci firem Jaguar a Dunlop ve voze C-Type, který startoval v Mille Miglia roku 1952 se Stirlingem Mossem za volantem a Dewisem v roli spolujezdce.

Norman Dewis Jaguar

Mille Miglia 1952, experimentální Jaguar C-Type s kotoučovými brzdami, za volantem Stirling Moss, jako spolujezdec Norman Dewis

Dewis v roce 1953 vytvořil rychlostní rekord pro sériová vozidla rychlostí 277,241 km/h ve voze Jaguar XK120 na části dálnice Jabbeke v Belgii. Také řídil D-Type v rychlosti 306 km/h při vývoji tohoto vozu pro závod v Le Mans.

Norman Dewis Jaguar

Na dálnici Jabbeke v Belgii vytvořil Norman Dewis s Jaguarem XK120 v roce 1953 rekord rychlostí 277,241 km/h

Mistr světa 1958 a vítěz Le Mans 1955 Mike Hawthorn měl v něj takovou víru, že když byl požádán, aby se zúčastnil testu nového vozu a viděl, že Dewis už byl na místě, zeptal se manažera týmu Loftyho Englanda: „Proč tu vlastně jsem? Pokud je s tím Norman spokojen, tak jsem spokojen i já.“

Za volantem Jaguaru D-Type na zkušební dráze MIRA v roce 1954

Dewis se proslavil v roce 1961 jízdou z Coventry na autosalon v Ženevě na světovou premiéru E-Type.S jiným E-Type absolvoval během 15 hodin 1100 kilometrů nonstop jízdy (vyjma tankování) z továrny na tiskovou konferenci v době, kdy ještě nebyly dálnice.

Začínal v době, kdy se ještě jezdilo bez pásů a jiných bezpečnostních systémů. Odhaduje se, že absolvoval více než milion testovacích mil (1,6 milionu kilometrů) s průměrnou rychlostí přes 100 mph (160  km/h). To doprovázelo několik dobrodružných příhod - ať už to byla havárie s D-Type, který se otočil a dopadl na něj, když zkoušel panely karoserie ze skleněných vláken, nebo když se ve velké rychlosti převrátil s prototypem závodního XJ-13. Dewis z nehody vyšel bez zranění, doma manželce nic neřekl a druhý den byl zase v práci.

Norman Dewis Jaguar

Z nehody s Jaguarem XK13 vyšel nezraněn, ale projekt tím skončil

Dokonce i po odchodu do důchodu Dewis při oslavách 60. výročí značky Jaguar jel v čele kolony vozidel v závodním D-Type. Všude, kde se Jaguar prezentoval, tam byl přítomen se svou výraznou kravatou a v kovbojských botách, aby si povídal s fanoušky. Ještě v roce 2014 při Goodwood Revivalu ve věku 93 let při demonstrační jízdě řídil D-Type.

Jako uznání jeho služeb pro Jaguar a britský automobilový průmysl byl Norman Dewis v roce 2014 vyznamenán Řádem britského impéria (OBE).

Norman Dewis Jaguar

Norman Dewis a Jaguar XK 13

 

Komentáře ke článku