Novinky

  • 16.09.2019 Bad Při demonstracích před vstupy na autosalon IAA ve Frankfurtu bylo zadrženo 26 osob.

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

Facebook Instagram

Nejčastější oběti nehod

Nejčastější oběti nehod

Chodci, cyklisté a motocyklisté tvoří 70 % úmrtí v evropských metropolích

Lidé se nemusejí cítit na městských komunikacích bezpečně. Podle údajů ze statistik z let 2010 – 2017 se snížil počet úmrtí na městských komunikacích přibližně o polovinu. Alarmující je však počet zabitých a vážně zraněných chodců. Evropská rada pro bezpečnost dopravy ETSC upozorňuje, že 70 % úmrtí a vážných zranění na silnicích v evropských městech tvoří tři nejzranitelnější skupiny účastníků silničního provozu: chodci, cyklisté a motocyklisté.

Důsledkem může být snížený pocit jistoty ve městech. Pokud obyvatelé nebudou věřit, že jsou tamní komunikace bezpečné pro chůzi či jízdu na kole, zvolí cestu vlastním autem. To způsobuje vyšší ekologickou zátěž, omezuje plynulost dopravy a navíc se zvyšuje riziko vzniku dopravních nehod. Města nemají kvalitně vybudované sítě cyklostezek a podobná situace nastává i u chodců. Není se čemu divit, že se často potýkáme s dopravními kolapsy, souvisejícími s množstvím automobilů a přehlcením městské dopravy.

Řešením je zvýšení investic do infrastruktury a městských dopravních systémů, které zohlední právě chodce a cyklisty. Je nezbytné, aby účastníci provozu důvěřovali městským komunikacím.

ETSC chce v příštích deseti letech vidět snahu o vybudování bezpečnější infrastruktury napříč všemi evropskými městy. Pozornost by měla být zaměřena i na rychlostní limity a jejich dodržování, problematiku rozptýlené pozornosti a jízdu pod vlivem návykových látek.

Žijeme v době, kdy se mnoho měst a obcí oprávněně zabývá kvalitou ovzduší. Ruku v ruce bychom však měli dbát na otázku bezpečnosti. Chodci i cyklisté by se měli pohybovat v bezpečném prostředí. Omezený prostor ve městech je nutné využívat inteligentně a účinně, aby umožnil zvýšenou mobilitu bez ohrožení účastníků provozu.

Jedním z klíčových bodů řešení nehodovosti je prosazování bezpečné rychlosti jízdy. Mnoho zemí překračuje povolenou rychlost 50 km/h.

Byly zjištěny i obrovské rozdíly v úrovni bezpečnosti v rámci EU. Na městských silnicích je úmrtnost nejvyšší v Rumunsku - asi 105 lidí na milion obyvatel měst, což je čtyřnásobkem průměru EU. Naopak ve Švédsku činí toto číslo devět, ve Spojeném království 11, v Nizozemsku 13 a v Irsku a Španělsku 14 lidí na milion městských obyvatel. Největšího pokroku při snižování počtu úmrtí na městských komunikacích v letech 2010 až 2017 dosáhly Lotyšsko, Řecko, Portugalsko a Polsko. V České republice se počet usmrcených osob na městských komunikacích snížil z 291 v roce 2010 na 193 v roce 2017. To odpovídá 24 usmrceným osobám na milion obyvatel měst.

DEKRA chodci

(Pozn.: text a obr. podle podkladů společnosti DEKRA)

Komentáře ke článku