Novinky

  • 17.11.2019 Neutral Nizozemsko ve snaze snížit emise zavedlo na dálnicích rychlostní limit 100 km/h.

  • 17.11.2019 Neutral Holanďan Max Verstappen (Red Bull) vyhrál VC Brazílie F1 v Interlagosu

  • 16.11.2019 Neutral První Ferrari s plně elektrickým pohonem lze očekávat nejdřív v roce 2025.

Facebook Instagram

Hybridní král SUV

Hybridní král SUV

Test plug-in hybridního vozu Mitsubishi Outlander PHEV

Neustálé snižování emisí vede automobilky k využívání alternativních druhů pohonů. Některé značky nabízejí vozy na stlačený zemní plyn nebo vodík. Většina automobilek se ale zaměřila spíše na elektromobilitu. Ať už plně elektrický pohon s nulovými emisemi, nebo hybridní ústrojí, které spotřebu paliva a tím i emise snižuje, v podobě hybridu nebo Plug-in hybridu.

Druhé jmenované řešení jsme měli možnost vyzkoušet v rámci redakčního testu. Jízdní vlastnosti, komfort a celkovou spotřebu jsme zjišťovali u vozu Mitsubishi Outlander PHEV.

Během testu jsme s vozem překonali více než 850 kilometrů po všech druzích komunikací. Na dálnicích se jednalo o 400 kilometrů, komunikace v obci z celkového počtu odebraly 350 kilometrů a zbytek připadl na vedlejší silnice.

Interiér

Po usednutí do vozu jsme pocítili pohodlí. Kožené sedačky jsou příjemně měkké a ani po dlouhé cestě v řádu stovek kilometrů nás nic nebolelo. Lehce nepříjemné se sedačky stávají při vysokých teplotách, kdy se na zádech člověk dost potí. Cestující by jistě uvítali kromě vyhřívání i větrání povrchu. Na zadní sedadla se pohodlně usadí i vyšší postavy, místa je tam dost.

Přes centrální displej lze ovládat nastavení nebo zobrazovat informace o vozidle. Oceňujeme klasická tlačítka jak pod centrálním dotykovým panelem, tak na středovém tunelu. Není potřeba vše složitě hledat na obrazovce. Před zadními sedadly a v zavazadlovém prostoru nalezneme klasické zásuvky na 230 V s maximálním příkonem 1500 W. Aby se ale mohly používat, musí to řidič povolit. Tímto krokem se mimo jiné šetří elektrická energie, která je v plug-in hybridu prioritou. Výdechy klimatizace jsou u řidiče nasměrovány přímo na něj, což při maximální síle foukání nebylo moc příjemné. 

Praktičnost

Zavazadla mohou cestující uložit do 463 litrů velkého prostoru v zadní části vozu. Na zadních sedadlech lze umístit nápoje do opěrky rukou, případně do kapes ve dveřích. Na předních sedadlech se dá počítat s prostorem ve dveřích nebo na středovém tunelu pod ovládáním klimatizace.

Samozřejmostí je schránka před řidičem, kterou přepážka dělí na dvě části. Do horního prostoru může být umístěn návod na ovládání vozu, dolů se pak dá odložit cokoliv dle potřeby posádky. Trochu jsme postrádali vhodný prostor na brýle.

Velmi obtížný přístup byl k tlačítku změny obrazovky před řidičem mezi budíky. To bylo umístěno na přístrojové desce pod pákou změny směru jízdy.

Pro někoho může být zásadní nevýhodou absence hlavní nabídky v českém jazyce. Vzhledem k možnosti rozsáhlého nastavení elektrického pohonu a dalších vlastností vozu nám čeština ve voze chyběla.

Příjemná byla možnost manuálního nastavení intenzity displejů a osvětlení. Pokud by nám tedy nevyhovovalo nastavení automatické, mohli jsme ho přenastavit. LED světlomety svítily nádherně a osvětlovaly prostor do velké vzdálenosti před vozidlem. 

Konektivita

Jak již bylo zmíněno, infotainment, ovládaný přes sedmipalcový dotykový displej, byl lokalizován pouze v anglickém jazyce. USB konektor pro přehrávání hudby je umístěn ve spodní části přístrojové desky na začátku středového tunelu. Je ukryt pod krytkou, na první pohled tak vypadá jako další ovládací tlačítko. Hudbu lze samozřejmě přehrávat i přes Bluetooth. Spojení s vozem proběhlo bez problémů, hudba se spustila okamžitě.

Stejně tak bez problémů fungovalo i telefonování. Veškeré ovládání infotainmentu probíhalo přes dotykovou obrazovku, zmizely tak veškeré analogové ovladače.

Kvalitní reprosoustava značky Rockford Fosgate, obsahující devět reproduktorů a doplněná o velký subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru, hrála krásně. V nastavení bylo možné upravit sílu subwooferu pro zvýšení basového projevu reproduktorů. Klasickou 12 V zásuvku jsme nalezli pouze nad USB konektorem. Před zadními sedadly a v úložném prostoru jsme narazili jen na 230 V zásuvku.

Pohonná jednotka

U Plug-in hybridu je základem elektromotor, který za normálních okolností pohybuje vozidlem. U Outlanderu se jedná dokonce o dva elektromotory s výkony 60 kW (82 koní) a 70 kW (95 koní). Ty standardně současně dodávají vozu výkon. Pokud je ale třeba vyššího výkonu, přidá se k nim spalovací motor o zdvihovém objemu 2,4 litru s maximálním výkonem 99 kW (135 koní) a točivým momentem 211 Nm.

Elektrická energie pro pohonnou jednotku

V bateriích lze uložit až 13,8 kWh energie. Ta se dá následně použít pro bezemisní jízdu. Při běžné a klidné jízdě s využitím plynového pedálu pracují pouze elektromotory. Při jízdě z kopce dochází k rekuperaci energie, jejíž sílu lze ovládat pomocí pádel pod volantem v šesti úrovních. Při nulové hodnotě vůz „plachtí“, naopak na úrovni pět je rekuperace nejsilnější a Outlander výrazně zpomaluje.

Díky správnému nastavení jsme nemuseli tak často brzdit. Stačí být předvídavý a sledovat provoz. Druhou možností získání energie je spalovací motor. Ten při minimálních otáčkách ukládá velké množství energie do baterií pro další použití. Pokud bychom nechali spalovací agregát běžet na volnoběžné otáčky, byl by sám schopen baterii dobít za méně než hodinu. Třetí možností je externí dobíjení z nabíječky,

Nabíjení

Mitsubishi Outlander se dobije pomocí rychlodobíjení (CHAdeMO) na 80 % kapacity akumulátoru za 25 minut. To  jsme měli možnost vyzkoušet. Nabíjení je jednoduché, stačí připojit konektor do vozu a spustit. Po dosažení kapacity se přívod energie odpojí.

Pokud je potřeba dále ukládat energii, je nutné proces znovu aktivovat. Za dalších přibližně 25 minut se získá 15% kapacity. Při doplňování energie z běžné zásuvky je třeba počítat zhruba s pěti a půl hodinami. Rychlejší nabíjení (Mennekes) zabere přibližně tři a půl hodiny. Doba odpovídá, neboť za 40 minut jsme z nabíjení Mennekes získali přibližně 10 % energie.

 

Jízda

Délka bezemisní jízdy závisí hlavně na řidičovi a samozřejmě na profilu vozovky. Na dálnicích a v kopcovitém terénu bude energie z baterií mizet přímo před očima. Při trochu jiném stylu jízdy se ale dá doba jízdy na elektřinu výrazně prodloužit.

Při úsporné jízdě a časté rekuperaci energie jsme se bez problémů dostali na avizovaný dojezd 45 kilometrů. Jakmile jsme se ale vjeli na dálnici, vzdálenost se začala rapidně snižovat.

Díky měkkému pérování byla jízda s Outlanderem příjemná a většina nerovností nás nerozhodila. V zatáčkách měl ale vůz tendenci se více naklánět.

Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu se kromě elektromotorů aktivoval i benzinový agregát a vůz začal okamžitě zrychlovat. Testovaný hybridní Outlander se rozhodně nezalekl ani vyšších rychlostí. Na německých dálnicích se rychlost v pohodě přehoupla přes hodnotu 150 km/h. Zde je ale třeba počítat s vyšší spotřebou paliva.

Když už je řeč o spotřebě, v obci si díky elektrickému pohonu Outlander řekl v průměru o 3,5 litru benzinu. Dálnice ale tento průměr zvedla a finální hodnota po celém testu je i tak krásných 5,1 litru naturalu 95 na 100 kilometrů. Na vůz takové velikosti je to úctyhodný výsledek. Hodně záleží na frekvenci návštěvy dobíjecích stanic. Během testu jsme zároveň spotřebovali v průměru 14,8 kWh, což odpovídá hodnotě avizované výrobcem.

Shrnutí

Kdo hledá ekologický vůz a nechce čistý elektromobil, je hybridní technologie pro něj jasnou volbou. Plug-in hybrid má mnoho výhod. Tou hlavní je možnost nabíjení akumulátorů z běžné zásuvky nebo z rychlonabíjecích stanic.

Důležitými přednostmi Mitsubishi Outlanderu jsou dojezd na elektřinu, velké množství režimů jízdy, kvalitní reprosoustava a samozřejmě měkčí pérování při jízdě přes nerovnosti. V létě se nám nelíbilo kožené čalounění sedaček, ve kterém jsme se v rozpáleném autě potili, v zatáčkách naklánění celého vozu při rychlejším průjezdu a hůře dostupné tlačítko listování v palubním počítači. Hlavní nabídka v anglickém jazyce může být nevýhodou pro osoby bez potřebného jazykového vybavení.

Celkově jsme ale byli s vozem nesmírně spokojeni. Brzy jsme si zvykli na odlišný způsob jízdy a hledali způsoby a možnosti, jak co nejvíce využívat a zároveň šetřit elektrickou energii.

Testovaný vůz začíná s cenovkou na hodnotě 1 099 900 Kč ve výbavovém stupni Intense+. S výbavou Instyle pak přijde na 1 179 900 Kč. K tomu doporučujeme připočítat i částku 11 689 Kč za nabíjecí kabel se zásuvkou Mennekes, která se bude hodit při dobíjení na veřejných nabíječkách.

 

Základní údaje - Mitsubishi Outlander PHEV

Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: Mitsubishi Outlander PHEV
Hlavní konkurenti: Kia Niro Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Engine Hybrid, Lexus RX 450h
Platforma: -
Pohon: 4x4
Motor: zážehový 2.4 MIVEC, dva synchronní elektromotory s permanentním neodymovým magnetem
Systémový výkon: 165 kW
Výkon elektromotoru vpředu/vzadu: 60/70 kW
Točivý moment spalovacího motoru: 211 Nm
Točivý moment elektromotoru vpředu/vzadu: 137/195 Nm
Umístění spalovacího motoru: Vpředu
Umístění elektromotorů: Na přední a zadní nápravě
Převodovka: jednostupňová s fixním převodem
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km: 10,5 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 2,0 l/100 km
Délka: 4695 mm
Výška: 1710 mm
Rozvor náprav: 2670 mm
Průměr otáčení: 10,6 m
Provozní hmotnost: 1955 kg
Užitečné zatížení: 435 kg
Zavazadlový prostor: 463 l
Místo výroby: Japonsko
Záruka dva roky + tři roky nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu: 1 191 589 Kč

 

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

 

Komentáře ke článku