Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Malý elektrický přítel Citroën Ami

Malý elektrický přítel Citroën Ami

Nikoliv auto, ale víc než elektroskútr.

Citroën v Paříži předvedl Ami, malé elektrické vozítko pro dva, o němž zdůrazňuje, že nejde o auto. Citroën jím chce oslovit novou cílovou skupinu kupujících, která se v současné době otáčí zády k automobilům. Ami jim nabízí nekonvenční možnost mobility ve městech. Díky svým minimálním rozměrům (délka 2,41 m, šířka 1,39 m), průměru otáčení 7,2 m a čistě elektrickému pohonu nabízí alternativu k jednostopým dopravním prostředkům lepší ochranou před nepřízní počasí, ale i vyšší mírou bezpečnosti, přitom cenově dostupnou.

Citroën Ami

S elektromotorem o výkonu 6 kW dosahuje při hmotnosti 485 kg nejvyšší rychlosti až 45 km/h. S lithio-ionovým akumulátorem o kapacitě 5,5 kWh ujede 70 km, což je výrazně více než 45 km, které denně řidiči v průměru najezdí. Akumulátor, který je uložen pod podlahou, lze dobít do tří hodin pomocí kabelu o délce tří metrů, integrovaného do dveří spolujezdce. Postačí k tomu jakákoliv běžná zásuvka na 220 V.

Ami plní veškeré legislativní předpisy umožňující toto vozítko řídit ve Francii a Itálii od 14 let bez potřeby řidičského oprávnění, ve většině dalších zemí EU od 16 let s řidičským průkazem na malý motocykl. Srovnávat Ami s miniauty s elektrickým pohonem, jakým je například smart EQ, je nesmyslné, protože ty stojí mnohonásobně víc. Stejně tak nemá smysl srovnání s Renaultem Twizzy, který má otevřený kokpit a je rovněž podstatně dražší.

Citroën Ami

Zatímco řidič nastupuje dveřmi zavěšenými vzadu, jinak identické dveře na straně pro cestující se otevírají obvyklým způsobem. Sedadlo spolujezdce je posunuto mírně dozadu, aby se mohla zmenšit šířka vozidla. Pod skleněnou střechou je dostatek místa pro dvě sedadla.

Ve strohém interiéru se menší předměty vkládají do barevného plastového boxu, připomínajícího velký dílek stavebnice Lego. Větší zavazadla se ukládají za sedadla a do prostoru před nohama spolujezdce. Nechybí ani malý háček na kabelku.

Citroën Ami

Za volantem je jen minimální přístrojový panel. Vše ostatní musí zajistit chytrý telefon, pro nějž jsou připraveny držák a jako doplněk zabudované reproduktory. Smartphone slouží jako klíček, zajišťuje spuštění elektromotoru a funguje i jako rychloměr a navigace.

Výběr barev je jednoduchý - k dispozici je jediný moderní šedomodrý odstín Ami Blue, speciálně navržený tak, aby nepůsobil příliš žensky, ani mužsky. Možnosti individualizace ale jsou velké díky sadám různobarevných doplňků, které se snadno připevňují na karoserii i do interiéru.

Revoluční jsou i možnosti pořízení tohoto vozítka, i když zatím kalkulované jen pro Francii. Nejjednodušší je jeho pronájem v rámci sítě carsharingu Free2Move s cenou od 0,26 eura (6,6 koruny) za minutu, respektive přes 12 eur (300 Kč) za hodinu nebo 40 eur (1018 Kč) za den při měsíčním paušálním poplatku 9,90 euro (252 Kč). To jsou ceny srovnatelné s pronájmem elektroskútrů.

Ami bude samozřejmě možné i koupit, a to nejen u prodejců Citroënu, ale také v sítích prodejen elektroniky - ve Francii to bude Fnac Darty a v Německu Euronics. V nich se objeví jak speciální koutky pro prodej těchto vozítek, tak budou k dispozici i pro testovací jízdy.

Prodejní cena byla stanovena na 6900 eur (175 600 Kč), přičemž v mnoha zemích EU ji ještě sníží státní dotace. Například ve Francii tak bude stát jen 6000 eur (152 750 Kč). S  financováním od Citroënu bude možné Ami získat za pouhých 19,99 eura (509 Kč) měsíčně, což je cena běžného měsíčního poplatku za mobilní telefon.

Citroën Ami

Ani to není vše - Citroën s Ami hodlá oslovit nejmladší generaci, která z 80 % chce kupovat i auta on-line. Ami proto bude možné koupit z pohodlí domova přes internet nebo aplikaci včetně platby a nechat si jej posléze dovézt až domů!

Citroën Ami se veřejnosti oficiálně představí začátkem června během pařížské výstavy nových technologií VivaTech 2020. Objednávky se ve Francii začnou přijímat od konce března. Ve Francii a Německu se začne vozítko zákazníkům dodávat koncem letošního roku. Kdy se ale objeví u nás, zatím není jasné.

Citroën Ami

Komentáře ke článku