Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Lotus Exige slaví jubilea

Lotus Exige slaví jubilea

Speciální verze připomínají Type 49 a Type 78

Lotus si letos připomíná 70 let od stavby prvního vozu. Současně to je 40 a 50 let od doby, kdy legendární typy 49 a 78 vyhrály mistrovství světa formule 1.

V roce 1948 v jedné malé garáži na předměstí Londýna postavil Colin Chapman svůj první automobil. V roce 1952 založil firmu Lotus, která se v následujících letech stala symbolem technického pokroku jak v sériové produkci, tak především na závodních tratích.

Dnes je značka Lotus v majetku čínského holdingu Geely a s jeho pomocí chce navázat na bývalou slávu (podobně jako to Geely dokázalo se švédským Volvem). Současně si ale připomíná slavné okamžiky z minulosti.

„Lotus je ikonickou britskou značkou. Jeho přínos motoristickému sportu a vývoji sportovních vozů do podoby, jak je známe dnes, je nepopiratelný. Příležitost odhalit oslavné verze Exige při Festivalu rychlosti v Goodwoodu je skutečně historická, zvláště když monoposty, které inspirovaly jejich vznik, zde budou rovněž k vidění v akci. Těmito oslavnými auty skládáme poklonu naší minulosti, ale současně ukazujeme budoucnost a skutečnost, že se stále držíme stejných principů ve stavbě těch nejlepších luxusních sportovních aut,“ říká generální ředitel Lotusu Feng Qingfeng.

Speciální verze modelu Exige připomínají dva z nejslavnějších monopostů značky Lotus, ale i celé historie formule 1. Lotus vyhrál celkem 79 velkých cen a získal sedm titulů mistra světa. S typem 49 získal titul Graham Hill v roce 1968 a současně Lotus vybojoval Pohár konstruktérů. S typem 79 triumfoval Mario Andretti v roce 1978 a Lotus znovu získal Pohár konstruktérů. Byly to současně poslední tituly Lotusu.

Základem speciálních verzí Exige Type 49 Celebration a Exige Type 79 Celebration je verze Exige Cup 430. Pohání je motor Toyota V6 3,5 l VVTi přeplňovaný turbodmychadlem. Poskytuje výkon 316 kW (430 k) a největší točivý moment 440 N.m. To při hmotnosti vozu pouhých 1056 kg umožňuje dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 s a největší rychlosti 290 km/h. Vůz má karoserii z uhlíkového kompozitu vyvozující aerodynamický přítlak 2200 N (220 kg). Podvozek je osazen nastavitelnými tlumiči Nitron s pružinami a zkrutnými stabilizátory Eibach. Brzdy jsou závodní AP Racing.

Vozy mají nejen speciální výbavu, ale také zabarvení připomínající legendy z F1. To muselo být samozřejmě poněkud upraveno, protože přesná kopie „závodících krabiček na cigarety“, tedy ve stylu cigaret Gold Leaf a John Player Special, už dnes není přípustná. Zákazníci si ale mohou objednat speciální zabarvení podle vlastního přání.

Colin Chapman navrhl několik monopostů, které změnily podobu vozů formule 1. Lotusy 49 a 79 mezi ně patřily. Lotus 49 byl v roce 1967 prvním monopostem poháněným motorem Ford Cosworth DFV, který zde byl použit jako nosný prvek pro celou záď vozu. V roce 1968 se stal prvním autem ve F1, zbarveným podle přání sponzora. Tento legendární automobil vyhrál při svém prvním startu v Zandvoortu v roce 1967 a poslední vítězství si připsal v Monaku v roce 1970!

Lotus 79 byl prvním monopostem, u něhož byl využit aerodynamický přísavný efekt, a díky tomu byl v sezoně 1978 neporazitelný.

Komentáře ke článku