Novinky

  • 21.02.2019 Neutral V Ženevě se představí sportovní elektromobil Mark Zero od firmy Piëch Automotive.

  • 20.02.2019 Neutral Bugatti v Ženevě vystaví speciál Chiron Sport 110Ans s verzí pro Ferdinanda Piecha.

  • 18.02.2019 Bad Honda chce do roku 2022 zavřít svou továrnu v anglickém Swindonu.

Facebook Instagram

Alonso triumfoval i v Daytoně

Alonso triumfoval i v Daytoně

Závod k nezapomenutí poznamenalo počasí

Zatímco mistrovství světa ve vytrvalostních závodech po jednom z nejlepších období historie skomírá, v zámoří zažívá šampionát IMSA velký rozkvět. Zatímco FIA se snažila bojovat za světlé zítřky prosazováním hybridního pohonu, v USA vyšli vstříc zájmu automobilek zjednodušením předpisů.

Elitní kategorie prototypů Daytona Prototype international (DPi) vychází z mezinárodního předpisu pro vozy LMP2 a využívá šasi homologovaná pro tuto kategorii FIA. Otevírá ale prostor pro automobilky nahrazením jednotného motoru Gibson V8 4,2 l vlastní pohonnou jednotkou a možností upravit karoserii tak, aby získala identitu značky. Místo složitých technických předpisů zde platí velmi striktní omezení nákladů a systém vyrovnání výkonnosti BOP (Ballance of Performance), takže tyto vozy by měly mít srovnatelnou výkonnost mezi sebou i s automobily LMP2.

V posledních dvou sezonách nejúspěšnější vozy Cadillac V. R. DPi používají šasi Dallara a motor Cadillac V8 5,5 l. Vozy Nissan Onroak DPi mají šasi Ligier a motor Nissan V6 3,8 l twin turbo. Team Penske v rámci spolupráce s Hondou připravuje dva vozy Acura ARX-05 DPi s šasi Oreca a motorem Acura V6 3,5 l twin turbo. Mazda vloni pověřila přípravou vozů RT24-P s šasi Riley a čtyřválcem Mazda 2,0 l turbo tým Reinholda Joesta, který chystal vozy Audi pro Le Mans. IMSA navíc převzala kategorii GTLM a k ní přidala celosvětově populární vozy GT3 pod hlavičkou GT Daytona (GTD).

Na start úvodního a současně vrcholného podniku šampionátu IMSA, 57. ročníku 24 hodin v Daytoně, se postavilo 11 prototypů DPi, čtyři vozy LMP2, devět GTLM a 23 GTD. V kvalifikaci byla nejrychlejší v novém traťovém rekordu mazda s posádkou Jarvis/Bernhard/Rast/Nunez před oběma vozy Acura, další mazdou a pěti speciály Cadillac.

Cadillac týmu Konica Minolta dovedl vítězně do cíle Fernando Alonso

Od startu probíhaly ve všech čtyřech kategoriích velmi vyrovnané souboje. Mezi prototypy DPi byly nejrychlejší vozy Mazda, ale obě acury jim nedaly vydechnout a brzy začaly dominovat, protože japonská auta měla technické potíže. Pak nastoupil Fernando Alonso a s cadillacem týmu Wayna Taylora se z devátého místa probojoval do vedení. To ale netrvalo dlouho a do vedení se vrátily acury.

Druhou polovinu závodu poznamenal déšť. To je v Daytoně, kde podstatnou část okruhu tvoří klopená dráha, velký problém. Na mokru se znovu dostal do vedení Alonso a s časy o dvě až tři sekundy na kolo rychlejšími než soupeři si vybudoval náskok 40 sekund před oběma acurami a dalším cadillacem. V kategorii GTLM se na vedoucích místech neustále střídaly vozy Porsche, Ferrari a BMW. Jen corvetty se do boje nezapojily kvůli technickým problémům.

Jenže podmínky na trati byly tak špatné, že pořadatelé po několika zpomaleních a vyjetích safety caru sedm hodin před koncem závod přerušili. Závodit se znovu začalo, když do konce zbývalo 5 hodin a 28 minut. I poté ale musel být závod několikrát zpomalen.

Do vedení se probojoval Pipo Derani s cadillakem týmu Action Express/Whelen Engineering Racing před Jordanem Taylorem se stejným vozem týmu svého otce Wayna Taylora. Po hodinovém kroužení za safety carem vedoucí vozy zastavily v boxech a do finálové fáze vyjeli Felipe Nasr a Fernando Alonso. Těsně za nimi jel Alex Rossi s acurou, zatímco Simon Pagenaud měl ve druhém Penskeho voze poruchu motoru.

Druhá příčka patřila dalšímu cadillaku trojice Nasr, Curran, Derani

Závod byl ještě dvakrát zpomalen, především po kolizi vedoucích vozů kategorie GTLM, řízených Handou (Ford) a Makowieckim (Porsche). Díky tomu se v GTLM dostal do vedení James Calado s Ferrari stáje Risi, který v konkurenci továrních týmů předvedl pozoruhodný výkon.

Závěrečná fáze v prudkém dešti přinesla nová dramata. Závodilo se, ač mnoho jezdců, včetně Alonsa na druhém místě, volalo po zastavení závodu. Nasr pod tlakem Alonsa chyboval v první zatáčce, takže se dvojnásobný mistr světa F1 opět dostal do vedení.

Mezi vozy GTLM nasadil ve finiši neuvěřitelné tempo Augusto Farfus. Ten za volantem BMW zaskakoval za Toma Blomqvista, který nedostal vízum. Farfus dosáhl svých největších úspěchů s vozy BMW týmu Schnitzer pod dohledem Charlyho Lamma, který zemřel dva dny před závodem. Naposledy spolu vyhráli GT World Cup v Makau v polovině listopadu, kde se Lamm loučil s týmem. Farfus se nakonec probojoval i před vedoucího Calada.

V následujícím kole byl závod definitivně ukončen - sedm minut před uplynutím 24 hodin. Za zmínku stojí i souboje v kategorii GTD, kde se ze 23 startujících vozů celkem 14 objevilo na vedoucí pozici! Nakonec se z vítězství radovala posádka vozu Lamborghini.

Závod byl dvakrát přerušen červenými vlajkami a dále 17 vyjetími safety caru, takže se skutečně závodilo jen 13 hodin a 41 minut. I tento relativně krátký čas přinesl vynikající podívanou s mnoha skvělými jezdeckými výkony. Mezi nimi vynikaly jízdy Alexe Zanardiho v BMW s ručním řízením, který se musel vyrovnat s technickými problémy speciálního volantu, Augusta Farfuse a především Fernanda Alonsa, který dvakrát posunul svůj vůz ze ztráty na vedoucí pozici a nakonec zaslouženě zvítězil. Alonso jezdil, stejně jako v Le Mansu, neuvěřitelně vyrovnané časy, byl velmi rychlý (i když ne vždy nejrychlejší) a v těžkých podmínkách neudělal sebemenší chybičku. Už proto se tento zvláštní ročník zapíše do historie.

p. posádka tým vůz kol
1. Van der Zande/Taylor/Alonso/Kobajaši Konica Minolta Cadillac V. R. Dpi 593
2. Nasr/Curran/Derani Whelen Engineering Racing Cadillac V. R. Dpi 593
3. Taylor/Castroneves/Rossi Acura Team Penske Acura ARX-05 DPi 593
4. Bennett/Braun/Dumas/Duval CORE Autosport Nissan DPi 589
5. Goikhberg/Vautier/DeFrancesco/Barrichello JDC-Miller Motorsports Cadillac V. R. Dpi 586
6. Gonzalez/Maldonado/Saavedra/Cullen DragonSpeed Oreca 07 Gibson LMP2 582
7. K. Masson/R. Masson/Cassels/Wright Performance Tech Motorsports Oreca 07 Gibson LMP2 578
8. Montoya/Cameron/Pagenaud Acura Team Penske Acura ARX-05 DPi 577
9. Barbosa/Conway/Albuquerque/Fittipaldi Mustang Sampling Racing Cadillac V. R. Dpi 573
10. Farfus/De Phillippi/Eng/Herta BMW Team RLL BMW M8 GTE GTLM 571

Komentáře ke článku

reklama
reklama