Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Pojišťovna musí fungovat jako hodinky

Pojišťovna musí fungovat jako hodinky

Ing. Jaroslav Besperát, Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group

Sedmnáct let pracuje v jediné pojišťovně, z toho devět let stojí v jejím čele. S tím se v dnešní době věčného koloběhu manažerů setkáváme už jen zřídka. Generální ředitel České podnikatelské pojišťovny (ČPP) Ing. Jaroslav Besperát je v tomto ohledu výjimkou, a že svoji práci odvádí skutečně dobře, potvrzuje i to, že ČPP patří mezi pojišťovacími ústavy k tuzemské elitě.

Vy jste ale vystudovaný strojař. Jak jste se dostal k pojišťovnictví?

Jsem absolventem strojní fakulty ČVUT a také svoje první zaměstnání jsem získal v Továrně mlýnských strojů Pardubice. Líbilo se mi tam, řešil jsem nejrůznější projekty, ale finanční ohodnocení bylo nedostatečné. Poohlížel jsem se proto po místě jinde. V jedné pojišťovně hledali tenkrát šéfa marketingu a obchodu, a tak jsem se přihlásil do konkurzu. Ten jsem vyhrál, a tak začala v roce 1994 moje kariéra v oboru.

Jak rychle jste se v něm zorientoval?

Já se o pojišťovnictví zajímal už předtím. Také jsem hodně četl o historii pojišťování, která je velice zajímavá a sahá až do doby antického Říma. Asi nejvíc mně pomohlo, že jsem sám pojišťoval, poznal jsem jednotlivé produkty do detailu. Pojišťovnictví je obor neuvěřitelně rozmanitý. A v byznysu se potkáte s nejrůznějšími lidmi. Nikdy se nenudíte.

 

Ing. Jaroslav Besperát vede Českou podnikatelskou pojišťovnu již devátým rokem

 

Kam dál vedla vaše cesta?

Z Živnostenské jsem šel do IPB pojišťovny, kde jsem po dvou letech působení v Pardubicích dostal místo ředitele pobočky v Praze. Ta tenkrát zaměstnávala asi šedesát lidí a vykazovala obrat kolem sto milionů korun. Během tří let jsem to vytáhl na 300 osob a bezmála miliardu. Sám jsem školil, učil a neustále něco vymýšlel. Když v roce 2001 přišel konec IPB, hledal jsem další výzvy a přijal jsem místo obchodního ředitele v ČPP, které mi nabídl tehdejší generální ředitel inženýr Navrátil.

Co vás v ČPP celé ty roky, obrazně řečeno, drží?

Víte, já byl vždycky soutěživý typ. Hraju dodneška hokej a strašně nerad prohrávám. Někdy si říkám, že sám sebe bych někdy potřeboval víc brzdit. Stále chci něco zlepšovat. Chci, aby všechno fungovalo a lidé ve firmě byli spokojení. Aby je práce bavila jako mě. Pojišťovna je neuvěřitelné spektrum činností, které do sebe musejí přesně zapadat jako ozubená kolečka v hodinkách. Nejdůležitější pro manažera je, aby mu jeho okolí věřilo. Musí z něj cítit nakažlivé nadšení. V celém procesu řízení považuji za velmi důležitý také vztah centrály s regiony. Hodně se tam ptám lidí, snažím se mluvit s každým a hledáme řešení, jak věci dělat líp. Když máme celofiremní akci, jsem ten, který sportuje a baví se spolu s ostatními. Máme stabilní management. Výběrová řízení na uvolněné manažerské pozice realizujeme zevnitř. Lidé pak vidí, že jim dáváme šanci. Jsou i tací, kteří kvůli penězům zamíří jinam, ale po roce jsou zpátky, protože jinde jim chybí dobrá atmosféra na pracovišti.

 

Dodnes aktivně hraje hokej

 

ČPP trvale roste a sbírá nejrůznější ocenění jako na běžícím pásu. Prozraďte nám svůj recept na úspěch.

Víte, vše začíná už od toho, aby každý zaměstnanec vždy zvedl telefon, obratem odpověděl na e-mail. Pak klient ví, že je na vás spolehnutí a neohlíží se po konkurenci. Snad se nám to daří. Odbornost, flexibilita, ale také lidský přístup, ochota v jednání a vstřícnost. To je jen částečný výčet toho, co nejen odborná veřejnost, ale také klienti u ČPP oceňují. V makléřské anketě Pojišťovna roku jsme letos popáté v řadě zvítězili v kategorii Autopojištění. Vidíme například, že zákazníci, kteří vymění staré auto za nové, nám i potom zůstávají věrní. Pokud lidé s vámi udělají dobrou zkušenost, vrátí se a doporučí vás. Navíc nám úspěch v autech přinesl růst i v ostatních segmentech.

O českém člověku se tvrdívá, že je jednoznačně orientován na cenu. Platí to i ve vaší branži?

S ohledem na rostoucí cenový tlak zejména v povinném ručení se snažíme sazby tohoto pojištění klientům stanovovat co nejvíce spravedlivě – individuálně podle celé řady hledisek. Největší roli hrají škodní historie, dále věk a region řidiče či například stáří vozu. Řekl bych, že stále přibývá těch, kteří nevybírají pojištění jen podle nejnižší ceny, ale zajímají se o rozsah asistenčních služeb, výši sjednaných pojistných limitů a další benefity.

Kromě povinného ručení a havarijního pojištění má ČPP ve svém portfoliu pro motoristy ještě řadu doplňkových produktů. Jaký je o ně zájem?

Za téměř dvacet pět let poskytování povinného ručení jsme se stali trojkou na trhu a pojišťujeme dnes téměř 1,3 milionu vozidel. Letos plánujeme celkové předepsané pojistné zhruba deset miliard korun, přibližně polovinou se podílí právě tento segment. Poptávku po doplňkových službách a připojištěních zaznamenáváme v posledních třech, čtyřech letech. Předtím tvořil podíl připojištění asi deset procent a nyní už vyšplhal na čtyřicet. A to do toho není zahrnuto pojištění čelního skla, které se drží dlouhodobě kolem 20 – 25 procent. Můžeme říci, že už prakticky neexistuje klient, který by měl sjednané jen samotné povinné ručení. Buď si k němu obstará „havárko“, nebo právě některé z připojištění. A je určitě z čeho vybírat, v nabídce jich máme celkem šestnáct!

 

Na vyhlášení ankety Pojišťovna roku se svými spolupracovníky (zprava) M. Woitschem, P. Wiesnerem a M. Velíškem

 

Takže zákazníci jsou ochotni si připlatit?

Určitě. Mají více finančních prostředků a důkladněji o věci přemýšlejí. Nemáme například potíže prodat asistenci, i když stojí kolem tisíce korun. Zájemci o ní dobře vědí, že se jim vyplatí.

Často se diskutuje o tom, jak s pojišťovnictvím „zamává“ nástup nových způsobů dopravy, především vozů s autonomním řízením. Jak se na něj chystáte?

Já to nevidím ani tolik jako aktuální záležitost, jako spíše proces, který potrvá desítky let. Kdysi se také vyhlašovalo, že kamenné přepážky mají odzvoněno, že se bude vše odehrávat na internetu. Dodnes jeho podíl nepřekračuje patnáct procent. Nicméně současné trendy pečlivě sledujeme a například debaty o právních aspektech vedeme již nyní prostřednictvím České kanceláře pojistitelů. Dovolím si proto konstatovat, že budeme připraveni.

Jak se díváte na zdanění technických rezerv pojišťoven a jaký dopad může mít její případné schválení?

Celá věc je pro náš sektor obrovským zklamáním a chápeme to jako zcela neférové opatření. Ministerstvo zdanění rezerv schválilo narychlo, a to i přes to, že jsme nabízeli jednání a hledali lepší řešení, například vložení prostředků do Národního investičního fondu. Ministerstvo tímto krokem jen upřednostnilo jednorázovou spotřebu ve státním rozpočtu na úkor investic a dlouhodobého budování stability trhu. Očekáváme, že efekt zdanění se v našem případě bude pohybovat v řádu jednoročního zisku společnosti, což má velký dopad na hospodaření firmy. S tím se musíme vypořádat tak, abychom dokázali dostát svým závazkům vůči klientům.

 

Jaroslav Besperát

Je předsedou představenstva České podnikatelské pojišťovny (ČPP), dvojnásobným držitelem titulu Pojišťovák roku a Manažer roku v odvětví Bankovnictví, pojišťovnictví a poradenství. Za jeho působení v ČPP vzrostl obrat firmy až pětinásobně a v roce 2018 předpis pojistného dosáhl 9,5 miliardy korun.

Česká podnikatelská pojišťovna

Jde o třetího největšího poskytovatele povinného ručení v ČR. Patří mezi deset největších pojišťoven u nás. Společnost spravuje přes 1,8 milionu smluv a je součástí přední evropské pojišťovací skupiny Vienna Insurance Group (VIG).

Komentáře ke článku