Novinky

  • 20.11.2019 Neutral Také off road Mercedes-Benz třídy G bude k dispozici s elektrickým pohonem.

  • 17.11.2019 Neutral Nizozemsko ve snaze snížit emise zavedlo na dálnicích rychlostní limit 100 km/h.

  • 17.11.2019 Neutral Holanďan Max Verstappen (Red Bull) vyhrál VC Brazílie F1 v Interlagosu

Facebook Instagram

Přijíždí Hyundai Kona ve verzi Hybrid

Přijíždí Hyundai Kona ve verzi Hybrid

Malý crossover tentokrát dostal hybridní pohon

Malý crossover, tedy kříženec malého SUV a hatchbacku, Hyundai Kona přišel nejprve s běžnými spalovacími motory pod kapotou, ale záhy dostal vylepšenou techniku plně elektrického Ioniqu. Teď tedy po běžných motorizacích následovaných elektromobilem přijíždí i hybrid.

Zatímco elektrická Kona dostala proti Ioniqu výrazně vylepšenou techniku (podstatně větší baterii i vyšší výkon, obojí navíc s možností volby mezi dvěma variantami), tak Kona Hybrid má parametry pohonného systému shodné s Ioniqem Hybrid. Hyundai tedy do karoserie Kony použil již vyvinutou a osvědčenou techniku.

Hyundai Kona asi není potřeba dlouze představovat. Je to oblíbený městský crossover, který jsme nedávno měli v testu v elektrické verzi. Svým poměrem kompaktních rozměrů a docela dobré vnitřní prostornosti se hodí do městského provozu. A právě tam dává mnohem větší smysl než tradiční pohony právě hybrid. Takže toto rozšíření nabídky je logickým krokem.

Vnějšími rozměry, zejména délkou 4165 mm, spadá Kona do třídy malých vozů. Šířkou 1800 mm a rozvorem 2600 mm pak nakukuje mezi kompakty. Ale i vnitřní prostor odpovídá spíše větším autům ze třídy malých vozů. Například zavazadlový prostor má objem 361 litrů, což je trochu více, než běžně mívají malé hatchbacky.

Pod kapotou je atmosférická zážehová šestnáctistovka s přímým vícebodovým vstřikováním paliva, která pracuje v Atkinsonově cyklu. Ta má výkon 77,2 kW, točivý moment 147 Nm a je spojena se šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DCT.

Hybridní pohon doplňuje synchronní elektromotor o výkonu 32 kW a točivém momentu 170 Nm. Celkový výkon hybridního systému pak je 104 kW (141 k) a točivý moment 256 Nm. Díky tomu se hybridní Kona rozjede z 0 na 100 km/h za 11,2 s (s osmnáctipalcovými koly za 11,6 s) a akceleraci ukončí až na 160 km/h.

U hybridu je důležitým údajem i spotřeba paliva. Ta se liší podle výbavy, takže je vždy udávané rozmezí. Podle přepočtu z WLTP na NEDC je ve městě 3,6-4,0 l/100 km, mimo město 3,9-4,5 l/100 km a v kombinovaném provozu 3,9-4,3 l/100 km. I to ukazuje, že nejvíce se hybridní Kona hodí právě do městského provozu.

Hybridní verze Kony má oproti ostatním verzím zmenšenou palivovou nádrž na 38 litrů. K ní naopak přibyla Li-Pol baterie o kapacitě 1,56 kWh, která samozřejmě nemá možnost externího nabíjení, ale ukládá se do ní pouze přebytečná energie z brždění nebo ze spalovacího motoru při potřebě nižšího výkonu.

Hyundai Kona Hybrid má poměrně bohatou již základní výbavu (začíná na stupni Style), ve které jsou různé asistenty pro bezpečnější a komfortnější jízdu. Zajímavý je ale hlavně asistent Eco-DAS, který je dodáván v kombinaci s příplatkovým 10,25“ displejem. Ten má pomoci k ještě úspornější jízdě, díky informacím z navigačního systému o průběhu trasy.

Jednak včas upozorňuje řidiče, aby snížil rychlost jízdy a tím se vyhnul prudkému brždění. Tato funkce se nazývá asistent setrvačné jízdy a je možné ji aktivovat v rychlostech 40-160 km/h. Jejím cílem je maximalizovat setrvačnou jízdu, případně rekuperaci, a naopak minimalizovat použití brzd. Takže snižuje kromě spotřeby paliva i náklady na výměny brzdových destiček a kotoučů.

Systém Eco-DAS zahrnuje také systém předvídavého řízení energetických toků, který řídí nabíjení a vybíjení akumulátorů ve stoupáních a klesáních, aby se maximálně využívala jejich kapacita. Je-li na trase stoupání a stav nabití akumulátorů je nízký, vozidlo mírně zvýší výkon spalovacího motoru, aby se baterie pro jízdu ve stoupání s předstihem nabily. Elektromotor může během jízdy do kopce podporovat zážehový motor a tím snížit neefektivitu jeho provozu v této situaci. Výsledkem je optimalizovaná hospodárnost. Při dostatečném nabití akumulátorů zvýší Kona Hybrid intenzitu využívání elektromotoru před jízdou v klesání, aby se minimalizovala spotřeba paliva. Elektrická energie je pak vyráběna rekuperací kinetické energie při jízdě ze svahu.

Hyundai Kona Hybrid již zákazníci mohou objednávat. Cena za výbavu Style je dle ceníku 599 900 Kč včetně DPH, ovšem současná akční cena je o 40 tisíc Kč nižší. Nejvyšší výbava Premium pak s již zmíněnou slevou vychází na 649 990 Kč.

Základní údaje - Hyundai Kona Hybrid

Karoserie: pětidveřové SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: -
Příbuzné modely: Hyundai Ioniq Hybrid, Kia Niro Hybrid
Hlavní konkurenti: Toyota C-HR Hybrid
Platforma: -
Pohon: předních kol
Motor: zážehový Kappa 1,6 Atkinson GDI
Umístění motoru: vpředu napříč
Převodovka: šestistupňová automatická dvouspojková
Maximální rychlost: 160 km
Zrychlení 0-100 km: 11,2 s
Spotřeba paliva podle NEDC: 3,9 l/100 km
Spotřeba paliva podle WLTP: -
Kapacita akumulátorů 1,56 kWh
Dojezd 974 km
Délka: 4165 mm
Výška: 1565 mm
Rozvor náprav: 2600 mm
Průměr otáčení: 10,6 m
Provozní hmotnost: 1376 - 1453 kg
Užitečné zatížení: 427 - 504 kg
Objem zavazadlového prostoru: 361 l
Místo výroby: -
Záruka: pět let bez omezení počtu najetých kilometrů
Cena základní verze: 599 990 Kč včetně DPH za Kona Hybrid Style

Komentáře ke článku