Novinky

  • 18.10.2019 Neutral Zelení chtějí v Německu prosadit rychlostní limity 130 km/h pro německé dálnice.

  • 17.10.2019 Neutral Korea chce do roku 2030 dosáhnout podíl 33 % prodeje elektrifikovaných vozidel.

  • 16.10.2019 Bad V Německu v posledních měsících dramaticky rostou ceny ojetých aut.

Facebook Instagram

Škodovka ve Frankfurtu ukázala dva zelenáče na CNG

Škodovka ve Frankfurtu ukázala dva zelenáče na CNG

Škoda Scala i Kamiq v provedení G-TEC

Hlavním lákadlem automobilky Škoda je ve Frankfurtu plug-in hybrid Superb iV a plně elektrické Citigo e iV. Na její výstavní ploše ale stojí dvě auta, která zelenou barvou karoserie naznačují také ekologický pohon. Zároveň jsou oba modely „zelenáči“ mezi vozy na CNG. 

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

Přestože i kvůli politickému tlaku na automobilky směřuje budoucnost automobilů spíše k elektrifikaci, domácí Škoda vidí potenciál i v CNG. Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto, odpovědný za oblast technického vývoje, říká: „V rámci snah o snižování emisí CO2 hraje zemní plyn pro značku Škoda v nabídce pohonných jednotek pro další roky důležitou roli. Z důvodu nižších emisí a nízkých cen paliva v mnoha zemích budou naše modely G-TEC stále oblíbenější.

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

Přírodní zemní plyn (CNG) obsahuje více energie než benzin nebo nafta. Je levnější a hoří tiše a čistě. Emise CO2 jsou ve srovnání s provozem na benzin nižší o přibližně 20 %. Navíc při jeho spalování vzniká o více než polovinu méně oxidů dusíku a nejsou produkovány žádné saze.

Ekologická bilance se ještě výrazně zlepší, pokud se místo CNG spaluje bioplyn vyrobený z odpadních vod nebo zemědělských produktů či syntetický plyn. Výhodou pro uživatele pak je, že vozy na CNG mají poměrně dlouhý dojezd a zemní plyn se tankuje podobně jednoduše jako tradiční paliva.

Těmi „zelenáči“ s pohonem na stlačený zemní plyn jsou vozy Škoda Scala G-TEC, o které již Škodovka zveřejnila základní informaci, ale ve Frankfurtu má výstavní premiéru, a malé SUV Škoda Kamiq G-TEC, které je úplnou novinkou. Jelikož je ale na stejné platformě jako Scala, lze předpokládat, že bude mít úplně stejnou techniku včetně systému nádrží.

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

Motor mají obě auta stejný, tedy 1,0 TSI 66 kW. Jeho přesnější označení je ale 1,0 TGI. Od litrového TSI na benzín, ze kterého vychází, se totiž výrazně liší. Ve srovnání se základním motorem má G-TEC pro provoz na zemní plyn jiné sací a výfukové vačky, upravenou hlavu válců, nové sací potrubí, speciální vstřikovací trysky a tepluodolné výfukové ventily.

Pokud jde o systém nádrží, budou mít oba vozy shodně pouze devítilitrovou záložní nádrž na benzin. Ten se ale využívá minimálně, dokonce i běžné startování probíhá na CNG. Vozy G-TEC startují na benzin pouze při poklesu venkovní teploty pod -10 °C, což v našich zeměpisných šířkách není příliš často, nebo po natankování CNG. V prvním případě motor běží na benzin jen v řádu sekund až jejich desítek, než se mírně zahřeje nad zmíněnou hranici. Po natankování to je okolo dvou minut. Jednak to je příležitost „propláchnout“ vstřikovací trysky na benzin, jednak vozy vyhodnocují kvalitu natankovaného paliva a přizpůsobují se změně tlaku v nádržích na CNG.

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

Právě kvůli vysokému tlaku v nádržích je palivový systém vybaven elektronickým regulátorem tlaku plynu, který ho snižuje ve dvou stupních. V prvním dochází k mechanickému snížení tlaku z 200 bar na přibližně 20 bar. Ve druhém klesne tlak pomocí elektromagnetického ventilu na pět až devět bar.

Již dříve Škodovka zveřejnila, že Scala G-TEC pojme 13,8 kg CNG, na které by měla zvládnout ujet 410 kilometrů. Spotřeba by tak měla být mezi 3,3-3,4 kg/100 km. Stejně jako u Octavie G-TEC půjde o tři nádrže, z nichž dvě budou za zadní nápravou a jedna před ní. Na rozdíl od tohoto modelu ale budou mnohem menší a všechny kovové, na rozdíl od kompozitových v Octavii. I přes použití menších nádrží ale zavazadlový prostor přišel o zhruba 130 litrů, takže Scala G-TEC má kufr o objemu pouhých 339 litrů. To bude největší nevýhoda proti ostatním motorizacím.

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

O SUV Kamiq G-TEC zatím Škodovka tyto informace nezveřejnila, ale je pravděpodobné, že nádrže budou stejné. Sesterský model Seat Arona 1,0 TGI má totiž také kapacitu nádrží na CNG 13,8 kg. Zatímco má ale pouze pětistupňovou převodovku, tak Kamiq i Scala G-TEC disponují šestistupňovou.

Spotřeba Kamiqu se tedy nedá odhadovat podle Arony, ale spíše podle Scaly, proti které bude nejspíše mírně vyšší, kvůli karoserii typu SUV. Šestistupňová převodovka nepochybně příznivě ovlivní reálnou spotřebu i dynamiku. V obou případech totiž jde o nejslabší motorizaci daného modelu. Na oficiální informace si zatím ale budeme muset počkat.

U obou vozů nejspíše potenciální zájemci netrpělivě čekají také na informaci o ceně. Tu ale zatím Škodovka také nezveřejnila ani v jednom případě. Dočkáme se ale brzy, protože oba tyto vozy by měly na trh dorazit ještě před koncem roku 2019.

Škoda Scala a Kamiq G-TEC, Frankfurt 2019

Komentáře ke článku