Novinky

  • 07.04.2020 Bad Podle sdružení AutoSAP ochromila epidemie koronaviru 90 % autoprůmyslu u nás

  • 06.04.2020 Neutral Ve V. Británii uspěla kolektivní žaloba na Volkswagen kvůli falšování množství emisí

  • 06.04.2020 Neutral Automobilka Ford přeruší výrobu v Evropě nejméně do 4. května

Facebook Instagram

Elektromobilita musí být dostupnější

Elektromobilita musí být dostupnější

Exkluzivní rozhovor s Carlosem Tavaresem

Generální ředitel PSA Carlos Tavares umožnil členům poroty AutoBest tradiční setkání, při němž nám přiblížil svůj pohled na aktuální otázky, týkající se automobilového průmyslu. Vzhledem ke zrušení ženevského autosalonu se tentokrát náš rozhovor odehrál on-line.

Carlos Tavares rozhovor

„Na úvod bych rád porotě AutoBest poděkoval za její ocenění pro vůz Opel Corsa. Skutečnost, že jsme opět získali tak významné ocenění a před několika dny ještě náš další model Peugeot 208 zvítězil i v anketě Auto roku, ukazuje, že jdeme po správné cestě. Dokládají to i čísla, vyjadřující naše hospodářské výsledky, která jsme zveřejnili před několika dny.

Jak už jsem vám už mnohokrát říkal, žijeme v období chaosu, kdy jsme nuceni čelit problémům, s nimiž jsme se v automobilovém průmyslu nikdy v minulosti nesetkali. Máme ale vysoce motivované lidi a v současné době jsme ve velmi dobré pozici, protože naše objednávkové knihy jsou zcela zaplněné.“

Carlos Tavares rozhovor

Jak vidíte budoucnost motorů na naftu?

„V posledních měsících se podíl turbodieselů stabilizoval na více než 30 %. Není to sice více než 50 % jako před lety, ale ani 10 %, jak se zdálo ještě nedávno. Zákazníci nám tak dávají jasnou odpověď na otázku, co si skutečně přejí. Naše linky pro výrobu vznětových motorů proto nyní běží na maximální výkon.“

Nedávno jste v jednom rozhovoru prohlásil, že elektricky poháněné automobily nezajímají většinové zákazníky, ale jen „zelené závisláky“. Můžete nám tento svůj názor objasnit?

„Zákazník při rozhodování o koupi elektricky poháněného vozidla vyžaduje hustou síť dobíjecích stanic, aby mohl jezdit v klidu s jistotou, že kdykoliv bude potřebovat svůj vůz dobít, tak bez problémů najde místo, kde tak může učinit. Na mnoha evropských trzích vidíme, že v okamžiku, kdy skončí státní dotace na koupi elektromobilů, poptávka po nich okamžitě zcela zkolabuje. Takže vozidla s elektrickým pohonem pak vůbec nekupují lidé s pragmatickým přístupem, jen skuteční „zelení nadšenci“. Z toho je vidět, že bez dotací trh tato vozidla dosud nepřijal.

My chceme zákazníkům nabídnout čistou, bezpečnou a dostupnou mobilitu. Potřebujeme mít jistotu, že alternativní mobilita je plně konkurenceschopná vůči spalovacím motorům. V současné době je ale elektromobilita pro běžné zákazníky příliš drahá. Zlepšení její dostupnosti je úkolem jak pro nás výrobce, tak pro politiky. Ti musejí patřičně upravit daňové předpisy a zajistit vybudování potřebné infrastruktury a další nezbytné podmínky. Zákazníci potřebují mít stabilitu v předpisech, aby se mohli rozhodovat, zda koupit auto na benzin, naftu nebo elektřinu. Potřebují mít jistotu, že cena elektřiny bude stálá, že budou stabilní daně, že nutná infrastruktura nebude dodatečně zdaněná.

My svůj závazek plníme. Důkazem toho je, že jsme minulý týden představili Citroën Ami jako velmi dostupné řešení dopravy ve městech.“

Carlos Tavares rozhovor

Elektromobilita je spojena s velkou závislostí na asijských dodavatelích. Jak se s tím vyrovnáváte?

„Evropský parlament v říjnu 2018 rozhodl, že se musíme vydat směrem k elektromobilitě. Musíme toto rozhodnutí respektovat, protože parlament reprezentuje občany Evropy. Přitom pro elektromobily se v současné době musí 40 až 50 % komponent dovážet z Asie. Proto se v PSA snažíme zajistit si ve spolupráci s našimi partnery Total a Saft vlastní zdroje pro veškeré nezbytné komponenty včetně článků akumulátorů. Je to velmi složité a riskantní, ale pokud bychom to neudělali, tak bychom mohli dříve či později čelit nedostatku rozhodujících komponent.“

Ne všichni výrobci automobilů mají k dispozici potřebnou techniku pro výrobu elektromobilů. Jak se podle vás bude v tomto ohledu vyvíjet situace v nejbližších letech?

„Máte pravdu, že současná situace rozděluje výrobce automobilů do dvou kategorií. V první lize jsou ti, kteří zvládají potřebné technologie, a ve druhé ti, kteří je nemají a proto je musejí kupovat od těch prvních. Proto usilujeme o zvládnutí výroby všech prvků elektrických vozidel vlastními silami. To ale není to rozhodující.

Nyní jde především o dosažení dostupnosti elektromobility. Od nynějška do roku 2025 musíme dosáhnout prodeje pro většinové zákazníky dostupných elektrických vozidel s jasným ziskem. V roce 2025 bude totiž podíl těchto vozidel mnohem vyšší, než je nyní. Pokud nedosáhneme potřebné ziskovosti na každé prodané vozidlo, tak se veškerá naše obchodní činnost zhroutí. Když se nám u prodávaných elektromobilů podaří do roku 2025 dosáhnout potřebné ziskovosti, pak nebudeme závislí na jejich podílu.

To znamená, že boj se od nynějška do roku 2025 svádí s náklady a dostupností elektrických vozidel. Pokud nedosáhnete jejich potřebného podílu, pak nebudete konkurenceschopní. Pokud nebudete konkurenceschopní, pak nebudete vůbec. To je to, čemu nyní čelíme. Je to nesmírně vzrušující, ale pro nás také nesmírně stresující. Ale je to velká bitva, kterou se se svými lidmi chceme podstoupit.“

Carlos Tavares rozhovor

Neustále se vedou diskuze o tom, zde budoucnost nepatří vozidlům s palivovými články na vodík. Jak se k tomu staví PSA?

„Palivové články jsou stále ještě hodně málo poznaná technika. Proto připravujeme velký experiment pro rok 2021, kdy uvedeme do provozu velkou flotilu vozidel Peugeot Expert s elektrickým pohonem s akumulátory a skupinu automobilů Peugeot Expert s palivovými články. Pak můžeme vyhodnotit jejich výkonnost, dojezd, náklady a spolehlivost. To nám umožní porovnat a pochopit obě technická řešení jak z hlediska inženýrského, tak zákaznického. Použití obou technologií ve stejných středně velkých dodávkových vozidlech bude velmi zajímavé.“

Jak užitečný je v současné době motoristický sport pro automobilky v souvislosti s jejich příklonem k elektromobilitě?

„Problémem motoristického sportu jsou jeho rostoucí diverzifikace a odtažitost od sériové produkce. Z toho plyne, že příznivci motorsportu přicházejí na vedení společností se stále vyššími požadavky na finanční prostředky. Pro členy představenstva, což nejsou nadšenci pro motorsport, jakými jsme já nebo vy, je to jen marketingový nástroj. Jako takový musí přinášet vyšší návratnost investic než jiné marketingové nástroje, třeba reklama v televizi nebo kampaně v tištěných a digitálních médiích.

Pro ochranu motoristického sportu proto musíme mít velmi smysluplný rozpočet, aby návratnost těchto investic byla lepší než u jiných mediálních prostředků. My ale naštěstí víme, že naše komunikace prostřednictvím motoristického sportu je mnohem účinnější než pomocí jiných nástrojů. Rovněž vidíme nadšení, jaké ve veřejnosti vzbuzují závodní vozy.

Vidíme to i při závodech formule E, které jsou stále více vzrušující a přinášejí mnoho napínavých soubojů. Ve formuli E také vidíme, že tyto vozy jsou stále rychlejší, což na městských okruzích už začíná přinášet problémy z hlediska bezpečnosti. Každopádně registrujeme velmi vzrušující vývoj v elektrifikaci závodních vozidel.

A když řídíte soutěžní Corsu e nebo i standardní Peugeot e-208, pak vnímáte, že elektricky poháněná auta jsou absolutně senzační z hlediska akcelerace a ovladatelnosti. Jsem si rovněž jistý, že také vozy vyvíjené pro závod 24 hodin v Le Mans nám pomohou poznat novou techniku za velmi náročných podmínek. Samozřejmě při tom přijímáme určitou míru rizika.

Zahajujeme s ADAC značkový šampionát s elektrickými vozy Corsa-e Rally, což jsou současně testovací program a snaha posunout techniku elektromobility k jejím limitům. Jako bývalý závodník nevidím vývoj, spojený s příchodem elektrifikace motoristického sportu, negativně. Ale jak už jsem řekl, musí to být účinný marketingový nástroj a je nutná konsolidace, protože nemůžeme tříštit naše aktivity do různých odvětví motoristického sportu. Musíme mít jistotu, že tyto naše aktivity budou vidět, takže je potřeba se zaměřit na dva nebo tři šampionáty.“

Carlos Tavares rozhovor

 

Komentáře ke článku