Novinky

  • 21.11.2018 Good Podle Zprávy MŽP emise NOx a částic z dopravy v období 2000 - 2017 poklesly.

  • 19.11.2018 Bad V Tokiu byl zatčen předseda Nissan Motor Carlos Ghosn za falšování údajů o příjmech.

  • 18.11.2018 Neutral Závod WEC na 6 h v Šanghaji vyhrála posádka Conway, López, Kobajaši v Toyotě

Facebook Instagram

Podle Tavarese možná mobilita rozdělí společnost

Podle Tavarese možná mobilita rozdělí společnost

Exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem PSA Group

Nejvyšší představitelé automobilek hýří optimismem nad rychlým přechodem automobilového průmyslu k elektromobilitě. Jako členové poroty AutoBest jsme ale měli možnost setkat se i s jedním, který na vše nahlíží poněkud skeptičtěji - generálním ředitelem PSA Group Carlosem Tavaresem.

Carlos Tavares

Sergio Marchionne tvrdil, že přežijí jen výrobci s produkcí nad šest milionů vozů ročně. Uvažujete o spojení s dalšími partnery pro dosažení potřebné velikosti?

„Důležité je, aby PSA Group generovala zisk, i když objem její produkce nebude velký. Kdo dnes může vědět, co bude rozhodovat za deset let, zda to bude velikost nebo schopnost aktivně reagovat na neustálé proměny trhu, na rostoucí chaotičnost našeho světa?
Náš svět je v chaosu, a to se týká všeho možného kolem nás. Nejsem si proto jistý, zda je lepší být velký nebo agilní. V současné době máme, pomineme-li malé specializované výrobce, největší míru ziskovosti, ale stále nám někdo tvrdí, že to není udržitelné. Ale kdo si to může dovolit tvrdit? Nikdo nedokáže předvídat vývoj a změny legislativy v příštích deseti letech! Možná, že se ukáže, že společnosti produkující 10 milionů aut jsou méně schopné reagovat na tempo vývoje a hektické změny než výrobci, dodávající okolo 5 milionů vozů ročně.“

Carlos Tavares

Je skutečně budoucnost individuální dopravy v elektromobilitě?
„Musíme plně porozumět tomu, o co zde jde. Průmysl je politiky tlačen do elektromobility. Jenže odpovědnost za technický a vědecký pokrok nemůže být stanovena vládami. Nyní jsme v situaci, kdy technický pokrok není v rukou automobilek. Regulace legislativními předpisy prosazuje určité technické řešení, a za něj jsou odpovědné vlády, které jej požadují.
Otázkou je, kde můžeme z celosvětového pohledu obdržet skutečně čistou energii, a to nejen neprodukující CO2, ale skutečně bez uhlíkové stopy, a kde lze získat potřebné akumulátory.

Obávám se, abychom za několik let neřešili stejné problémy plynoucí z elektromobility, jako je tomu nyní u vznětových motorů. Jejich rozšíření přitom bylo výsledkem snahy politiků o snižování emisí CO2 z doby před 20 lety.

Nejsem si jistý, že to dnes někdo dokáže skutečně posoudit z celospolečenského hlediska. Nikdo se nezabývá procesem recyklace akumulátorů ani tím, zda je vůbec na planetě Zemi dostatek zdrojů pro výrobu jejich potřebného množství. Problémem je, že v současné době automobilky nemají potřebnou důvěryhodnost pro jednání o těchto problémech, politici s nimi vůbec nemluví a jejich pohled je nezajímá.“

Carlos Tavares

Budete si pro elektrický pohon vyrábět všechny důležité komponenty vlastními silami?
„Budeme si sami produkovat kompletní pohonné jednotky. Nebudeme ale vyrábět akumulátory, protože to je v podstatě chemická záležitost a to není oblast naší činnosti. Dodávky akumulátorů máme zajištěné od firem z Jižní Koreje i z Číny, protože v současném geopolitickém chaosu se nemůžete spoléhat na jediný subjekt.“

Budou ale zákazníci elektromobily opravdu kupovat?
„Na svobodnou volbu ohledně mobility má vliv mnoho věcí, například daně. Dostali jsme se do stavu, kdy zákazník nerozhoduje o tom, co je pro něj nejvhodnější. Na jeho volbu mají stále větší vliv legislativou dané limity. Dospěli jsme do paradoxní situace, kdy výrobce ani zákazník nerozhodují o tom, co se bude prodávat! My, jako automobilky, jsme se už naučili zákazníkům nabízet to, co se po nás chce, a přizpůsobili jsme se stávajícím podmínkám. Ale nemůže to být za každou cenu. “

Carlos Tavares

Jak se připravujete na aplikaci autonomního řízení?
„Nyní máme autonomní řízení na úrovni 2 ve vozech DS a pracujeme na tom, abychom jej měli k dispozici na úrovni 4 pro všechny značky do roku 2021. Je ale třeba si uvědomit, že auta vybavená těmito systémy budou extrémně drahá a bude si je moci dovolit jen malý okruh zákazníků.

Pak vyvstává otázka, zda pro většinu lidí nebude dostupnější využívat nějakou formu shuttle servisu. Hrozí totiž, že v blízké budoucnosti bude individuální mobilita dostupná jen pro bohaté vrstvy. Tady může dojít k dramatické změně. Pro nás byla mobilita součástí demokratizace společnosti, ale dnes směřujeme k jejímu rozdělení s ohledem na to, kdo si individuální mobilitu bude moci dovolit.

Mnoho měst připravuje zákaz vjezdu pro auta se spalovacími motory, takže se stanou dostupná jen pro ty, kteří si budou moci dovolit drahé elektromobily. Směřujeme už dokonce i k tomu, že zakážeme používat dálnice těm, kteří nemají autonomní řízení, protože jsou nebezpeční pro své okolí! Vývoj jde v tomto ohledu dopředu mnohem rychleji, než jsme schopni absorbovat.“

Carlos Tavares

 

Komentáře ke článku

reklama
reklama