Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Hyundai se alternativě věnuje již 30 let

Hyundai se alternativě věnuje již 30 let

Od olověných akumulátorů k hybridům

Hyundai se začal zaobírat konstrukcí elektromobilů na začátku 90. let 20. století. V roce 1991 představil Sonatu Electric Vehicle. Koncepční vůz na základě sedanu Sonata byl vybaven olověnými akumulátory, s nimiž nabízel dojezd 70 kilometrů a nejvyšší rychlost 60 km/h.

V roce 1992 přišel derivát modelu Excel, napřesrok další variace na Sonatu a nakonec Scoupe. Důležitým krokem se stalo otevření výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu. To vedlo k tvorbě vozidel s bateriemi NiMH (Nickel-Metal Hydride). Mezi ně patřila studie Accent EV.

Na přelomu tisíciletí se pozornost obracela k otázkám ochrany životního prostředí. Hyundai proto v roce 2000 ukázal prototyp, nesoucí označení Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle. Byl opatřen nádrží na vodík s tlakem 350 barů pro sadu palivových článků o výkonu 75 kW. Zvládnout se s ním dala trasa dlouhá 230 kilometrů. 

První krůčky ve vývoji alternativních pohonů se samozřejmě nedají porovnávat se současnými technologiemi

V Ženevě 2004 měla premiéru druhá generace této technologie. Tucson FCEV již disponoval novými lithium-polymerovými akumulátory a dokázal ujet až 300 kilometrů.

Avante LPI Hybrid se o pět let později proslavil coby první sériově vyráběný hybrid se spalovacím motorem na LPG. V září 2010 ho následoval hromadně produkovaný elektromobil BlueOn, postavený na bázi i10. Nedostal se však za hranice Jižní Koreje.

Mezi další milníky se zařadily Sonata Hybrid (2008) s lithium-polymerovými bateriemi, vodíkový a běžně prodávaný ix 35 Fuell Cell (2013) nebo Ioniq (2016), přinášející syntézu tří druhů pohonu: hybridního, hybridního s možností vnějšího nabíjení a čistě elektrického.

V poslední době tento výčet ještě obohatily dvě novinky. Elektrické SUV Kona Electric se dvěma provedeními akumulátorů o kapacitě 39,2 kWh nebo 64 kWh urazí na jedno dobití vzdálenost 484 kilometrů. Dalším krokem automobilky na poli palivových článků je pak Nexo.

Komentáře ke článku