Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Tänak přebírá otěže

Tänak přebírá otěže

Švédská rallye – sobota

Sobotní program Švédské rallye přinesl změnu na prvním místě celkového pořadí. Craiga Breena totiž přeskočil Ott Tänak. Jezdec stáje M-Sport tak vstoupí do závěrečného dne s náskokem 8,6 sekundy. Na třetí místo povyskočil Thierry Neuville, který využil potíží Kalleho Rovanpery a Esapekky Lappiho. Úřadující šampion ale stále neztrácí na Neuvilla mnoho a Belgičan tak bude muset být během posledního dne ve střehu. Filip Kohn drží po sobotní nehodě desátou příčku v kategorii WRC 3.

V poslední páteční rychlostní zkoušce sice dokázal Tänak stáhnout Breena na 2,6 sekundy, sobota ale začala lépe pro závodníka stáje Hyundai. Ir totiž po první erzetě dne navýšil svůj náskok před Tänakem na 4,6 sekundy. Na další rychlostní zkoušce poté přišlo Breenovo vítězství a rozestup narostl na 5,7 sekundy.

V posledním dopoledním testu se ale situace začínala pomalu, ale jistě otáčet v Tänakův prospěch. Před servisem snížil svou ztrátu na rovné tři sekundy a po úvodním odpoledním testu už to bylo jenom 1,7 sekundy. Na RZ13 pak potkal Breena defekt a navíc se u něj objevil problém se stokilowattovým hybridním pohonem. To mělo za následek snížení jeho náskoku na pouhou půlvteřinu. Na RZ14 sice postihl defekt Tänaka, i tak ale Estonec Breena porazil a s náskokem 2,3 sekundy převzal celkové vedení.

Na závěrečném testu sobotního programu Tänakova výhoda ještě narostla. Breen totiž tentokrát musel krotit smyk a díky tomu si šampion z roku 2019 vybudoval před posledním dnem náskok 8,6 sekundy.

Craig Breen přišel o vedení. Foto: Hyundai Motorsport


Tänak se sice dostal do celkového vedení, defekt levé přední pneumatiky z předposlední erzety dne mu ale situaci zkomplikoval.

„Odpoledne to bylo pouze o hospodaření s pneumatikami. Příliš jsem na to proto netlačil a navíc jsme měli smůlu v tom, že nás také potkaly problémy s pneumatikami. Zdá se ale, že Craig měl více potíží. Měli jsme defekt a ztratili čas, což nebylo v plánu. Na poslední erzetě jsme pak neměli co dát na auto. Jeli jsme proto na v podstatě holé pneumatice,“ vysvětluje Estonec.

Jeho plán pro neděli je jasný: „Musím zkrátka udržet rytmus, který jsem měl doposud. Jak jsem řekl, není toho mnoho, co bych ještě mohl ukázat více. Budu tedy pokračovat tím stejným způsobem,“ uvedl.

Breen ještě odmítá hodit flintu do žita: „Tlak samozřejmě vyvíjet můžeme. Nevzdáme se tak lehce. Ráno na to hodně zatlačíme a uvidíme, co dokážeme. V autě se cítím jistě. Postaráme se o to, aby ráno opět všechno fungovalo jako dnes ráno a není důvod, abychom nemohli alespoň zatlačit. Řekl bych ale, že stáhnout takovou ztrátu je téměř nemožné, ale nikdy se nevzdáme,“ uvedl Ir, který se letos střídá za volantem třetího Hyundai s Danim Sordem.

Tänak usiluje o své 18. vítězství v kariéře. Tím by se v historické tabulce odpoutal od Mikiho Biasiona s Thierrym Neuvillem a naopak by vyrovnal Hannu Mikkolu s Jarim-Mattim Latvalou. S nimi by se šampion z roku 2019 dělil o 10. místo.

Pro Craiga Breena by šlo o první vítězství v kariéře. V předchozích 81 startech se třiatřicetiletému rodákovi z Waterfordu triumfovat nepodařilo. Jeho maximem je druhé místo, na které ve světě dosáhl už pětkrát.

Neuville sahá po bronzu


V boji o třetí místo po pátku vyhrával Esapekka Lappi. Fin měl náskok 15,3 sekundy před Elfynem Evansem. O dalších 4,6 vteřin byl pozadu pátý Kalle Rovanperä, který měl náskok 5,7 sekundy na Thierryho Neuvilla. To se ale v sobotu změnilo.

Již na druhé rychlostní zkoušce dne překonal Evanse Rovanperä. Brit měl poté potíže na čtvrté erzetě, kde zavadil o sněhovou závěj a roztočil se. To ho stálo spoustu času a spadl za Neuvilla.

Na RZ13 pak vyhasly Lappiho naděje na dobrý výsledek. Jezdce Hyundai nejprve potkal defekt a pak se roztočil v poslední zatáčce. Skončil ve sněhové závěji, kde uvízl. Spolujezdec Janne Ferm ve spolupráci s diváky sice zvládli auto vykopat, Lappi se ale propadl až mimo nejlepší desítku. Na třetí místo se tak dostal Rovanperä, ačkoli i jeho na třinácté rychlostní zkoušce potkaly hodiny.

Letošní trápení Esapekky Lappiho pokračuje. Foto: Hyundai Motorsport


Ani Rovanperä ale třetí příčku do konce dne neudržel. Dostal se před něj totiž Thierry Neuville, který má nyní výhodu 3,8 sekundy. Nedělá si však iluze o tom, že bude snadné za sebou Rovanperu udržet.

„Bude to těžká bitva. Každý, kdo zná Kalleho a mě, ví, že se nevzdáme. Budeme tedy muset bojovat tvrdě. Nevím, kdo zítra skončí na pódiu, bude to ale intenzivní boj a musíme do toho dát všechno,“ říká jezdec Hyundai.

Rovanperä se svým soupeřem souhlasil: „Ráno na to samozřejmě budeme muset tlačit. Pořád to bude dlouhý den a stát se může cokoli. V prvním průjezdu jsme byli docela dobří, takže doufám, že při první rychlostní zkoušce odvedeme dobrou práci. Odpoledne to bude složité. Musíme se zlepšit oproti předchozím dnům, kdy jsme moc silní nebyli,“ dodal.

Loňského šampiona mrzelo, že v sobotu neodvedl příliš dobrou práci ohledně hospodaření s pneumatikami.

„Myslím si, že ostatní střídali pneumatiky chytřeji než my. Na přední nápravě jsme pneumatiky moc opotřebovali a zničili je. V posledních dvou erzetách jsme tak měli k dispozici prakticky jen dvě čerstvé pneumatiky, zatímco ostatní čtyři. Už jsme toho tedy nemohli moc předvést. Myslím, že to mohlo fungovat dobře, problémem bylo, jak jsme pneumatiky střídali,“ uznal.
Kalle Rovanperä nadále figuruje mimo pódium. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


Na pátém a šestém místě se zdá být rozhodnuto. Elfyn Evans ztrácí po svých potížích na Rovanperu 30,2 sekundy. Pierre-Louis Loubet je šestý se ztrátou 1 minuty, 30 sekund a 4 desetin. Esapekka Lappi se propadl až na 11. příčku. Má ale dobrou šanci vrátit se na body. Za desátým Nikolajem Grjazinem se Škodou Fabia RS Rally2 totiž zaostává jen o 6,4 sekundy.

Před Grajzinem se nacházejí sedmý Oliver Solberg, osmý Ole Christian Veiby a devátý Sami Pajari. Tato trojice tvoří pódium kategorie WRC 2. Solberg má velmi dobře našlápnuto k vítězství. Veiby i Pajari se totiž během soboty ocitli v hodinách a jeho náskok tak nyní činí už 51,6 sekundy. Veiby má na Pajariho k dobru 22,3 sekundy.

Italský soukromník Lorenzo Bertelli, který startuje s pronajatou Toyotou GR Yaris, figuruje na 15. příčce. Takamoto Kacuta se po páteční nehodě vrátil do akce. Je ale až čtyřicátý.

Kohn jede dál



V kategorii WRC 3 jsme opět mohli vidět Filipa Kohna. Jezdec stáje Duck Racing sice v pátek boural už na druhé rychlostní zkoušce, v sobotu se ale znovu postavil na start. Před posledním dnem drží desáté místo.

„V průběhu dne jsem se dostával do tempa. Ke konci už tam ta rychlost zase byla,“ shrnul své sobotní vystoupení na sociálních sítích.

Filip Kohn pokračuje v soutěži. Foto: Duck Racing


Začátek soboty se v kategorii WRC 3 opět nesl ve znamení přetahované o první místo mezi Williamem Creightonem a Roopem Korhonenem. Odpoledne se ale Creightonovi uvolnila kapota a nemohl tak jet naplno. Před posledním dnem vede Korhonen o 52,6 sekundy před druhým Laurentem Pellierem, který kraluje juniorskému hodnocení. Creighton spadl až na třetí pozici.

Švédská rallye po sobotě: 1. Ott Tänak – Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) 1:54:45,4, 2. Craig Breen – James Fulton (oba Irsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +8,6, 3. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +23,7, 4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +27,5, 5. Elfyn Evans – Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +57,7, 6. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (Francie – Belgie, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +2:28,1, 7. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Švédsko – Velká Británie, Škoda Fabia RS Rally2) +5:55,0, 8. Ole Christian Veiby – Torstein Eriksen (oba Norsko, Volkswagen Golf GTI R5) +6:46,6, 9. Sami Pajari – Enni Mälkonenová (oba Finsko, Toksport WRT, Škoda Fabia RS Rally2) +7:08,9, 10. Nikolaj Grjazin – Konstantin Aleksandrov (oba pod neutrální vlajkou, Toksport WRT 2, Škoda Fabia RS Rally2) +7:20,0… 48. Filip Kohn – Tomáš Střeska (oba Česko, Duck Racing, Ford Fiesta Rally3) +1:18:13,2.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: M-Sport

Komentáře ke článku