Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Domácí hrdina uniká konkurenci

Domácí hrdina uniká konkurenci

Rallye Liepaja - sobota

Čtvrtý podnik letošního ročníku mistrovství Evropy v rallye se zatím jasně vyvíjí ve prospěch domácího jezdce. Rallye Lipaja totiž kraluje po jejím sobotním programu Martins Sesks, který tak míří nejen za druhým letošním vítězstvím v řadě, ale i za druhým po sobě jdoucím triumfem v této soutěži. Lídr šampionátu Hayden Paddon ztrácí ze druhé příčky téměř půl minuty. Zatímco Eriku Caisovi patří 12. místo, Filip Mareš je patnáctý.

Dá se říct, že Sesks neměl v sobotu konkurenci. Třiadvacetiletý jezdec, který přijel na domácí půdu posilněn triumfem z květnové soutěže v Polsku, totiž vyhrál během prvního dne hned čtyři z celkových pěti rychlostních zkoušek. Jediným testem, kde nezajel nejrychlejší čas, byla navíc závěrečná 2,54 kilometrů dlouhá superspeciálka, která se konala na závěr dne v Lipeaje. Zde tak neztratil příliš mnoho času.

Sesksova nadvláda odstartovala už na první erzetě Tukums. Ta měřila 27,56 kilometrů a jezdci na ní museli zápasit s velkým prachem a nízkou viditelností. Sesks si ale s nesnadnými podmínkami poradil bravurně a se svou Škodu Fabia RS Rally2 zajel o 16,4 sekundy rychlejší čas než druhý Mads Ostberg.

Průjezd Tukums se měl ihned po první rychlostní zkoušce opakovat. Z bezpečnostních důvodů ale nakonec byla druhá erzeta zrušena. Jezdce tak sice prach už netrápil, zbývající testy dne se ale nesly ve znamení deště. Ani ten ale Seskse nezpomalil a do neděle tak vstoupí s náskokem 28,3 sekundy.

Nejbližším Sesksovým pronásledovatelem je momentálně Hayden Paddon. Vedoucí muž průběžného pořadí sice zahájil soutěž čtvrtým časem, když na první erzetě nestačil kromě Seskse i na Madse Ostberga s Robertem Virvesem, na dalších testech ale stoupal vzhůru. Zatímco na RZ3 přeskočil spolu s Virvesem Ostberga, kterému na okamžik zhasl motor, na dalším testu zdolal Novozélanďan i Virvese. Třetí je po sobotě Ostberg, který za Paddonem zaostává o 8,3 sekundy. Ani Virves ale stále není venku z boje o pódium. Na čtvrtém místě totiž Estonec ztrácí na Ostberga jen 5,3 sekundy.

Hayden Paddon směřuje za dalším pódiovým výsledkem. Foto: FIA ERC



Pokud se Sesksovi slibně rozjeté tažení podaří dotáhnout až do vítězného konce, stane se prvním jezdcem, který letos v mistrovství Evropy zvítězí podruhé. Navázal by tak na svůj květnový triumf z Polska. Zatímco úvodní podnik v Portugalsku patřil Haydenu Paddonovi, na Rallye Kanárské ostrovy byl nejlepší Yoann Bonato.

 

Šampionův návrat do úspěšné techniky



Pozornost budí v Lotyšsku mimo jiné i úřadující šampion Efrén Llarena. Španěl se totiž před soutěží rozhodl k nečekanému kroku. Opustil totiž novější model Škoda Fabia RS Rally2 a vrátil se ke starší Fabii Rally2 Evo, se kterou loni vybojoval titul.

"Necítil jsem se v tom autě dobře. Bylo pro mě obtížné najít pořádné nastavení, takže jsem se rozhodl vrátit zpět do tohoto vozu, abych mohl přemýšlet jenom nad závoděním, rozpisem a jet zkrátka co nejrychleji. Je to úžasné auto. Hodně jezdců s ním navíc stále závodí. Když jsem s ním testoval, cítil jsem se uvolněně. Nyní zase můžu závodit, jak chci, což je perfektní," vysvětloval Llarena své rozhodnutí.

Španělův návrat do osvědčeného auta ale zatím neprobíhá ideálně. Po prvním dni je až osmý a na veducího Seskse už ztrácí přes minutu.

Efrén Llarena se rozhodl vrátit ke svému staršímu vozu. Foto: FIA ERC



"S tím, jak se pro nás den vyvíjel, spokojení nejsme. Měli jsme nějaké problémy, například s tlakem paliva. Na posledních dvou rychlostních zkouškách tak auto nefungovalo dobře," mrzelo Llarenu, který letos dojel nejlépe třetí na Kanárských ostrovech.

 

Cais před Marešem



Z českých reprezentantů je na tom po prvním dni lépe Erik Cais. Zlínskému rodákovi patří celkové 12. místo. Filip Mareš figuruje na 15. příčce. Oba jezdce ale dělí jen necelých 10 sekund.

Nechybělo mnoho a Mareš mohl být před Caisem. Nasvědčují tomu jeho slova o událostech z úvodu do soutěže.

"Na první rychlostní zkoušce jsem udělal chybu, která nás stála 20 vteřin. To nás v těsných soubojích teď sráží o čtyři pozice na 15. příčku," říká jezdec stáje Entry Engineering.

Naši jezdci sice figurují až ve druhé desítce, to ale neznamená, že nebyli během soboty vidět. Dařilo se jim zejména na závěrečné superspeciálce. Zatímco Mareš zde zajel druhý čas, Cais skončil pátý.

Erik Cais je po sobotě lepším z Čechů. Foto: FIA ERC



V kategorii ERC 3 dominuje Jon Armstrong s Fordem Fiesta Rally3. V ERC 4 je na tom nejlépe Juki Jamamoto. Juniorské hodnocení patří Olovi Noremu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA ERC

 

Komentáře ke článku